Varen100

Reisverslag 2022  

We gaan nu echt vertrekken vanuit de jachthaven van Schagen

18 maart Vetrek Schagen 09.30. Aankomst Zaandam Haven Dukra 15.30. Afstand 30 Zm.

Vanuit Schagen uitgewuifd door Jan, Ellie en buurman Fred. Mooi weer zonnetje en NO 2 tot 3. Alle bruggen en vlotbruggen gaan op aanvraag keurig open. In Sint Maartensvlotbrug staat ook broer Dirk te zwaaien. In Alkmaar wel even wachten op de spoorbrug. De overige bruggen in Alkmaar worden keurig bediend. Voor de Friesche brug, heb ik de dome en antennes even laten zakken. De brug bij West Knollendam, even wachten op beroeps en een monteur die even bezig is. Vanaf daar achter het beroeps aan varen, die voor de openingen zorgt. De Wilhelminasluis, ook even wachten. Die is aan het schutten onze kant op. Daarna opening aanvragen van de William Pontbrug, en ligplaats zoeken aan de gastensteiger. 


19 maart. Zon en Oost 4 tot 5. Verblijf in Dukra haven Zaandam. Twee wassen draaien en Marijan naar de kapster Nancy.

20 maart. Zon en Oostelijk wind. 1 tot 2 bf. Vertrek Dukra 09.10. Aankomst sluis Vianen 14.30. Afstand 32,7 Zm. Om 9.00 William Pontbrug opgeroepen en gereed gemaakt voor doorvaart. Via de Zaan naar Noordzeekanaal. Daar opgeroepen en aangemeld voor vaart naar Amsterdam-Rijnkanaal. Op zondag is A-R kanaal vaak iets rustiger. Het redelijk smalle kanaal en snelvarende vrachtschepen houden het erg onrustig. Bij 1 dubbel lang oplopend schip, moest Marijan flink aan de bak, om de Chapeau op koers te houden. Ongeveer 14.00 bij Beatrix sluizen, konden zo invaren en werden alleen geschut. Even stuurboord uit, de Lek op en dan bakboord naar Merwede kanaal. Grote sluis Vianen. Die blijkt vanaf 1 april bediend te worden op zondag. Dus aldaar afgemeerd, zodat Chappy ook weer even haar behoefte kan doen. Later in de avond, kwam ook vrachtschip de Zeester achter ons afmeren.

21 maart. Zon, oostelijk 1-2 bf. Om 6.00 schutten in de sluis. Vastmaken passantensteiger 06.30. Afstand 1 Zm. Om 5.30 staat de wekker, de sluis draait om 6.00. Na oproepen gaat eerst de Zeester naar binnen, dan wij. Na het schutten, gaan wij achter het kanaaleiland achteruit naar de Passantensteiger. Waar we vastmaken voor een aantal dagen.

22 maart. Zon en oostelijk 1-2. Ligdag in Vianen.

23 maart. Zon en Oost 1-2. Vianen. Vandaag komen de dienstmaten even op bezoek in Vianen. Henny en Ria en Peter. Ina moet helaas afmelden. Voelt zich door medicijnen niet goed. Koffie aan boord en later lunchen bij Italiaans restaurant Mamma Mia. Even gezellig bijgekletst. Is ivm covid gedoe. Twee jaar terug, toen in Geldermalsen. Destijds kersen boomgaard bezocht aldaar.

24 maart. Zon en oostelijk 2-3. Vertrek Vianen 8.55. Aankomst Heusden 13.45. Trip 23,7 Zm. Via Merwedekanaal en Andelse Maas naar Heusden aan de Maas. Alle bruggen, Grote Merwedesluis in Gorkum en Wilhelminasluis in Andelse Maas, draaien rustig en op tijd. Heusden is bijzonder vesting stadje.

25 maart. Maart blijft prachtig weer houden. Wilma komt op visite, Erwin lukt dat niet, is nog beetje ziek. Wilma heeft nieuwe radio mee en voer voor Chappy. Na de koffie gezamenlijk Heusden in. Voor een pannenkoek en ijsje toe. Dat smaakt allemaal heerlijk.

26 maart. Zon en NO wind. 2-3. Vertrek Heusden 8.55. Aankomst Veghel 14.05. Trip 20,7 Zm. Plan was via De Dieze door Den Bosch te varen, Bij sluis Engelen blijkt dat sluis 0 gestremd is, sinds begin maart. Bericht is bij mij niet goed doorgekomen. De sluis gaat weer leeg en we gaan via Maxima kanaal naar Zuid-Willemsvaart. Daar via 3 sluizen naar Veghel. Klein rustig haventje. Veghel heeft een enorme oude meel fabriek, die veranderd is in enorm groot cultureel centrum. De oude meel fabriek is hierbij mooi bewaard gebleven. Prachtig geheel om rond te lopen.


27 maart. We blijven op de zondag dagje in Veghel. Nu nog beetje bewolkt.

28 maart. Zon, NO 2-3. Vertrek Veghel 9.15. Aankomst bij ligplaats sluis Helmond 12.40. Trip 11,5 Zm. Aan de sluiswachter van sluis Helmond gevraagd of het goed was om hier nachtje te liggen. Voor Chappy goed plekje om even te lopen. Verder weinig te doen. Ik heb een storing bij lader voor de generator. Dat blijkt bij de boiler te zijn. Zit op de zelfde groep. Boiler stroom losgekoppeld. De lader van de generator aan de Kabola gekoppeld, zodat die accu weer geladen blijft. De boiler blijft wel warm tijdens het varen via de Iveco.

29 maart. Beetje bewolkt. E tot ZW. 2-3. Vertrek Sluis Helmomd 9.10. Aankomst aanlegplaats Ellbrug 13.35. Trip 15,1. Sluis Helmond ongeveer 8 meter omhoog. Overige 4 sluizen ongeveer 2 meter. Bij sluis 15 een storing, bommels van de brug gaan niet dicht. Sluisdeuren ook niet. Duurt een ruim kwartiertje voor de storing verholpen is en de schutting start. Ligplaats hier in Ellbrug wat ongedurig. Scheepvaart loopt hier wat hard.

