Varen100

Vaartocht 2021.

Ook dit jaar speelt Covid - 19 weer een rol in onze planning Europareis 2021. Helaas kunne we dit jaar onze droomreis niet maken vanwege de Covid -19 regels. We verschuiven de Europareis op naar volgend jaar. Dit jaar hopen we een trip naar Berlijn te kunnen maken. Eerst gaan wij nog even wat in Nederland rond varen. We zijn 18 mei vertrokken uit Schagen, richting Purmerend om de volgende dag naar Amsterdam en het Block van Kuffeler te varen. De Block van Kuffeler kan verwijzen naar:

Gemaal De Block van Kuffeler, een gemaal in zuidelijk Flevoland. Het gemaal houdt Zuidelijk Flevoland (Almere, Zeewolde) droog. Het is het grootste gemaal van Europa als gekeken wordt naar opvoerhoogte en capaciteit. Het gemaal is vernoemd naar ingenieur V.J.P de Block van Kuffeler (1878 - 1963). Hij was de vicevoorzitter van de Zuiderzeeraad.

19 mei Purmerend. De andere dag staan we vroeg op om door de sluis te gaan richting Amsterdam, maar helaas we kunnen niet verder vanwege een brug die in reparatie is en nog wel zes weken kan duren, wachtend op een onderdeel voor de brug. Wij hebben nergens wat gelezen over deze brug, dus dan maar terug varen richting Noord. Eenmaal bij het pontje van Spijkerboor gaan we bakboord uit door de brug door varend over de knollendammervaart richting de Zaan. Bij West knollendam zien we Andre van Duin en Janny van der Heijden staan langs de kant voor de opnames van het programma "Denkend aan Holland". De camera's stonden gericht op de Chapeau en zwaaiend vanaf de boot hopen we dit te kunnen zien in het eerst volgende programma. We vervolgen onze weg om aan te gaan meren bij de aanmeerplek op de Zaanse schans. Dit moet een mooie plek zijn, dus we hopen dat het vrij is. En ja deze plek is vrij dus we gaan daar heerlijk aanmeren. Ze voorspellen enorme harde wind en regen, dus echt zin om door te varen hebben we niet. We verblijven drie dagen hier. De maximale tijd, drie x 24 uur, bij de Zaanse schans. Klaas is 21 mei jarig, dus dat vieren we gezellig aan de Zaan. Vrijdag 21 mei komt Wilma gezellig bij ons aan boord voor een kop koffie met gebakjes van de beroemde Zaanse banketbakker de Wijn. We hebben dan toch nog een beetje Klaas zijn verjaardag mogen vieren. We vertrekken zondag 23 mei richting de Block van Kuffeler. Het is heerlijk rustig weer en het zonnetje schijnt. De overtocht verloopt soepel alle vier de sluizen en bruggen mee, erg rustig op het water. Eenmaal aangekomen bij de Block van Kuffeler gaan we de sluis door, verval 5 meter naar de Hoge Vaart op. Na een klein stukje, nog een sluis naar de lage vaart. We zoeken een mooie aanmeerplek voor onze overnachting. Almere Buiten. Om de andere dag weer verder te gaan varen.  

24 mei. Vertrekken we met wat regen richting een eventuele volgende aanmeerplek. Helaas op de lage vaart zijn maar een paar aanmeerplekken. De eerste plek is bezet door een zeilboot zonder mast, soort zwerver. Dus doorvaren naar een volgende plek. Een volgende plek is wel vrij, daar even aangemeerd om Chappy haar behoefte te laten doen. Een behoorlijke natte boel en niet erg geschikt. Chappy kon wel even lekker rond rennen, maar zag er daarna niet uit. Daar wel even de lunch gedaan en na de lunch weer vertrokken. De plek was toch niet zo'n succesvolle plek. Op naar een volgende plek, helaas was ook deze bezet door twee boten. Dan maar doorvaren naar de haven in Dronten. Eenmaal aangekomen in de haven werden we vriendelijk ontvangen door de havenmeester.  


24 mei Dronten. Eenmaal aangekomen in Dronten krijgen we een mooie plek aangeboden. De havenmeester heet ons welkom. We blijven een paar dagen in Dronten liggen omdat de monteur voor onze afstandsbediening aan boord wil komen. Helaas de monteur kan niet komen vanwege een positieve test. Maar we blijven toch gezellig een paar dagen in Dronten liggen. Dronten, Biddinghuizen, Swifterbant of ergens ander is in dit mooie landelijk gebied vast wel wat te zien en te beleven. Flower power in de polder, dorpjes met stillevens, fietsen in Flevoland, dorpsbos en nog veel meer mooie dingen te zien. Maar door het slechte weer, regen en harde wind zal daar weinig van terecht komen. Heerlijk boerenijs, recht uit de wei! Een potje lekker vers roomijs tot op de bodem leeg lepelen? Dat moet dan in Biddinghuizen zijn bij de IJs brouwers aan de Zeebiesweg. Maar ook dit gaat onze neus voorbij. Beestachtig lekker bier! De speciaal bieren van de ervaren brouwer van Artemis. Van Blond en Wit tot Saison en Farm house ale. Deze natuurlijke bieren zijn bereid van de beste lokale ingrediënten. Vervolgens zijn de smaken ongefilterd en niet - gepasteuriseerd gebotteld in fraai geëtiketteerde flessen. Maar wij gaan helaas alleen maar even naar de stad en dat is het. Achtentwintig mei vertrekken we weer richting Hattem, Kampen gaan we op de terug weg van Hattem richting Drachten aan doen. Maar voordat we naar Hattem gaan moeten we nog eerst even een badkuip van wel 5 meter diep aandoen. Wonen, werken en recreëren onder water. Stel je eens voor dat je gewoon kunt ademhalen en leven in een ruimte die vijf meter onder de waterspiegel ligt. Dat gaat prima, toch? Maar wat als die dijken en al die andere waterwerken rond Dronten er toch niet lagen. 251 kilometer dijk, wees gerust, er wordt goed op ons gepast. Want waterschap Zuiderzeeland beheert maar liefst 251 kilometer aan robuuste dijken. Zeg maar, van Alkmaar naar Maastricht. Die lengte ligt rond de Flevopolders en beschermt ons tegen het water van het IJsselmeer, Markermeer en de randmeren, zoals het Veluwemeer, Drontermeer, Vossemeer en Ketelmeer. Zonder dijken geen gemeente Dronten. 

28 mei Hattem. Eenmaal in Hattem aangekomen zien we onze vriend Hans al lopen op de steiger, en praatjes maken overal. We hebben een mooie plek langs de steiger. Hattem is een echte Hanzestad die al eeuwen een inspiratiebron is voor kunstschilders. Niet zo verwonderlijk: de stad is niet alleen "fotogeniek", het ligt ook nog eens in een fraaie omgeving met bos en water op steenworp afstand. In Hattem blijven we een paar dagen liggen om nog wat klusjes aan boord te doen. Het is erg warm weer dus langzaam aan. Na Hattem gaan we morgen 4 juni richting Kampen. In Kampen gaan we een paar mooie foto's maken voor in het album.  