30 maart. ZW 1-3. Beetje bewolkt. Vetrek Ellbrug 8.50. Aankomst Maasbracht 10,25. Trip 6,7 Zm. Een kort tripje. Weer gaat veranderen. Wordt kouder. De sluis bij Panheel staat open en we kunnen zo invaren. Bij Tankstation in Maasbracht bij Tullemans nog even gevraagd naar de dieselprijs. Is € 1,95. Dat laten we zitten, kijken of in Belgie de prijs beter is. Blijven we in Maasbracht, slecht weer en koud.

2 April. Lijkt een beetje droog te blijven en zonnetje. NE 2-4. Vertrek Maasbracht 9.05. Aankomst Maastricht 14.30. Trip 23,2 Zm. Doorvaart sluis Maasbracht gaat traag. Sluis Born, zijn we niet snel genoeg, we konden gelijk mee in Middensluis. Hadden dat niet op tijd in de gaten. Dus wachter aldaar. Bij jachthaven van de Maasvogels kregen we geen respons. Dus toch naar de grote jachthaven. Lagen op zelfde plek als twee jaar eerder.

3 april. Zonnig weer, wel koud. ZW 2-4. Vertrek Maastricht 9.25. Aankomst Luik 14.30. Trip 14,8 Zm. Erg druk in sluis De Lanaye. Frans moet wennen, al spreekt deze sluis wachter nog beetje Nederlands. Zondags begint de sluis om 9.00. Veel vrachtvaart. Is enorme sluis, maar twee kleine bootjes kunnen er niet bij. Duurt tot 12.30 voor we door de sluis zijn en in Albert Kanaal varen. De haven in Luik ( Liege) is nog in winterstand. Geen havenmeester te zien. We kunnen code krijgen van andere liggers. Anders kan je hier niet naar buiten.

4 april. Koud weer. ZW 2-4. Boodschappen dag, nu nog klein zonnetje.
De buurt van de Kathedraal daar is een prachtige mooie ontdekkings parcours.

Tot in de 19de eeuw was de kathedraalwijk een eiland dat via verschillende bruggen met de rest van de stad verbonden was. Sommige straatnamen, zoals de Rue Pont-d"Avroy en de Rue Pont d'lle, herinneren zich aan dit verleden. Naaste de kathedraal staat de wijk ook bekend voor zijn vele winkels, Carre, het Forum, de Sint-Jacobskerk, de passage Lemonnier en talloze andere bezienswaardigheden. Maar nu ga ik jullie eens niet op zadelen met foto's van kerken en kathedralen maar gewoon een dikke boom onderweg bij onze wandeling. 


5 april. Somber weertje. ZW 2-3. Vertrek Luik 9.10. Aankomst Port Corphalie 14,25. Trip 16,8 Zm. Sluizen gaat redelijk. Het is droog, dat is al mooi. In Corphalie is het nog stil. Ook hier nog geen captain of Marina. Ik weet wel een aansluiting te creëren voor elektra. Naar de bouwmarkt geweest. Betere rubber doppen gehaald voor het trapje. En planten pot, daar gaat Marijan nog wat mee creëren. 

6 april. ZW 3-5. Weer blijft gelukkig redelijk met enkel spatje. Vertrek Corphalie 8.50. Aankomst Namen 13.30. Trip 19,9 Zm. Twee sluizen die aardig wat tijd nemen. Het is erg druk. In Namen is men aan de bakboordzijde nog druk!!!! bezig met steigers monteren. Dus aanleggen kan alleen aan stuurboord zijde van de Maas. Bij het Casino. Elektra alleen met aparte munten, die nog nergens verkrijgbaar zijn. Dus generator moet de accu'op peil houden. Beetje motterig weer.

7 april ZW 4-6. We zouden in Namen blijven liggen paar dagen. Door gebrek aan elektra gaan we toch weg. Ondanks slecht weer. Wind en regen. Vertrek Namen 8.30. Aankomst Dinant 12.45. Trip 15 Zm. De 6 sluizen draaien redelijk snel. Maar wel paar flinke buien en flinke wind vlagen tijdens schutten. Dit gedeelte van de Maas zijn de sluizen al flink kleiner. Dus vrachtschepen ook. De brug bij Nemen zal ook een oorzaak zijn. De steigers in Dinant horen 1 april aanwezig te zijn. Alleen aan bakboord is nog een steiger aanwezig. Daar men te laat is, is liggeld niet nodig en gratis stroom. We moeten kijken, waar we ergens kunnen tanken. Tot dusver in België geen mogelijkheden gezien. Heb met Bureau de Office in Dinant afgesproken dat ik een mail ga sturen met mijn ervaring in Namen. Het zou zo simpel zijn dat ze bij het toeristenbureau in Namen de speciale joton's verkopen voor het stroom en water aan de kade. Zij gaat daar voor zorgen dat het in behandeling komt. Ze vond het een goed idee. Nou toch misschien als we weer eens terug komen, dat het dan is geregeld. 

8 en 9 april. 8 april de hele dag regen. 9 april zonnetje in de ochtend. Middag waarschijnlijk regen. We blijven liggen. Op zondag weer verder.

10 april. E 1-3. Vertrek Dinant 9.05. Aankomst De Heer 11.50. Trip 10,7 Zm. Ging ook met de sluizen allemaal erg voorspoedig. Bij De Heer, net voor de grens is er een tankstation vlakbij. De fietswagen in elkaar gezet, er kunnen 4 cans van 20 liter op. Met de benenwagen, 5 keer heen en weer. Totaal 400 liter getankt. Aardige prijs nu met de dure diesel a € 1,929 per liter. 

Klaas Tanken
Klaas Tanken
Chappy alles controleren
Chappy alles controleren

10 april. E 1-3. Vertrek 16.30. Aankomst Givet 17,25. Trip 2,5 Zm. Na het tanken toch maar besloten om de sluis van Givet door te gaan en in het dorp te gaan liggen. Misschien is in de plaats Givet wel stroom aansluiting. Voor de deuren van de sluis open gaan na het schutten, moeten we eerst even naar binnen. Het vignet voor Frankrijk moet getoond worden en we krijgen instructie i.v.m. Sein apparaatje wat we mee krijgen voor bediening sluizen. In Givet zijn de steigers ook nog niet gereed. We gaan aan de kade liggen. Geen stroom daar.