4 juni Kampen. Kampen is een eeuwenoude Hanzestad met buitengewoon levendig karakter. Bij het varen op de IJssel zie je de magnifieke skyline. De stadsbrug met gouden wielen, de indrukwekkende poorten en de historische binnenstad met honderden monumenten geven de stad een authentieke uitstraling. Daarnaast worden tal van evenementen georganiseerd. Er is altijd wel wat te beleven in Openluchtmuseum Kampen". Vrijdag bij aankomst even een heerlijke wandeling met Chappy gedaan en even naar de supermarkt en de warme bakker voor brood en wat lekkers voor Corine, Hans en Ellen. We zijn om vijf uur uitgenodigd voor een borrel en een hapje. Het was weer even beren gezellig bijkletsen. Rond tien uur waren we weer terug bij de boot, die vlakbij in de Bovenhaven ligt. We blijven het een gezellige kleine leuke vriendelijke haven vinden. De stads haven ligt naast het museum de Kogge, daar hebben we ook een keer gelegen alleen dan is het verder lopen naar de nicht van Klaas.  De Kamper Kogge is een zo authentiek mogelijk evenbeeld van een koopvaardijschip uit de veertiende eeuw. De nabijgelegen Koggewerf biedt daarnaast ruimte aan eeuwenoud vakmanschap zoals smeden, visroken, touwslagen en wol weven tijdens diverse evenementen. De maritieme geschiedenis en historische scheepsbouw uit de Hanze tijd komt hier tot leven! Zaterdag even gezellig voor eerst Zeeuwse Bolussen gemaakt. En ze waren heel erg lekker om je vingers erbij af te likken. Volgende keer de vorm even verbeteren.


24 juni Appingedam Het is inmiddels donderdag 24 juni en we zitten momenteel al in Appingedam. In de tussentijd hebben we natuurlijk niet stil gelegen, af en toe een paar dagen maar meer ook niet. Sneek hebben we aantal dagen bezocht en van daaruit richting Drachten. De bedoeling was dat ik 28 juni een vooronderzoek zou krijgen voor mijn knieoperatie die gepland staat in oktober. We kunnen het langzaam aan doen richting Drachten. Het ziekenhuis belde mij maandag dat ik 5 juli al geopereerd kon worden. Nou dat is mij dus net even te snel door de bocht. Maar, ik mocht wel eerder voor mijn voor onderzoek naar het ziekenhuis komen. Dus maandag niet kunnen wachten op Jan, die net terug was gekomen met de auto uit Frankrijk. Jan hadden we natuurlijk nog graag even willen spreken. De vrijdag voor het weekend zijn we nog wel even gezellig bij Nel geweest om een bakkie te doen. En natuurlijk even lekker bij kletsen. Jan en Nel hebben de boot in Frankrijk liggen en Jan moest nog de nodige klusjes aan boord doen. We gaan maandag richting Drachten jachthaven De Drait. Dan kan ik dinsdagmorgen mooi even op de fiets naar het ziekenhuis voor mijn onderzoek. Alles is keurig verlopen sta, ik sta ingepland in de maand oktober, dan kunnen we nu nog even lekker varen. Jachthaven De Drait is niet echt een gezellige jachthaven, erg rommelig allemaal. Veel huurboten, en weinig service. Na mijn bezoek aan het ziekenhuis, zijn we dan ook snel naar De Veenhoop in Oudega gevaren om daar een gezellige lunch te doen met onze oude buurtjes Rob en Anneke uit Gorredijk. We hebben de boot aan de overkant van het hotel restaurant bij een aanmeerplek geparkeerd. Voor het restaurant is eigenlijk alleen bedoelt voor sloepjes. Wij doen daar niet moeilijk over, we gaan gewoon heerlijk aan de overkant liggen. We hebben een heerlijke lunch gedaan bij Hotel-Restaurant Ie - Sicht. Na de lunch gaan wij weer terug naar de boot en Rob en Annek naar Gorredijk. We hebben heerlijk even kunnen bijkletsen. De avond valt en de volgende morgen gaan wij vroeg vetrekken richting Appingedam. In Appingedam blijven we twee nachten liggen.

Vanaf hier even nog een extra stukken tekst met Zm vanaf 4 juni

4 juni. Vertrek Hattem naar Bovenhaven Kampen. Trip 9,4 Z. Een korte trip naar Kampen om gelijk Corine en Hans met dochter Ellen te ontmoeten. Rustig weertje en na een korte tocht meren we af in de Bovenhaven. We hebben daar eerder gelegen en is er goed vertoeven. We hebben de volgende dagen nog even per fiets de stad Kampen verkend. Kampen is een oude Hanze stad met een oud verleden als havenplaats met vele verbindingen. De Kamper Kogge was een veel gebruikt vaartuig voor de verbindingen o.a. naar de Oostzee.

8 juni Vertrek Kampen naar Stavoren binnenhaven. In haventje bij de Coop winkel. Trip 32,1 Zm. Eerst in Kampen bij de bunkerboot nog 400 l diesel getankt. Een rustig weertje. Onder de Ketelbrug door, via IJsselmeer naar Stavoren. In Stavoren door de oude sluis, de nieuwe sluis heeft erg beperkte afmetingen voor onze Chapeau. De nieuwe sluis wordt ook meer gebruikt als het erg druk is. Met de Coop vlakbij is het makkelijk winkelen. In Stavoren uiteraard bij de viskraam een gebakken visje gehaald.

10 juni. Vertrek Stavoren naar recreatie eiland Langepolle op de Fluessen. Trip 9,4 Zm. De eerste nacht daar aan de noordzijde van het eilandje gelegen. Erg ondiep daar. De volgende dag in de kom gaan liggen. Daar is de waterdiepte aanmerkelijk beter. Tijdens het omvaren aardig wat modder omhoog gehaald. De Langepolle is een van de meest bezochte recreatie eilandjes van de Marrekrite. Het aanschaffen van een vlaggetje van de Marrekrite, is een must. In Stavoren bij de VVV is dat ook mogelijk. Er wordt elk jaar een nieuw kleurtje uitgegeven voor de vlag. Gebruikelijk is dat men maximaal 3 x 24 uur blijft liggen. Ook andere watersporters moeten een kans krijgen op een plekje.

14 juni. Vertrek Langepolle Fluessen naar recreatie eiland bij Lippenwoude iets voorbij Heeg. Trip 4,2 Zm. Ook hier even paar dagen rustig gelegen. Voor Chappy zijn eilandjes geweldig, ze kan er heerlijk los lopen en af en toe heerlijk zwemmen. Voor het baasje toch de noodzaak even de hoopjes op te ruimen. Anders wordt het een bende. Al houdt niet iedereen zich aan deze noodzaak. 


17 juni. Vertrek Lippenwoude naar Sneek. Via Prinses Margrietkanaal. Trip 7,4 Zm. Het weer blijft ons goed gezind. In Sneek meren we weer af tussen de twee flatgebouwen aan bakboordzijde. De nieuwe Lidl is daar op 200 meter afstand. Gezellig even bijgepraat bij Nel. Jan was 14 dagen naar hun motorboot in Valence in Frankrijk om die weer gereed te maken voor hun komende vaar seizoen aldaar.

21 juni. Vertrek Sneek naar Drachten. Langs De Veenhoop. Trip 17,2 Zm. Drachten is even een belangrijke aanloop. 22 juni heeft Marijan een afspraak bij Nije Smellinge in Drachten ivm later dit jaar een operatie voor een nieuwe rechter knie. We liggen voor het eerst in Drachten. Bij De Drait aldaar. Een vrij grote haven. Over de service en aandacht voor de passanten waren we minder te spreken. Misschien dat men daar toch wat meer aandacht aan gaat geven. 