11 april. E 1-3. Vertrek Givet 9.40. Aankomst Vireux Wallerand 12,05. Trip 5,9. De eerste sluis in Frankrijk, de sluis staat open, maar wil niet dicht. Dus bellen, de monteur komt wel snel. Dus dat gaat goed. Dan een donkere tunnel. Geen licht, dat hebben wij ook vergeten. Ik sta met afstand bediening op het gangboord. Rustig aan. Dan weer tunnel en stukje kanaal voor we weer op de Maas komen. De Maas is op diverse stukken niet goed bevaarbaar. Daar is een stuk kanaal naast de Maas gegraven. De Maas stroomt nog flink, dat is best merkbaar. We liggen hier mooi In Wallerand. Blijven nog even, vandaag 12 april drie wassen gedraaid en gedroogd, heerlijk in de wind en het zonnetje. Soms moet dat ook gebeuren. De prijs voor een overnachting inclusief stroom 10 euro per nacht.  


12 april Vireux Wallerand.

13 april. Vertrek Wallerand 8.55. Aankomst Revin 14.30. Trip 15,4 Zm. NE 2-3 bf. Rustig varen, wel 6 sluizen.

14 april. Mooi weer en prachtige plek. Ik ga met de fiets en kar nog 160 liter diesel halen. De prijs in Frankrijk voor diesel is beter. € 179,- per liter. In de middag met Chappy in de kar nog even rondje door het dorp fietsen. Niet echt mooi dorp. Na zes uur is de friterie open. Daar patat met plusje gegeten.

15 april. Vertrek Revin 9.00. Aankomst Bogney sur Meusse 12.35. Trip 13,3. Weer blijft zeer mooi, met weinig wind. De sluizen bij de Meusse zijn redelijk smal. Ongeveer 550 cm breed. Dus kleine meter over. Voorzichtig invaren op aanwijzing van Marijan. De Barrage is vaak vlakbij, waardoor de Chapeau door de neer in de invaart lastig recht te houden is. Bij weinig snelheid doet het roer vrijwel niks. Dus moeten boeg en hekschroef het werk doen. Het uitvaren uit de sluis doe ik met de afstands bediening. Na Verdun, verder zuidwaarts worden de sluizen 510 cm breed. De Chapeau past er dan inclusief stootwillen net in.

16 april. Vertrek Bogney sur Meusse 9.05. Aankomst Lumes 13.15. Trip 13,6 Zm. Mooi weer, met oostenwindje. Zes sluizen, de sluizen bij Charleville, moeten we voor het uitvaren hulp in roepen. Na het invaren, willen de deuren niet dicht. Dat geeft wat wacht tijd. Lumes, nette steiger, geen stroom, naast sportpark. Waar de jeugd het helaas nodig vindt om hinderlijke muziek tijdens het balletje trappen aan te houden. Jeugd is helaas tegenwoordig niet meer in om rekening te houden met andere mensen. Dat lijkt in heel Europa wel zo. Veel werk is hier te doen voor ouders om hun kinderen beter op te voeden. Rekening houden met je naaste is een belangrijk gegeven. Aan de overkant van het water de eerste ooievaar gespot op zijn nest met jongen.

17 april. Eerste paasdag. Vertrek Lumes na een rustige nacht 9.25. Aankomst Sedan 14.50. Trip 11,9 Zm. Wind NE 2-4. Bij de 3e sluis, ligt er al een grote boot in. De lichten staan dubbel rood. We zijn stukje terug gevaren, en daar met draaipennen vast gezet. Twee keer naar de sluis gelopen met Chappy. Er lag een groot stuk hout voor de sluisdeur. Daardoor kan hij niet uitvaren. Op 1e paasdag is het lastig om contact te krijgen. Hij lag al twee uur in de sluis. We heb met het speciale nummer gebeld, en uiteindelijk kunnen we na 2,5 uur de sluis. Bij de sluis voor Sedan, lag dezelfde boot ook in de sluis. Daar was al iemand van het VNF bezig om een en ander in orde te brengen. In Sedan blijken de steigers nog niet gelegd. We kunnen net aan, aan de kade komen met de diepte. Het verkrijgen van stroom met behulp van een kaart, geeft ook de nodige problemen. Maar Marijan is daar met behulp van een bereidwillige camper meneer toch in geslaagd om dit te regelen.

18 april. Tweede paasdag en verjaardag Marijan. Ze wordt 70 jaar. Om zeven uur gaat de wekker, want kwart over zeven belt Bert van radio NPO 5 mij op. Ik krijg dan de felicitaties en tevens lijf op de radio. Een gezellig gesprek, krijg nog een verjaardags- kaart en een broodplankje cadeau. We blijven dagje in Sedan. We wilden uit eten. Helaas is echter in Frankrijk vrijwel alles op zon- en feestdagen dicht. Op de website van diverse restaurant staat dat ze wel open zijn, maar in werkelijkheid dus niet. Marijan heeft het schortje dus maar omgedaan. Met een flesje wijn erbij toch prima gegeten.

19 april. Vertrek Sedan 9.00. Aankomst Mouzon 11.20. Zonnig O 2. Trip 8,9 Zm. Bij de eerste sluis, Chute 3,5 meter. We liggen vast, water komt flink naar binnen. Voor en achter via glijstang. Ik sta op achter deel, de stroming wordt heel apart enorm naar voren en ik houd de lijn niet. Marijan roept al achteruit. Ik weet met afstands besturing wat naar achter te gaan. Een sluiswachter die eraan kwam, omdat de deuren niet wilden sluiten, neemt de lijn van Marijan aan. Het loopt met sissertje af. In Mouzon klein haventje. Restaurant blijken ook niet open. Marijan haalt wat bij de bakker. Ik ga naar de supermarkt. Mijn beide kaarten blijken niet te werken. Ik leg alles terug op de toonbank. En ga zonder boodschappen weer de winkel uit. De boodschappen van Marijan moeten het worden vanavond. Een overheerlijke pesto salade en een speciaal broodje voor in de oven. Morgen nieuwe ronde nieuwe kansen, ze zeggen wel eens wat in een goed vat zit verzuurd niet.

20 april. Vertrek Mouzon 8.50. Aankomst Stenay 12.50. E 2-4. Trip 13,8. Lekker doorgevaren. Op de Gedeeltes van de Maas ( Meusse) mag je 12 km/uur. Op de kanaal gedeeltes 6 km/uur. Deze gedeeltes zijn smaller en ondieper. De eerste twee sluizen gaan goed. De 3e sluis, na het invaren gaan de deuren niet dicht. Dus kan Marijan weer bellen. Dat duurt ongeveer een uur voordat de monteur er is. En we verder kunnen.

21 april. Dagje Stenay. Voor de was, het Biermuseum, boodschappen op de fiets naar Lidl etc. We gaan in de avond kijken of we ergens gezellig kunnen eten. Wat in voorgaande plaatsen niet is gelukt. We hebben een heel leuk restaurant gevonden tegen over het bier museum. Keurig netjes om zeven uur voor de deur, op de website staat we zijn open en hele goede recensies. Nou de deur is open alleen we kunnen er niet eten, de kok is ziek..... We komen een stel Nederlanders tegen die daar een appartement hebben gehuurd, en ook zij wilden daar gaan eten. Nu we gaan beiden op zoek naar een goede Pizzeria, volgens de website open. Nou nee dus ook dicht, dan op naar het volgende restaurant. We zien in het straatje een bord buiten staan, zegt soms niks, maar waarachtig het is een pizzeria die open is. Daar naar binnen en hebben met z'n vieren heerlijk gegeten en een gezellige avond gehad. Het stel wonen op een ark in het Spaarne. 

22 april. Vertrek Stenay 8.55. Aankomst Dun sur Meusse 11.10. Trip 7.0 Zm. E 3-5 bf.
Weer zonnig, wel winderig. In en uit de sluis varen altijd even oppassen. De kop van de Chapeau is hoog en pakt aardig wind. Bij rustig varen is dat goed te merken. De sluis is direct achter de haven. Maar er is storing. De zender werkt niet. Bij de sluis zijn geen lichten aan. Na bellen, blijkt er al een sluiswachter aanwezig. De volgende twee sluizen is ook iemand aanwezig. Kort tripje, bij Dun sur Meusse leggen we aan. Ruimte genoeg.

23 april. Vertrek Dun sur Meusse 9.00. Aankomst Consavoy 12.20. Trip 9,6 Zm. Wind E draaiend naar W 2-5. Bewolkt. Het invaren van de sluis bij Dun sur Meusse gaat via de zender. Verder gaan de sluizen met een sluiswachter die mee rijdt. Bij Consavoy vinden we het voldoende. De donkere wolken nemen toe. En tevens de regenkansen. Achteruit varend links naast de Maas is een kanaaltje met een steiger en een kade. Bijzonder rustig dorpje. Chappy vindt het prima hier, kan heerlijk los rond lopen. Wel met ons erbij. De stromende Maas en sluis zijn vlakbij.

IMG_20220405_173543104_HDR
IMG_20220405_173543104_HDR

24 april. Vertrek Consenvoie 8.55. Aankomst Belleville sur Meusse 14.25. Trip 12,6 Zm. Wind O tot NO 2-4 bf. Er staan 4 sluizen op het programma chute ongeveer 3 m1. Afstand is niet zo groot. Helaas zitten de Italianen met hun grote 40 meter boot uit België, met Franse vlag voor ons. Ze gaan naar Straatsburg. Hun snelheid is ongeveer 3 Kn. De kanaaltjes zijn smal. We komen steeds bij de sluis achter hun aan en dan is heel rustig varen. We kunnen niet samen met hun in de sluis. Achter ons varen ook een stel Nederlanders die gaan met ons in de sluis. Het wordt een late lunch. We willen niet in Verdun liggen. Daar hebben we 4 jaar terug met de Circe gelegen. Dat beviel niet erg. Dus stoppen we in een voorstadje van Verdun, daar is ook een aanlegsteiger. Begin van de avond, tijdens het eten een fikse onweersbui met hagel. Helaas komt met de wind ook veel boomblaadjes mee. De hele boot ligt onder de hagel en blaadjes. Ik heb het grootste deel er af geveegd. Morgen ochtend de rest. Of er komt misschien nog een forse regenbui zonder blaadjes.

25 april. Wind NO 2-3. Op de verjaardag van Peter. Een rustige dag. Al heeft de Chapeau wel het nodige onderhoud nodig. Vanochtend regen. Nu zonnetje.

26 april. Vertrek Belleville sur Meusse 8.20. Aankomst Ambly sur Meusse 13.10. Trip 11,6 Zm. O 1-3. Begint bewolkt, later zon. In dit gedeelte nog sluiswachters die de sluizen bedienen. Soms moet je voor de sluizen even langer wachten op de sluiswachter. Er zijn vaak geen aanmeer mogelijkheden voor de sluis. Dan gaan voor het eerst maar even de sputpalen uit en genieten we van de stilte en de natuur met een heerlijk bakkie koffie. Bij sluis 10 doen we het weer zelf. Meestal help ik wel even met open draaien van de sluis, als de sluiswachter alleen is. Dan hoeft hij niet helemaal om te lopen. Bij Ambly sur Meusse is zowaar een ponton, waar we aanleggen. Het gras wordt gemaaid en er is zowaar een bakker met van alles wat.

27 april Vertrek Ambly sur Meusse 9.00. Aankomst Saint Mihiel 12,50. Trip 9,9 Zm. Vanochtend beetje heiig. Maar zonnetje komt er al spoedig door. De ochtenden zijn wel aardig fris. 12 graden in de boot. Er is niet altijd stroom, dus gaat de generator er even bij voor dat we slapen gaan. Om 8.00 is de accu lading dan meestal tot ongeveer 85 % gedaald. De zon is nog niet krachtig genoeg voor de zonnepanelen in deze dagen. Wel elke dag het filter van de buitenwaterkoeling schoon maken. Dat is zit dan vaak propvol. Er is veel begroeiing ook hier van fonteinkruid. Te weinig grote scheepvaart om de kanalen schoon te houden. Het VNF doet er vrijwel niets aan.