22 juni. Vertrek Drachten naar De Veenhoop. Aan de stuurboordzijde bij het restaurant vlakbij de brug. Zijn we aangemeerd. Bij het restaurant aldaar hebben we een heel gezellige lunch gehad. Samen met onze oude buurtjes uit Gorredijk. Rob en Anneke. Even gezellig bijgepraat. En onderwijl genoten van een gezellige en smakelijke lunch.

23 juni. Vertrek De Veenhoop naar Appingedam. Via Prins Margrietkanaal en Eemskanaal. Trip 41,8Zm. We krijgen drie sluizen. De laatste sluis is de Groevesluis noord naar Appingedam. Appingedam is een aardige plaats om te liggen. De haven zelf is voor onze boot net te klein. Maar er is voldoende ruimte aan de lange zijsteigers aan het kanaal. Appingedam is naast de Groningen de oudste stad in de provincie Groningen. 


25 juni. Vertrek Appingedam naar Delfzijl. Twee sluizen, Groevesluis Noord en zeesluis Delfzijl. Trip 5,5 Zm. Een kort tripje. Vanuit Delfzijl is het eenvoudiger om de trip te starten via de Dollard naar de Ems in Duitsland. Uit de haven van Delfzijl, kan je rechtstreeks naar buiten varen zonder lastig tijd verschil van het sluizen. De trip over de Dollard en Eems moet goed gepland worden om de trip de volgende dag naar de zeesluis in Herbrum via de Ems goed met opkomend tij te kunnen maken. Delfzijl zelf heeft net als andere steden te maken met een grote leegloop van de winkels. Dat maakt het niet gezelliger. Maar we moeten natuurlijk nog wel even bij restaurant de Vier palen een versgebakken visschotel doen.

26 juni. Vertrek Delfzijl naar Herbrum. Via Dollard en Ems. Trip 39,2 Zm. Vertrek 8.35 uit de haven. De haveninloop is vrij lang, om 9.00 zijn we dan bij opkomend tij buiten de havenmond. Het tij staat dan al even door. Op de Dollard beetje bakboord aanhouden om de Ems aan te lopen. We lopen Emden voorbij. En door het Ems Sperrwerk gaan we verder de Ems op. Het Sperrwerk is gebouwd om bij langdurige harde wind, dit te kunnen afsluiten om overstromingen verder op de Ems te kunnen voorkomen. Het Sperrwerk kan ook afgesloten worden om de grote passagiers schepen die in Papenburg gebouwd worden, Voldoende diepgang te kunnen geven. Bij aankomst bij het Sperrwerk kan bij hoogwater het sperrwerk geopend worden en kunnen de grote schepen verder varen. Bij Papenburg worden zeer grote passagiers zeeschepen gebouwd. De trip over de Ems gaat voortreffelijk, met af en toe 10.2 kn, over de grond gaat het erg voorspoedig. Verderop liggen een paar vrachtschepen, die wachten op voldoende water onder de kiel om verder te kunnen varen. Om 14.40 zijn we al geschut en liggen in de haven van Herbrum. Aan de zeezijde van de sluis is als zo vaak, geen steiger mogelijkheid om even aan te meren tijdens het wachten voor de schutting. Het is aardig druk, en vrachtschepen gaan uiteraard voor. 


27 juni. Vertrek Herbrum naar Lathen. Via DEK, DEK is Dorthmund Ems Kanaal. Trip 11,2 Zm. Lathen is een klein haventje, met passen en meten kunnen we er in.

28 juni. Vertrek Lathen naar Hannekenfahr = Elbergen.Via DEK. Trip 16 + 15,2 = 31,2 Zm.  In Meppen tussendoor de lunch gebruikt. En Chappy kan even een plaspauze doen. De aanlegplaats bij Meppen lokt niet erg aan, om daar de nacht te verblijven. Op het bord staat zwemsteiger maximaal 12 personen. Dat is iets minder als het gewicht van de Chapeau. Uiteindelijk in Hannekenfahr een redelijke aanlegplaats gevonden. 

29 juni. Vetrek Elbergen naar sluis Alterrheine. Vier sluizen gehad op het DEK. Trip 12 Zm.  Niet  veel mijlen gemaakt, voor de lengte van de tijd. Redelijk veel vertraging bij de sluizen. Als recreatie boot ( sportboot in het Duits) kan het voorkomen dat je niet gelijk met een vrachtboot mee kan. Uiteindelijk bij de wachtplaats achter de sluis, een heel goede plaats gevonden voor even extra dagje rust. 

1 juli. Vertrek sluis Alterrheine naar aanlegplaats Tannenkamp. Trip 31,3 Zm. Na sluis Alterrheine komen we via het DEK kanaal in het Mittellandkanaal. Inclusief het vervolg van het Elbe Havel kanaal ruim 380 kilometer. Het Mittellandkanaal hebben we in tegengestelde richting van het ElbeSeitenkanaal in 2019 gevaren vanaf Lubeck.

2 juli. Vetrek Tannenkamp naar Minden. Trip 27 Zm. Minden is wel een gezellige haven. Met leuke plaats, hier ook maar even een extra dagje rust. Het haven restaurant organiseert indien het weer het toelaat elke zaterdag een BBQ. Het weer was goed, dus ik ga voor de BBQ en Klaas neemt een menu van de kaart. Het is een echte typische Duitse BBQ, veel vlees, aardappelsalade en zoveel mogelijk bunkeren. De drankjes zitten niet bij de prijs inbegrepen, maar voor 14,50 euro je bollebuik vol eten is geen straf voor de Duitsers. En de Duitser zien dan ook graag bij de BBQ rijkelijk grote gevulde bierglazen, en daar gaan er dan heel veel van naar binnen op een avond. Het Mittelandkanaal is redelijk eentonig, terwijl toch goede aandacht tijdens het varen nodig is, er varen vrij grote schepen met soms een aardige snelheid, die aardig wat beweging voor de Chapeau veroorzaken tijdens het passeren. Een tegemoet lopend schip kan je redelijk dicht passeren. Het golfpatroon zorgt er voor dat je automatisch weggedrukt wordt van dat schip. Een voorbijlopend schip heeft een heel ander golf patroon. Dat zorgt ervoor dat je naar dat schip toegezogen wordt. Vooral als er dan nog een tegemoet komend schip is, wordt het krapjes. De beroepsvaart heeft weinig clementie met je. Soms is het verstandig, als je zelf vindt dat de ruimte te klein wordt. Hetzij snelheid te vermeerderen, of je snelheid te verhogen, om problemen te voorkomen. Eigenlijk zou het anticiperen van de beroeps schippers hier en daar wel wat verbetering behoeven in onze ogen.

4 juli. Vertrek Minden naar Seelze. Trip 29,2 Zm Bij Seelze gaan we niet als twee jaar terug in de haven om naar het Zoutbad en kuuroord te gaan. Deze zijn allemaal nog vanwege de Covid 19 gesloten tot en met 19 juli. We liggen aan bij een prachtig mooi aan meerplekje. De volgende dag aan de overkant even tanken bij het bunkerschip.