28 april. 30 april en 1 mei. We zetten even de sluizen uit ons hoofd en blijven in Saint Mihiel. Klein aardig stadje. Een goede steiger. Even vakantie nu?? Reizen is niet altijd vakantie, het sluizen is echt wel inspannend werk. Na een sluis maakt Marijan alle stootwillen weer schoon. De Chapeau past net in de smallere sluizen, die zijn 510 cm breed. Met de dikke ronde stootwillen aan de achterzijde is dat aardig pas. De binnenzijde van de sluizen is voorzien van een aardige laag begroeiing met prut. Als de stootwillen deze laag ook verzamelen en dat zet, dat zich weer af op de romp. En kan de verf aardig afslijten. Na het aanleggen in een haven, schrob ik de Chapeau ook altijd nog even af, om de resten te verwijderen. Op 1 mei zijn alle sluizen i.v.m. Dag van de Arbeid gesloten. Voor veel landen is 1 mei een feestdag. In Nederland heeft Oranje de voorkeur gekregen. Klaas plant nog even voor de dag van de Arbeid de Hyacinten in het perkje naast de steiger. De Hyacinten krijgen misschien zo toch nog een lang leven.

2 mei. Vertrek Saint Mihiel 8.50. Aankomst Sampigny 13.15. Trip 6,4 Zm. Bij de eerste twee sluizen werkt het systeem goed. Bij sluis 3, wil de deur niet goed open. De boel valt dan in storing. Dubbel rood. We kunnen wel in de sluis. En bellen dan storingsnummer. Duurt ongeveer 20 minuten. Ook legt aan de andere zijde van de deur een enorme lading kroos. Tot wel 200 meter. De sluiswachter haalt klein beetje weg en dan moet het maar. Net door de troep heen, begint de uitlaat te roken, dan komt er geen water. Dus spudpalen uit en aan de slag. De troep blijkt ook onder de kogelkraan vast te zitten. Dus demonteren en doorsteken. Dat gebeurt later nog een keer. Net door de korte tunnel, loopt ook alles vast door de versmalling. Dus nogmaals de spudpoten uit. We gaan maar tot Sampigny en morgen weer verder. Daar blijkt het wierfilter weer vol te zitten.

3 mei. Vertrek Sampigny 8.45. Aankomst Commerce 11.00. Trip 5,7 Zm. Goed rustig weer. Mogelijk onweer met een regenbui. We wachten het allemaal af. Bij de 2e sluis, moet de sluiswachter weer gebeld worden. De deuren willen niet dicht. We zijn vroeg in Commercy. We gaan hier toch even de stad in, blijkt leuke stad te zijn. Met een enorm paleis en heerlijk Franse Galettes en crepes. We liggen toch voor de Italiaanse grote woonboot. Die heeft ook enorme problemen gehad met de koeling. Zo dadelijk weer even in de motorruimte kijken en de wierpot legen.

4 mei. Vertrek Commercy 8.40. Aankomst Pagny sur Meusse 12.00. Trip 7,7 Zm. Blijft rustig weer. Warm. Zonnetje erbij. Aan het eind van de dag regenkansen. Bij de 1e sluis zit er al een tak tussen de deuren en gaan ze niet dicht. Dus ½ uurtje wachten op de sluiswachter. Na de 1e sluis ook erg veel begroeiing in het water. Wierfilter zit ook weer vol na aankomst in Pagny sur Meusse. Rustig varend blijft het goed gaan. Korte tocht, 5 sluizen. Maar morgen naar Toul 12 sluizen en een tunnel. We gaan dan wel naar beneden in de sluizen.

5 mei. Vertrek Pagny sur Meusse 8.40. Aankomst Toul 14.30. Trip 6,7 zm. Het weer blijft mooi. Pagny sur Meusse is een mooie rustige aanlegplaats. We gaan toch verder naar Toul. In de tunnel van Foug, zien we dat we achter een andere boot aan varen. De tunnel is ruim 800 meter lang. Zoals alle tunnels wordt het door lichten geregeld. Je kan elkaar in de tunnel niet passeren. De sluis na de tunnel ligt inderdaad reeds een Engelsman in de sluis. Waar we achter aan meren, de eerste sluis is ruim 6 meter hoog, wat we naar beneden gaan. Lange lijnen liggen reeds gereed. Tot Toul zijn het 12 sluizen, de eerste 7 sluizen gaat het goed, dan begint de uitlaat weer wat te roken. We meren af voor de sluis, om de wierpot weer te legen en meld het aan de Engelsman, die gaat alleen verder. Na het legen moeten we de sluiswachter weer melden, dat de sluizen geregeld kunnen worden voor ons. Dat gaat hier niet met de zender. Die hebben we bij de eerste sluis ingeleverd. In Toul meren we achteruit tegen een vingersteiger en de steiger. Zodat we via de achterdeur in en uit kunnen. We blijven hier eerst een week liggen. De eerste fase van onze reis is hiermee geëindigd. In Toul hebben we een heerlijk havenrestaurant waar je voor weinig een overheerlijke lunch kunt nemen. Een dag menu, de Fransen eten graag tussen de middag even een dag menu dan hoeven ze in de avond niet veel te koken. Vandaag stond er op het menu kleine gehakt balletjes met verse mint salade erg lekker. Recept ga ik zeker een keer maken aan boord.