5 juli. Vertrek Seelze naar aanmeerplek Thunne. Trip 41,2 Zm

6 juli. Vertrek Thunne naar Ortslage Ruhen. Trip 25,4 Zm Ruhen is een gemeente in de Duitse deelstaat Nedersaksen. De gemeente maakt deel uit van de Samtgemeinde Brome in het Landkreis Gifhorn.

7 juli. Vertrek Ruhen L.Stelle Valdorf. Trip 28.4 Zm

8 juli. Vertrek L.Stelle Valdorf.naar Genthin. Trip 30,2 Zm Typisch staaltje bureaucratie Duitsland; Sluis Zerben keurig netjes op tijd aangemeld. We krijgen de melding eerst vastmaken. De sluis is omhoog dus vrij om in te varen nadat de vrachtboot is uit gevaren. Het water is daar heel breed. Normaal lig je aan bij de kleine boten plaats, er was een kleine steiger waar een motorboot en roeiers lagen. De roeiers zijn met een speciale tocht bezig (komend uit Bremerhaven). Het regent en ik praat nog even met ze, en daarna gaan we aanmeren. We varen een stukje door om aan te meren. De andere Duitse boot die achter ons vaart meert achter ons aan. We liggen zón vijf minuten te wachten, zowel de Duitser als wij begrijpen niet waarom we moeten wachten tot alles vrij is, er komt geen vrachtboot aan, zijn we onderweg ook niet tegen gekomen, dus waarom is de vraag. Ja hoor na plusminus vijf minuten komt er een politie auto aanrijden. Oké we moeten het vaarbewijs laten zien. Oké prima geen probleem. En eenmaal dat gezien meld hij ons dat we een bekeuring krijgen van 20 euro. He maar waarvoor, nu wat is het geval we zijn te ver door gevaren. We hadden achteraan waar de roeiers lagen en dat kleine motorbootje moeten aanmeren. Nou jullie begrijpen wel ik sprong uit mijn vel. Was des duivels, een hevige discussie maar die 20 euro moeten we wel betalen anders geen sluis. De brave beste man achter ons idem, deze man had op een dag een boete van 35 euro en nu 20 euro gekregen, welkom in het land der vriendelijkheid en de bureaucratie. De bubber van een sluiswachter heeft de politie gebeld, en vandaar dat we even moesten wachten. Kassa voor deze later bleek dikke patser met een zijn grote bek. Zo zeg ik het en zo voel ik het ook. De man werd gewisseld van de wacht, hij dacht laat ik nog even een mijn dag afsluiten met gezellig bootjes pesten. We moesten ook melden aan de sluiswachter dat er betaald was, en ja zowaar het licht op groen gezet. Zowel wij als de ander mochten de sluis in. Ook de roeiers wat erg uniek is natuurlijk. Normaal gebeurd dat niet in dit een sluis. De jachthaven van Genthin is ook beperkt met zijn plaatsen. Alles ligt vol dus bij de aanmeerplek voorbij de haven. Voor Genthin is nog een aanmeerplek speciaal om boodschappen te doen bij de LIDL. Dat hebben we even gedaan voordat we naar de haven zijn gevaren. Want zo langzamerhand was de voorraad aardig minder geworden. Net voorbij de haven is een aanlegplaats voor drie boten, daar kunnen we nog bij.

9 juli. Genthin Heeeel veel regen de hele dag. Het is vandaag een echte plensdag. Een echte regen dag, er varen wel wat boten, de haven in en uit. Wij gaan niet de haven in, de haven is redelijk klein voor onze boot. Waar we moeten liggen is bij de ingang en voor een poepzuiger. Nou dat doen we dan maar lekker niet. Achterin mogen we niet liggen dus helaas voor de haven. We blijven op de aanlegplaats liggen. Morgen weer verder.


10 juli. Genthin naar Brandenburg. Trip 23 Zm.

Na een rustige dag met alleen even een loopje door het dorp Genthin en wat boodschappen. Gaan we nu verder richting Berlijn. We varen vanaf Elbe Havelkanaal door Plauer- en Breitlingsee. Een leuke vaartocht, maar nergens een haven met een ligplaats, het is weekend en overvol. We varen verder de Brandenburger Niederhavel op en door Brandenburg. Erg gezellig en druk met boten en bootjes. Uiteindelijk kunnen we in de Stadshaven aan de noordzijde een ligplaats vinden.

11 juli. Met erg warm weer, toch een lange stads wandeling door de Altstadt. En daarna een Italiaanse lunch.

12 juli. Van Brandenburg naar Potsdam. Trip 30,6 Zm. Na vertrek uit de Stadshaven, volgt als snel de Stadssluis naar de Havel. Redelijk druk in de sluis. Daarna vaar je echt in de rivier De Havel. De ergste krommingen zijn er wel uit gehaald. Via een aantal meren die de Havel gevormd heeft komen we in Potsdam. Met een zelfde probleem om een ligplaats te vinden. Uiteindelijk bij een oud haventje aan de Babelsberg, kunnen we aanleggen.

13 juli. Te warm voor Potsdam, we maken een wandeling naar De Babelsberg. Er staat een kasteeltje op.

14 juli. Van Potsdam ( Babelsberg) naar Berlijn Tegel. Trip 14,5 Zm. 

Op dit traject, brengt de Havel ons door het Westelijk deel van Berlijn. Door de Spandauer See. We hoopten na de Spandau sluis, een plekje te vinden in de haven bij de Citadel. Dat blijkt een ijdele hoop. We gaan door naar de Tegeler See. Bij MYC Tegel. In een klein meertje naast de Tegeler See heeft de MYC een plekje gevonden voor hun vereniging. De plek is mooi, alleen de stalen rooster steigers zijn voor Chappy erg vervelend. Marijan vindt ook kleine sokjes, maar die gaan uit. In de middag, komt EriKa, een oude kennis van Marijan ons een bezoekje brengen. Erg gezellig om bij te kletsen. Erika heeft ook vele jaren op dezelfde camping gestaan aan het Gardameer als Marijan en de ouders van Marijan.

15 juli. We maken een fietstocht door de deelstad Berlijn Tegel. Het fietsen is echter niet makkelijk. De fietspaden zijn erg klein, als ze al aanwezig zijn. In het wandeldeel, doen we een lunch met Henniger Klops. Een speciaal gerecht uit de streek. Daarna gaan we op zoek naar De Dikke Marie. De oudste eik van Berlijn. Na veel omzwervingen, weten we hem toch te vinden. Er is wel een richting bordje, maar voor de laatste 100 meter moet je zelf gaan neuzen. Geweldig oud, en voor de Nederlandse boom chirurgen, zou het een geweldige uitdaging zijn.


16 juli. We gaan met Erika als onze privé gids, Berlijn verkennen. Met de bus naar een treinstation, waar Erika ons opwacht. Daarna laten we ons in een hete stad, door Erica de mooie delen van Berlijn zien. Althans, voor zover dat mogelijk is met behulp van het openbaar vervoer, dat goed geregeld is. Berlijn is een mooie stad. Heel open van inrichting. Met de Spree en de Havel als enorme waterpartijen door de stad. Na de warme wandelingen door de stad, gaan we in de middag naar het appartement van Erica en Rudi. Voor koffie met appeltaart. Door Rudi worden we naar de boot gebracht. Na eerst nog even vlak voor zessen een nieuwe bol fender gekocht te hebben in een watersport winkel, die Rudi wist.

17 juli. Van MYC Tegel naar Hennigsdorf. Trip 8,3 Zm. 

In Hennigsdorf meren we aan in een gezellige verenigings-haven. We proberen eerst nog aan de oostzijde van de Niederneuendorfersee een ligplaats te vinden. Er zijn voornamelijk kleine aanlegplaatsen voor vissersboten.

18 juli. We gaan op de fiets naar Heiligensee. Erika en Rudi hebben in Heilgensee een zomerwoning. Met het nog steeds warme weer met Chappy voorop, die de weg wijst. Weten we de goede weg te vinden. Op kleine afstand van haar huisje staat Erika ons op te wachten. Rudi is niet aanwezig. Die was om 4.00 uur op, voor een viswedstrijd. Hij is een verwoed visser. Na de koffie en een wandeling zijn we met Erica een fietsronde gaan doen om de Heligensee zelf, met een gezellige IJs stop. Na de ijs stop nemen later weer afscheid van Erika en vervolgen we onze weg richting de haven. 

19 juli. Hennigsdorf naar Oraniënburg. Trip 7,7 Zm. We willen toch even naar Oranienburg gaan. Er staat een groot slot, wat mogelijk enig verband heeft met het Nederlandse koningshuis. Al is dat voor mij geen belangrijk iets. We besluiten niet naar de slothaven te gaan, achteraf geen goed besluit. Al zou het verkrijgen van een plekje daar niet eenvoudig zijn. De haven aan de Lenitzsee, waar we geraken, is niet geweldig. We zijn wel op de fiets naar de Slothaven gereden, die ligt daar wel mooi en rustig. De stad zelf maakt geen grote indruk op ons.

20 juli. Oranienburg naar Oderberg. Trip 33,9 Zm.

Bij de Lenitz sluizen enige wachttijd. Er liggen al wat boten te wachten. De sluis raakt aardig vol. vlak voor de Oderberger See, krijgen we ook de sluis Niederfinow. Een oud baasje, gebouwd van 1927 tot 1934. 13.800 ton staal. De trog is 82 x 9,5 x 2 meter. Gewicht 4300 ton. Voorzien van gelijke contragewichten. Het geheel wordt in beweging gebracht door 4 elektra motoren van 55 Kw. De hoogte van de sluis is ongeveer 34 meter. Ernaast wordt een nieuwe sluis gebouwd. Daar is men reeds 14 jaar mee bezig, nog niet gereed. Even voorbij Oderberg vinden we een plekje in een haven naast de Oderberger stahlbetonbau.

21 juli. Oderberg naar Gartz. Trip 28,8 Zm.

Even voorbij Oderberg zijn de Hohensaaten sluizen. De rechtersluis geeft toegang tot de Oder, de grensrivier met Polen. De linkersluis tot het Oderkanaal, wat nog in Duitsland loopt. We vragen de waterdiepte van de Oder na bij de sluismeester. Dat blijkt 1,35 m te zijn. Voor ons is de Oder uiteraard onbekend, dus we besluiten te kiezen voor het kanaal. In Gartz leggen we eerst aan bij een speciale Lidl aanlegplaats. Alleen voor de boodschappen. Even verder is een kleine haven, geen plek voor ons. Ernaast is een vrije aanlegplaats, waar we twee nachten blijven liggen.

23 juli. Vertrek Gartz naar Stettin. Trip 15,4 Zm.

Stettin is de grote havenplaats van Polen, waar we dan op de West Oder zijn. Een prachtige boulevard aan weerszijden. En enorm druk. De gehele boulevard aan de westzijde ligt vol met boten, aan de Oostzijde is dat alleen voor passagiersboten bedoeld. De plek is mooi en rustig. Behalve s'nachts, als er weer eens voor de jeugd bunke, bunke muziek gedraaid wordt. Uiteraard voorzien van de nodige drugs etc. Dat andere mensen daar slapeloze nachten van hebben zal de organisatoren weinig kunnen schelen.

24 juli. Vertrek Stettin naar Tzebiezz ( Ziegenort) trip 16,2 Zm.

Ziegenort is de laatste Poolse stad. Hier tanken we nog af met bio vrije diesel. Aanmerkelijk goedkoper als de diesel in Duitsland. In Ziegenort, eindigt op dat moment ook een week durende zeiltocht. Die elke avond eindigt in een andere Poolse haven. Het is er dan ook enorm druk. Marijan had gelukkig vooraf een plaatsje afgesproken met de havenmeester. Ondanks de enorme drukte, wordt op tijd alles redelijk rustig, er wordt rekening gehouden met andere mensen, zoals het hoort.

25 juli. Vertrek Ziegenort Polen naar Mönkebude Duitsland. Trip 25,4 Zm.

Vanaf de West Oder varen we nu het Bodden meren gebied in. Haf van Szczecin. Bij de grens van Polen wijzigt dit in de Kleines Haff. Vanaf Monkebude komen we op de Penestrom.

We moeten natuurlijk nog wel even op het leugen bankjebij de muzikant zitten

26 juli. Vertrek Mönkebude naar Lassan. Trip 20 Zm.

Vanaf Monkebude komen we op de Penestrom. Voor dat we op het Achterwasser komen vinden we ligplaats in een klein haventje Lassan. De toegangs geulen in veel haventjes is vaak smal. Vanaf Monkebude, waar de Peenestrom begint, varen we langs de verwoeste brug bij Karnin. Deze is door de Duitsers aan het eind van de oorlog verwoest en staat nog steeds als een stukje monument met het tussenstuk in de Peenestrom.

27 juli. Vertrek Lassan naar Wolgast. Trip 8,8 Zm.

We gaan liggen in de Stadshaven van Wolgast, we moeten wel een paar keer verkassen. Hier komen aardig grote passagiers schepen, zodra die weer weg zijn, kunnen de jachten er weer plaats nemen. Wolgast is ook een oude Hanze stad. Na de DDR tijd weer langzaam in oude glorie hersteld. Een mooi stadje, helaas om te lopen zijn de ronde keien, niet altijd plezierig. In Wolgast ook even gegeten van Duitse kibbeling. Het is niks. Soort ronde gefrituurde stukjes vis.

29 juli. Vertrek Wolgast naar Peenemunde. Trip 28,3 Zm.

We gaan hier in de nieuwe Noordhaven liggen van Peenemunde. In Peenemunde heeft Werner von Braun vanaf 1936 het benodigde onderzoek gedaan voor de V2. Hier stonden ook de fabrieken voor het vervaardigen van de benodigde brandstof. In de oude haven van Peenemunde waar we de volgende dag per fiets heen gingen. Ligt een museum en is een oude U boot te bezichtigen. Met ook veel kermisachtig vertier voor de jeugd. Veel gebaseerd op de oude glorie. In het museum gebied staat ook een nagemaakte V2. In de Noordhaven welke langzaam aan gemoderniseerd wordt met o.a. EU gelden. We vinden er een goed plekje in een box. Achteruit gevaren, kunnen dan ook de fietsen er makkelijk af. In het haven cafe, wordt 5 dagen BQ gehouden. Wij hebben de eerste avond de zalm meegedaan. Bijzonder goed gerookt.