13 mei. Vertrek Toul 9.10. Aankomst Millery 16.00 ( Moezel) Trip 13,3 Zm. Mooi weer, wind westelijk 2-3 bf. Bij de sluis direct achter de haven, is de sluiswachter denken we nog in seance. Er moeten diverse telefoontjes gepleegd worden en ik loop naar de sluis en daar loopt een medewerker die de sluiswachter attendeert dat er een boot voor ligt. De eerste 3 sluizen zijn nog smal. Bij een erg smalle doorvaart komt toch de zijkant van de Chapeau even tegen de rubber stootrand, in Millery blijkt het gelukkig erg mee te vallen. Al is het verwijderen van de rubber substantie een pittige klus. Na de 3 sluizen komen we op de Moezel. De sluizen zijn daar ongeveer 170 meter lang en 12 meter breed. Op de Moezel is het mooi varen. Rustig water en weinig scheepvaart. We leggen eerst aan in Pompey, ( niet in Italië) De steiger is prachtig, de rest is vakkundig vernield. Toen even later een groepje jongens wat baldadig werd. Vonden we het voldoende om even verder te gaan kijken. Millery heeft dezelfde capaciteiten, maar daar was alles nog netjes.

14 mei. Vetrek Millery 9.10. Aankomst ten zuiden van Metz, Chazelles. Trip 21,3 Zm. Mooi weer, westelijk 1-2 bf. Grote sluizen waar we weer alleen in liggen. Die via Ch 20 of wel het marifoonkanaal keurig bediend worden. Chute max 865 cm omlaag. Tussen Millery en Metz zijn erg weinig aanlegplaatsen, Voor Chazelles is 1 haven, met smalle invaart en mogelijk ondiep bij een camping. De Yachting Club Metz in Chazelles, moet even wat plaats maken, beetje verouderd en klein. Er blijken wel wat Nederlanders te liggen met hun boot. Het varen op de Moezel en de doorgang van de sluizen is erg plezierig en een mooie route.

15 mei. Vertrek Chazelles 9.35. Aankomst Metz Regatta haven 10.30. Trip 2,6 Zm. Het weer blijft mooi hier in dit deel van Frankrijk. Nu in het Moezel gebied. Het eerste glas Moezelwijn moeten we nog drinken overigens. Dit is een mooie haven, met mooi uitzicht op meertje en achterliggende heuvels. We blijven hier tot 25 mei. De Moezel sluizen, zijn vanaf maandag 16 mei tot 25 mei gesloten ivm onderhoud en inspectie. We zijn in Frankrijk Toch!!!!!!!!!!. Maar Metz is een mooie stad om rond te kijken. Tevens op pad voor een nieuwe accu voor de generator. Deze accu voedt tevens de AIS en het camera systeem. Dat is 12 volt. De motor en service accu's zijn 24 volt.

 

METZ
Nu even een paar gezellige uitstapjes en cultuur snuiven in Metz.

Bij het bureau de toerisme even de nodige informatie gehaald.
Het is natuurlijk niet alleen maar varen, we willen natuurlijk ook nog genieten van een beetje vakantie gevoel.
Metz is van nature een tuinstad en verenigt stadsgroen met stedentoerisme.
De bouwkunst maakt vaak sprongen op de tijdbalk tussen Moezel en Seille, pleinen en steegjes. De kathedraal Saint-Etienne is een van de mooiste kathedralen van Frankrijk. Op enkele minuten lopen van het centrum ligt het Centre Pompidou-Metz, een doorgeefluik voor hedendaagse kunst. Shopping, feestelijke evenementen, ontdekkingen doen, in Metz (Ville d’Art et d’Histoire) kan het allemaal.

De Porte des Allemands (Deutshes Tor)is een stadspoort van de Franse stad Metz. De poort is vernoemd naar het nabijgelegen ziekenhuis van de Duitse orde. Aan de stadszijde bestaat de poort uit twee smalle ronde torens die gebouwd zijn in 1230, die qua bouwstijl gelijkenis vertoont met de bijna even oude Helpoort in Maastricht. Deze torens staan met een brug over de Seillein verbinding met een gekanteelde toren die gebouwd is in 1445. Op de brug werd in 1480  nog een bogengalerij toegevoegd.
Halverwege de 17e eeuw werd de verdedigingswerken van Metz vernieuwd door de Franse vestingbouwkundigen Sebastien Le Preste de Vauban en Louis de Cormontaigne. Hierin werd de Porte des Allemands zonder aanpassingen opgenomen. Tijdens de Tweede wereldoorlog raakte de poort beschadigd door artillerievuur. Na de oorlog werd de poort weer opgebouwd en sinds de renovatie in 1968 is de poort weer begaanbaar voor voetgangers.

Centre Pompidou-Metz: absolute aanrader
Shigeru Ban en Jean de Gastines zijn de architecten van dit verbazingwekkende bouwwerk, dé tempel voor hedendaagse kunst in de regio Grand Est. Meer dan 5.000 m² expositieruimte, aangevuld met een tuin, forum en terras. Alle kunstvormen zijn vertegenwoordigd: schilderkunst, architectuur, fotografie, design… Hier volgen internationale ontmoetingen elkaar het hele jaar door op, voor altijd afwisselende ontdekkingen en verrassingen.
Dan niet vergeten de enorme winkelstraten, met volop voor ieder wat wils. Eet gelegenheden in overvloed. Een kleine elektrische tram die je van het ene punt naar het andere punt van de stad vervoert. De grote bussen rijden echt om de stad heen dus dat is wel een fijn gevoel. Fietsen en wandelen gaat door elkaar heen, ze denken echt om elkaar. De fietspaden zijn met een roze lijn door de hele stad aangegeven. Dit is onze avontuur tien dagen verblijf in de grote stad Metz, waar ik vaak met de auto ben langs gereden, maar nooit echt de stad bezocht. Het is zeker de moeite waard om deze stad te gaan bezoeken.

26 mei. Vertrek Metz 9.30. Aankomst Nautic Hamn 13.35. Trip 21,4 Zm. We moeten wennen aan het weer, dat is wel redelijk maar heeft aan temperatuur aardig ingeleverd. Matige wind uit het westen. De Moezel is een vrij lange rivier, totaal 544 km lang en stroomt over een hoogte van 735 meter. De Moezel ontspringt in de Vogezen, bij Col de Bussang en eindigt bij Koblenz in de Rijn. Het varen op de Moezel is een verademing na de smalle sluizen en vaarwater van de Maas en het kanaal Marne au Rhin. Waar op de Moezel jachten sluizen zijn naast de grote sluis zijn die 38 x 6 meter. Wel is het vaarwater naar de kleine sluis ondieper, wat ook meer begroeiing geeft. Vandaag zijn er 4 sluizen op het programma, ondanks dat we alleen zijn wordt er vlot geschut. De stadshaven van Thionville staat ons niet erg aan, en we gaan naar Nautic Hamn, zou volgens de website een moderne haven moeten zijn. Valt ons tegen. De havenmeester is in geen velden of wegen te zien. Houdt in dat er ook geen stroom is. Er is wel veel drukte van jeugd en een volle camperplaats. Als er twee vrachtboten vlak achter elkaar langs gaan, geeft dit enorm veel zuiging. Ik heb wat extra lijnen aangebracht.