Peeenemunde met Mario
Peeenemunde met Mario
Peenemunde zonder Mario
Peenemunde zonder Mario
Peenemunde de drie matrozen
Peenemunde de drie matrozen
Peenemunde U boot (3)
Peenemunde U boot (3)
Peenemunde vier matrozen
Peenemunde vier matrozen
Peenemunde naar Stralsund zonsopgang
Peenemunde naar Stralsund zonsopgang


31 juli. Vertrek Peenemunde naar Stralsund. 28,3 Zm.

Van Peenemunde naar Stralsund moeten we eerst de Greifswalder Bodden over een pittig stukje groot meer van 20 Zm. Daar er aardig wat wind verwacht wordt in de middag. Gaan we om 5.15 uur de trossen los gooien, het wordt net een beetje licht. Met rustig weer, gaan we de Strelasund op. Op de Strelasund begint de wind langzaam aan wat toe te nemen. We kunnen met enige moeite nog een plekje vinden in de Noordhaven. Een grote haven, met grote prijzen en slechte service. Daar we om 9,35 reeds in de haven zijn, kunnen we dit plekje bemachtigen. Wel pittig in de wind en naast de doorvaart voor de schepen. Stralsund is ook een prachtige oude Hanze stad.

01 augustus. Vertrek Stralsund naar Bärhoft. Trip 8,5 Zm. 

Naar Bärhoft gaat het over de Kubitzer Bodden. Bärhoft is een vrij kleine haven maar erg druk, veel passanten die via de Bodden varen en die naar en vanaf de Oostzee komen. Een smalle geul loopt hier naar de Oostzee. Het is een klein dorpje met veel toerisme. We wachten hier goed weer af, om de 50 Zmijl lange tocht naar Warnemunde te kunnen maken. En voordat we deze plaats verlaten maken we natuurlijk nog wel even gebruik van de overheerlijke keuken in deze haven. Het water restaurant, hoe Nederlands kan dit klinken. Maar alles was voortreffelijk en allemaal ingrediënten uit de omgeving. 

03 augustus. Vertrek Bärhoft naar 04 augustus, Warnemunde. Trip 48,6 Zm.

We kijken goed naar de weerberichten, op een motorboot is de golfhoogte belangrijk en maakt dat de trip plezieriger. Een zeilboot heeft door zijn kiel en de zeildruk een rustiger gang door het water. Een motorboot schommelt veel meer. 4 augustus zal waarschijnlijk in de middag de wind wat gaan toenemen mogelijk naar het noordoosten. De richting is wel goed, maar bij noordoosten wind zal de golfhoogte misschien ook onplezierig worden. We besluiten om de trip in de nacht te doen. Voor donker het gat uit!! En hopelijk zal de jachthaven Hohe Dune in Warnemunde voldoende open zijn in het donker voor een goede binnenkomst. Om 20.35 varen we de haven uit. De betonning is prima. Bij het laatste stukje komt de loodsboot ons tegemoet, die een werk ponton begeleid. Een rustige zeegang. Om 24.00 uur ronden we Darsser Ort. Hier is ook een vluchthaven. Deze blijkt onderwerp van discussie. De natuur mensen, vrijwel de gehele kust daar valt onder rubriek 1 of 11 natuurbescherming. Voor de veiligheid kan een vluchthaven een uitkomst zijn. De natuur frikken, hebben andere belangen. Na Darsser Ort wijzigt de koers meer naar zuid west. Om 4.15 naderen we de haven. De ingang is zeer donker en aan weerszijden voorzien van donkere houten palen, die de invaart lastig maken. Marijan geeft de nodige aanwijzingen om veilig de bochtige ingang door te komen. We maken vast aan een kopsteiger. Chappy krijgt nog even een lange trip naar een gras zode. Dan nog even een korte slaap kuur. Om 8.30 wekt de zon ons weer. We zouden minimaal twee dagen blijven liggen voor tripjes naar Warnemunde en Rostock. Alle jachthavens blijken propvol, alleen hohe dune, heeft nog plaats voldoende. Waarschijnlijk door de forse tarieven. Tevens verhogen alle jachthavens ivm de Sail hier vanaf donderdag de tarieven met 100%. We gaan in de middag Warnemunde even in. Het is enorm druk, en morgen start de Sail echt. Wij hebben daar niet zo veel zin in, en Rostock is meestal nog drukker. We houden het op 1 nachtje slapen in Warnemunde.


05 augustus. Warnemunde naar Timmendorf. Trip 31,3 Zm.

Daar er later in de middag wat meer wind verwacht wordt. Besluiten we redelijk vroeg te vertrekken. Na een kort, snel ontbijt gaan om 7.10 de lijnen los. Bij de uitgang is te zien, dat het in het donker inderdaad niet eenvoudig is om voor de eerste keer hier binnen te lopen. De dikke palen zijn voorzien van niet reflecterende groene en/of rode stripjes. De trip verloopt probleemloos, de stuurautomaat, doet het meeste werk. We lopen al op tijd Timmendorf binnen, om 11.55. Het is een kleine haven, de havenmeester had reeds gemeld, dat op tijd komen, de meeste kans geeft op een plekje. Aan een hoge oude wal, vinden we het enigste plekje wat voor ons nog beschikbaar is. Timmendorf is echt een klein toeristenplaatsje. Een grote camping en nog grotere camper plaats. Paar restaurantjes. En vrijwel alle mensen verhuren een deel of hun hele huis. Wel gezellig plaatsje. We willen nog een dagje blijven om Kirchdorf, het hoofd dorp van het eiland met de fiets te bezoeken. In de avond zien we dat dan in Kirchdorf de jaarmarkt is. En dus nog veel drukker als in Warnemunde de vorige dag. Dat plan wordt gewist en houden rustig dagje in Timmendorf.

07 augustus. Vertrek Timmendorf naar Lubeck. Trip 33,7 Zm.

We gaan nu voor het ontbijt om 6.50 los. De route staat weer in de plotter. Op naar de monding van de Trave, waar Travemunde ligt en via de Trave naar Lubeck. Windje is rustig, dus de Chapeau glijdt rustig over het zeetje naar Travemunde. Er blijken bij een aantal op de kaart staande gele tonnen, opeens vele gele bakens met kruis bijgeplaatst te zijn. Onderzoek van deze bakens geeft aan, dat ze een speciale administratieve betekenis hebben. Welke is voor ons onduidelijk. We houden koers en snelheid aan. In Travemunde is het altijd erg druk. Vele havens, die er allen redelijk onverzorgd uitzien. We komen een groot schip tegen. Beetje uitwijken maar. En verder de rivier de Trave op naar Lubeck. We hebben dit twee jaar terug ook gevaren. We hebben een afspraak met een haven bij Bad Swartau. Om 11.45 probeert de havenmeester ons te helpen om de box in te komen. Dat is geen probleem. De hoge steiger wel. We kunnen vooruit via de preekstoel niet van de boot komen. Dus in een box altijd achteruit. Vanaf het lage zwemplateau is het voor Marijan niet mogelijk. Ondanks alle zaken die de havenmeester te voorschijn haalt. Circus kunsten is voor ons niet meer weggelegd. We maken excuses naar de havenmeester en dank voor zijn hulp. Doch varen door naar Lubeck. We gaan daar in de Hansahaven in een box liggen. Waar dat wel gaat, door de lange goede vingersteiger. In de middag wandelen we de stad, die we twee jaar terug op de fiets verkend hebben. Onderweg schuilend voor de regen. De avond zal ons nog lang heugen. In het perceel achter de haven is een bruiloft gaande. De leeftijd en de tenues van de bruilofts- gasten gaven ons geen reden tot zorg. Dat blijkt na ongeveer 23.00 uur anders te zijn. Eerst volgt een vuurwerk show met veel gegil. Daarna volgt een zogenaamde disco show. Met de bekend bunke bunke muziek. Ik weet dat niet anders uit te duiden. In mijn gedachte zijn het alleen drugs en LSD slikkende jongeren, die zich aan dit soort herrie te buiten gaan. We nemen aan dat dit soort gasten zich wel enigszins aan fatsoens-normen zullen houden. Dat blijkt anders, ze houden ons tot ruim 03.30 uit onze slaap. Daarna proberen we nog wat slaap in te halen.

08 augustus. Van Lubeck naar Guster aan de Prus see. Trip 23,9 Zm.

We waren van plan twee dagen in Lubeck te blijven. De voorgaande nacht is voldoende om om 08.40 toch de lijnen los te maken. Er staan vijf sluizen op het programma. Bij de eerste sluis krijgen we te horen van de sluiswachter, dat het mogelijk 1 of 2 uur kan deuren voor we kunnen gaan schutten. Het is afhankelijk van de bootjes die aan komen. Na 45 minuten zijn we met vijf boten en gaat de sluis open. Met de vijf boten gaan de overige sluizen ook probleemloos en snel. In dit gedeelte van het Lubeck – Elbe kanaal is de maximale snelheid 10 km. Daar wordt op gecontroleerd. Twee jaar geleden zijn we in het Tijl Uilenspiegel stadje Molnn gestopt. Nu varen we door naar de Prussee. Dit is inderdaad een heel rustig meer met camping en haventje. We vinden een goed plekje, even meer achteruit steken om voldoende diepte te krijgen onder de kiel. We hebben het verdiend om op deze rustige stek 3 nachtjes te blijven liggen.

11 augustus. Van Güster naar Scharnebeck. Trip 20,8 Zm.

Om 8.25 gaan de lijnen los. Richting eerste sluis Witzeeze, vlak voor de sluis halen we een motorjachtje in, dat vanwege motorproblemen het met een buitenboord motor de voortstuwing verzorgt. Even later komt er een derde jacht aan, zodat de sluismeester ons gaat schutten. Hierna volgt sluis Lauenburg, hier duurt het ruim een uur, voordat we de sluis weer kunnen verlaten. Na Lauenburg komen we op de Elbe. De Elbe is een regen rivier, die ergens in Tsjechië ontspringt. Op de Elbe is het 5 km varen waarna we bakboord uitgaan het Elbe Seitenkanaal op. Die ons naar het Mittelandskanaal brengt. Na 10 km komen we bij het Schiffshebewerk Scharnebeck. Die brengt ons 38 meter omhoog in een bak 100 x 12 x 3,4 meter. Totaal gewicht van de trog is 5800 ton. Tegengewicht 224 blokken beton van 26,5 ton. Vier motoren van 160 Kw verzorgen de voortbeweging. Totaal duurt het ruim 2 uur voor we de 38 meter omhoog zijn. 1,5 uur wachttijd. Na de sluis, vinden we met goedkeuring van de sluismeester een plekje aan het eind van de kade, waar we de nacht doorbrengen in gepaste stilte. Ik ben nog naar de sluis gelopen, om daar het een en ander te bekijken, maar na 18.00 is het  bezoekcentrum gesloten.

12 augustus. Van Scharnebeck naar Bad Bevensen. Trip 14,1 Zm.

Een korte trip, maar we besluiten om hier toch weer aan te leggen en in het dorp boodschappen te doen. Bad Bevensen is een kuuroord. Het riviertje de Ilmenau loopt hier door heen en verzorgt het water van speciale kwaliteit. Waardoor het stadje, de stad van de gezondheid genoemd wordt. Twee jaar geleden zijn we op onze doortocht vanaf Stockholm daadwerkelijk in de diverse baden geweest. Een ieder mag zelf bepalen, of er duidelijk sprake is van verbetering in onze gezondheid. Dit jaar hebben we besloten vanwege de corona perikelen niet te gaan. Allerlei vragen invullen hebben we geen zin in. Het Elbe Seitenkanaal, wordt op twee plaatsen met een aquaduct over de Ilmanau heen gevoerd.

13 augustus. Van Bad Bevensen naar Weisses Moor. Trip 30,1 Zm.

Weisses Moor is een aanlegplaats, voor grote schepen en een klein hoekje voor sportboten. Het dorp zelf is een gehucht. Eerst krijgen we nog de sluis Uelsen. Hier worden we 23 meter omhoog gebracht. Er zijn drijvende bolders die het eenvoudiger maken. Er liggen al een paar jachten te wachten. De sluiswachter adviseert langzaam te varen, dan kunnen we zo mee schutten. Het water komt rustig naar binnen, waarna we weer verder kunnen varen. In Weisses Moor zijn heel veel colorado kevers. Ze lopen ook via de landvasten aan boord. De volgende ochtend moet Marijan er velen uit de landvasten plukken.

14 augustus. Van Weisses Moor naar Braunschweig west. Trip 21,2 Zm.

We gaan vandaag het Elbe Seitekanaal verlaten. We komen dan weer op het Mittelandskanaal. En gaan vrijwel pal west richting Holland. Wel een stuk van totaal 235 km. We doen daar uiteraard meerdere dagen over. Bij  Braunschweig west, vinden we het mooi voor vandaag. Onrustig plekje. Maar dat is in het Mittelandkanaal standaard. Eerst volgende haven vinden we voor vandaag te ver.

15 Augustus. Van Braunschweig naar Seelze. Trip 38,2 Zm.

We gaan voor de zondag al vroeg weg. Om 7.50 gaan de lijnen los. Onderweg lopen we de Bizon op. Zodra het kan, vragen we of we voorbij kunnen lopen, de Bizon is een duw sleepboot met twee flinke geladen bakken en gaat ongeveer 4 Kn. Wij lopen meestal ongeveer 6 tot 6,5 Kn. Om 12.00 zijn we bij sluis Anderten, hier zakken we ongeveer 14 meter. We moeten wachten met schutten op de Martina en nog een tanker. Waarna we samen met nog een sportboot gaan schutten. De Martina en de tanker gaan ongeveer 5 tot 5,5 Kn. De Martina voorbijlopen heeft weinig zin, de brede tanker voorbij lopen daarna zal heel lastig gaan. Dus blijven we er tot Seelze achter aan sukkelen. In Seelze kunnen we vrij liggen in een zijkanaal. Zodat we daar redelijk rustig liggen.

In de kanalen gelden ook snelheidsregels voor de boten en dat kan verschillend zijn.  

18 augustus. Van Seelze naar Lübbecke. Trip 38 Zm.