27 mei. Vertrek 8,25. Aankomst Schwebsange 11.20. Trip 13,3 Zm. Doordat Nautic Hamn niet erg aan onze verwachting voldoet. Gaan we op tijd weer weg. Na het ontbijt zoals gebruikelijk. Beetje bewolkt weer, maar misschien nog een flauw zonnetje. Twee sluizen. Bij de eerste sluis krijgen we weinig respons van de sluismeester. Licht blijft op dubbel rood staan. We gaan dus aanleggen. Op het moment dat we goed aanleggen, gaat het licht op groen. Zou vriendelijk zijn om even een antwoord te geven op onze oproep. Maar de sluiswachter heeft mogelijk een slechte ochtend. Na het grensplaatsje Schengen, varen we aan stuurboord in Duitsland en aan bakboord in Luxemburg. De Moezel is hier een stukje grensrivier. Schwebsange zelf is overwegend Duits sprekend. Schwebsange is de enige haven van Luxemburg. De prijs van de diesel, vanouds in Luxemburg wel redelijk, komt toch op ruim 1,73. Schwebsange is zelf een piepklein plaatsje. Met blijkbaar wel een redelijk wijngebied. We zien nu veel meer wijngebieden op de hellingen.

28 mei. 

Vertrek 9.40. Aankomst Konz 13.20. Trip 20,1 Zm. Het weer blijft wat aan de koude kant. Maar wordt komende week weer wat warmer. Konz heeft vrij kleine haven, maar met wat passen en meten kunnen we achteruit in de box, zodat ook de fietsen er af kunnen. Vandaag even lopen naar de stad om te winkelen en dan heeft Chappy ook zijn loop gehad. In de avond gaan we genieten van een overheerlijke Duitse Wienerschnitzel in het Gasthaus an der Saarmundung, met een prachtig mooi uitzicht over de Moezel en de monding van de Saar. Morgen naar de Kaiserthermen fietsen in Trier. Een overblijfsel van de belangrijke stad Trier ook in de Romeinse tijd. Het is opvallend welke bouwwerken in die tijd al tot ontwikkeling bracht. De bouwmeesters van die tijd hadden wel een on uitputtende voorraad slaven die voor de bouwwerken gebruikt konden worden.


30 mei. Vertrek Konz 9.05. Aankomst Neumagen 13.30. Trip 25,4 Zm. Berichten zijn beetje regen, maar het blijft droog. Haven in Neumagen is wat klein en we liggen voor de ingang. Bij het langs varen van grote schepen die hard varen, gaan we aardig te keer. Dus extra lijnen om te voorkomen dat we met de achterkant tegen de steiger komen. Het is een aardig plaatsje, maar dure haven. Waar zelfs het beloofde wifi niets doet. Even journaal kijken op eigen internet.


31 mei. Vertrek Neumagen 9.00. Aankomst Traben Trarbach 15.40. Trip 27,1 Zm. We hadden een afspraak om te liggen in Bernkastel. Korte trip, de havenmeester heeft onze plaats echter net vergeven aan een andere Nederlander. Dus we moesten helaas verder. Bij de twee sluizen een uur wachttijd. Meestal ging dat erg soepel. Dus door naar Traben Trarbach. Weer vrij lange dag. Plaatsje ziet er leuk uit, daar morgen even heen fietsen.

1 juni. Een dagje in Traben Trarbach gebleven. Erg leuk daar. Een plaats met een roemrijk wijn verleden rond 1900. Met een enorme wijn ondergrondse, gangen totaal 100 meter, waar ook grote festijnen gehouden worden. Bekend is Traben Trarbach ook om de vele huizen in Jugendstil.

2 juni. Vertrek Traben Trarbach 9.15. Aankomst Senheim 13.10. Redelijk vlotte sluizen, 2 stuks. De eerste zelfs met drijfbolders, dat hadden we pas later door. Weer is aan het veranderen, hikt tegen regen aan, maar het blijft droog. De haven en camping in Senheim worden gerund door een Hollandse familie. Dus Nederlands is hier een veel gehoorde taal. Senheim is ook een beroemd stadje door zijn wijn traditie. Zaterdag avond gaan we met een wijn gids op stap, die het nodige vertelt en daarna even wat proeven. Beetje rond dolen in Senheim. Wijnproeven en Bierfeest. En Chappy heeft alweer een oude waterbron gevonden, en ja dan moet je natuurlijk op een nette manier waterdrinken.


6 juni. Vertrek Senheim 9.10. Aankomst Brodenbach 13.10. Trip 22,8 Zm. We zijn het pinksterweekend in Senheim gebleven, er zijn niet zoveel aanlegplaatsen. Pinksterweekend is wat drukker. Senheim is wel aardig plaatsje. Er is feest van de voetbalvereniging. En we gaan een avond luisteren naar een mevrouw, die vertellen gaat over haar wijnbedrijf. En wijnproeven. Een zeer leuke avond. De 2e pinksterdag gaan we weer varen. Rustig weer, we krijgen twee sluizen, die vlot open gaan.W e blijven paar dagen in Brodenbach. Ook op nicht Petra te ontmoeten, die woont hier vlakbij in Polch. 6 juni is ze gezellig op visite geweest en 7 juni heeft ze ons meegenomen naar een groot kasteel in de buurt, wat in een dal staat. Nadeel van deze jachthaven, dat je aan een tussen dijkje van de Moezel ligt. Het dijkje is vrij lang en zeer slecht beloopbaar. Op 8 juni is het ook 15 jaar geleden dat we in ondertrouw zijn gegaan. De avond een heerlijke maaltijd gemaakt met uiteraard een heerlijke witte wijn bij het eten van onze Carmen.