Na 3 nachtjes slapen in Seelze gaan we verder. De afgelopen dagen zijn wat minder wat het weer betreft. Vandaag ook niet zomers. In de kajuit 16 graden, buiten 13 graden. De herfst lijkt wel ingetreden. Diesel tanken in Seelze wordt langdurig, er liggen reeds twee binnenvaart schepen te wachten. Die hebben uiteraard voorrang. We wachten er niet op. Het bunkerstation in Minden verkoopt alleen rode diesel. Dus dat wordt ook niets daar. We stoppen in de haven van Lübbecke. Het is mooi geweest voor vandaag.  Lübbecke is een klein haventje, maar met een goed Italiaans restaurant. Dus gaan we er even lekker voor zitten daar.

19 augustus. Van  Lübbecke naar Osnabruck. Trip 30,5 Zm.

We zijn van het Mittelandkanaal afgeweken, bakboord uit naar het Stichkanaal naar Osnabruck. De jachthaven is in Wallenhorst, ongeveer 6 km voor Osnabruck. Bedoeling is daar heen te fietsen, als het beetje droog is morgen. Vandaag beetje regenachtig. Op het Mittelandskanaal zijn we drie vrachtboten opgelopen. De geladen vrachtboten moeten hun snelheid wat aanpassen, om te voorkomen dat de schroef het water onder hun schip weg trekt. Een vrachtschip kan al gauw het water een 30 tot 50 cm weg trekken. Als sportboot merk je dat wel. We hebben geen AIS, dus ik kan geen gegevens van het schip zien. Als we voldoende dichtbij zijn, kan ik de naam lezen. En roep het schip dan op. Algemeen uitluister kanaal is Ch 10. In Duitsland UKW 10. We vragen dan of het goed is om aan bakboord voorbij te lopen. De vrachtschepen hebben verplicht AIS en kunnen hun collega's goed inschatten. Enige over snelheid is wel geboden bij het oplopen. Je boot moet over de boeg golf van het schip wat je oploop heen varen. Je snelheid kan dan met 1 tot 1,5 Kn afnemen. Voorbij lopen kan dan wat tijd in beslag nemen. 

21 augustus. Van Osnabruck naar Altenrheine. Trip 24,7 Zm.

We zijn 20 augustus met de fiets naar Osnabruck gegaan. De trip van 6 km naar de stad bleek wel ongeveer 15 km. Osnabruck de buitenwijk zal mogelijk ongeveer 6 km zijn. Echter naar het oude centrum is wel iets anders. Osnabruck is echt een mooie oude stad met een mooi wandelcentrum. Na de fietsen neergezet te hebben, zijn we aan het wandelen gegaan. De terugweg hebben we ook weer gevonden. Vanuit Osnabruck, het Stichkanaal weer terug gevaren en de laatste 30 km westelijk het Middelandskanaan af. Dan stuurboord uit het DEK kanaal op. Dorthmund Ems Kanaal. Te beginnen bij sluis Bevergem, er lagen al wat vrachtschepen, uiteindelijk zijn we na 1,5 uur samen met een tanker d eBevergem en sluis Rodde door gevaren. Net bakboord uit voor de sluis Altenrheine is een aanlegplaats voor sportboten waar we de aangelegd hebben.

22 augustus. Van Altenrheine naar Hannekenfahr. Trip 12,3 Zm.

Na nog even gedebatteerd te hebben, zijn we toch van start gegaan. De berichten waren erg veel regen. Voor de ochtend leek het mee te vallen. Er was een klein zonnetje. Voordeel van de zondag voor de 4 sluizen, is dat er weinig vrachtvaart is. We lagen dan ook alleen in de 4 sluizen. En kwamen voor lunchtijd aan. De kleine haven van Hannelenfahr is voor hotel Am Wasserfall. Nadat er na enige discussie, over het feestje van aan de gang was, in hotel Am Wassrfall, met de onvermijdelijke, in mijn ogen terroristische disco dreunen. Die we met een wandeling en koffie drinken elders vermeden. Bleek bij doorvragen, dat dit keer de muziek echt om 18.00 uur zou stoppen. Anders zouden we het betaalde havengeld terug krijgen en elders een toevlucht gezocht hebben. Uiteindelijk resulteerde het in een ongestoorde nachtrust, met op de achtergrond, het zachte ruizen van de kleine waterval.

24 augustus. Van Hannekenfahr naar Meppen. Trip 16,8 Zm.

Gisteren rustige fietstocht gemaakt naar het centrum van Lingen. Lingen is een Leuke stad en de moeite van een bezoekje waard. Vandaag gaan we naar Meppen, Yachtclub Hase Ems. Deze zit op een uiteinde van een oud stukje Ems. Op een rustige stek. We zouden hier ook een afspraak maken om met een tankwagen de Chapeau af te tanken. Helaas is deze mogelijkheid hier niet meer mogelijk. De tankfirma ziet geen brood meer in deze service door onvoldoende aanvraag. Het bunkerstation in Haren, kan alleen leveren bij contante betaling en een flinke dieselprijs. Het tankstation is bij deze haven om de hoek, met behulp van een karretje van de haven en de eigen cans en 4 x heen en weer rijden. De tank is met ruim 400 liter diesel bijgevuld en kunnen we weer vooruit.

26 augustus. Van Meppen naar Lathen. Trip 12,3 Zm.

Een rustige tocht, met twee sluizen waar we alleen in liggen. In Lathen zijn we op de heen weg in Juni ook geweest. Kleine haven met een lang steiger. De steiger waar we toen lagen is nu ook vrij. Normaal heeft de havenmeester redelijk veel vrije boxen. Door het inruilen van de leden met steeds grotere schepen, wordt het wel steeds krapper in de haven. En ook hier overheerst het  aantal in Nederland gebouwde schepen.

29 augustus. Van lathen naar Herbrum. Trip 11,4 Zm.

De verblijftijd in Lathen wordt bepaald door het vertrek uit Herbrum naar Delfzijl. Dit wordt bepaald door het getij en het weer. In Herbrum is de verblijfplaats zeer eenvoudig. Zodat we dat in Lathen bepalen. Op zondag wordt nog pittige wind verwacht op de Wester Eems. We varen op zondag naar Herbrum, Twee sluizen ook vandaag. Het eenvoudige steigertje bij de club in Herbrum is nog vrij, later komt er nog een boot bij, die uit Emden komt. Nog even met hem gediscussieerd over vertrektijd uit Herbrum. Hoog water Herbrum is maandag om 06.30 uur. Hun gaan ongeveer 8.30 uit Herbrum, dan is de ebstroom sterker. Wij moeten echter ongeveer 1 uur verder varen. En in Delfzijl komt de vloedstroom eerder op gang.

30 augustus. Van Herbrum naar Appingedam. Trip 43,1 Zm.

De wekker op 06.00 uur. Zodat we het kleine stukje naar de sluis van Herbrum om 6.25 kunnen starten. Bij oproep van de sluis kunnen we mee schutten met een vrachtschip uit Delfzijl. De afstand van 43,1 Zm is wat geflatteerd, we hebben de hele afstand ongeveer 1,5 tot 2 KN stroom mee. We zijn keurig om 11.30 uur In Delfzijl met de verwachte kentering van de vloedstroom. De zeesluis van Delfzijl is net naar binnen bezig en we moeten nog een rondje wachten. Dan stukje Eemskanaal tot de Groevesluis N, naar Appingedam. Op 25 juni zijn we hier vertrokken richting Duitsland. 


Foto's worden later in de tekst geplakt.