9 juni. Vertrek Brodenbach 910. Aankomst Koblenz 13.00. Trip 16 Zm. Bewolkt en regenachtig weer en paar klappen onweer vandaag. Twee sluizen, bij de eerste sluis moeten we wachten op het toeristen schip de Vialle. Dat duurt ruim 40 minuten. Dan kunnen we achter haar de sluis in. We blijven tot Koblenz achter haar varen, dan kunnen we daar ook gelijk de sluis in. Marijan roept keurig de sluiswachter op. Die meld dat we achter de Vialle de sluis in kunnen. De sluiswachter is wat gehaast en direct achter de Vialle gooit hij het licht op rood en komt de sluisdeur omhoog. Om te voorkomen dat ophoog komen op de deur, roep ik de sluiswachter maar op. Die hersteld zijn fout en brengt de sluisdeur omlaag en licht op groen. Uit de sluis komen we na een klein stukje op de Rijn. Daar stroomt het pittig, 3 Kn. Is ruim 6 km per uur. Na 1,5 Zm, komen we bij de jachthaven. Het is daar overal een komen en gaan van gigantische toeristen schepen.

10 juni. Vertrek Koblenz 9.35. Aankomst Oberlahnstein 10.30. Trip 3,3 Zm. Rustig weer, het is niet druk op de Rijn. Alleen vrachtverkeer tegemoet. De meesten met blauw bord, dus we gaan naar links toe. De Lahn is ook bakboord uit, dus dat komt goed uit. We hebben van velen gehoord dat de Lahn een mooie rivier is. Dus dat gaan we doen. De Rijn bergvaart zoals het plan is naar Mainz, is niet echt een mooie trip. Bij Petra ligt een nieuwe aansluiting voor de afstandsbesturing. Die wachten we hier af. Voor we de smalle sluizen van de Lahn op gaan. Het blijkt een dure haven. Vlakbij een treinbrug, waar dag en nacht treinen over denderen. En s'nachts aardige buren van andere schepen die tot vroeg in de morgen lallend vlakbij de boot staan, tot ik op 01.30 vraag of ze naar huis willen gaan. Dat kan een nadeel zijn van prachtig weer als mensen geen begrip hebben voor andere mensen.

12 juni. Vertrek Oberlahnstein 9.40. Bij de eerste sluis kan je krijg je een Fahrtenpass of wel een stempelkaart. Bij elke sluis die je aan doet krijg je een stempel, doen ze leuk weer eens wat anders. Je kunt de stempelpas inleveren bij een sluiswachter in Dehren, dan krijg je een verassing. Wat dat is, geen idee gaan we meemaken, daarom is het een verassing. De sluiswachters zijn heel erg vriendelijk en behulpzaam, hebben we in Frankrijk wel eens anders meegemaakt. Aankomst Dausenau 13.50. Trip 8,7 Zm. Petra heeft stekkertje gebracht gisteren, dus afstands bediening kan weer geladen worden. We gaan bergvaart de Lahn. We krijgen 5 sluizen, bij sluis 4 is het 12.00 uur. De sluiswachters hebben dan middagpauze. We maken vast aan een steigertje vlak voor de sluis. Die is echter bedoeld voor kano's, die dan via een steg aan weerszijden van de sluis, de sluis kunnen passeren. Met enige hulp krijgen ze toch de kano's langs onze boot. In Dausenau heeft Marijan bij de havenmeester (loco burgemeester) bleek later in een gesprek met hem, een steg gereserveerd. Aan de Lahn zijn het korte steigers. Waar je de boot tegen aan vast meert. Om zwaaien van de boot te voorkomen door wind en stroming. Leg je voor en achter lijnen naar de wal, waar ook bolders zijn aangebracht. Het is mooi varen op de Lahn. Erg rustig en een prachtig mooi vaargebied, en het mooiste moet nog komen hebben ze ons verteld. Veel kano's kleine huurbootjes, subs, etc.

16 juni. Vertrek Dausenau 9.50. Aankomst Obernhof 12.00. Trip 6,3 Zm. We zijn 4 dagen in Dausenau gebleven. Dausenau is leuk rustig stadje. Vanuit Dausenau hebben we leuke fiets tochtjes gemaakt naar Nassau en Bad Ems. Vanuit Nassau is het huis Oranje ontstaan, wat naar de Nederlanden is gegaan en een andere tak, die naar Luxemburg is gegaan. Het voormalig slot Nassau is een Ruïne. Nassau is een leuke bedrijvige plaats. Bad Ems is een mondaine badplaats met vele thermische baden. In Duitsland wordt daar veel gebruik van gemaakt. Met de tandradbaan omhoog, geeft een mooi gezicht over de stad. Obernhof is een rustig stadje, met wat drukte door de camping en de vele kano's die varen door de Lahn.


17 juni. Vertrek Obernhof 9.15. Aankomst Dehrn 16.40. Trip 22,2 Zm. Plan is om naar Balduinstein te varen en vandaar te gaan fietsen naar wat omliggende plaatsen. We zijn keurig om 10.00 uur bij sluis Kalkofen. In Balduinstein is nog 1 plekje beschikbaar, te klein voor ons. Bij de 3e sluis, zijn we om 12.15 en moeten we even wachten, het is lunchtijd. Er komen nog een kano en twee motorbootjes. De kano lag er al. Daar is een speciale aanlegplaats voor. De kleine motorboot komt achter ons te liggen. De grotere Duitse motorboot maakt veel stennis. Hij wil dat de kano naast ons gaat liggen. Absurd, als er iets gebeurt wordt de kano geplet. Na veel misbaar gaat hij toch achteruit. De sluiswachter ziet het een beetje aan. Hij had hierin vindt ik de man terecht moeten wijzen. Hij is daar nog te jong voor, maar blijft wel rustig. In Diez, blijkt de steiger bij de camping in erbarmelijke staat te verkeren. De kikkers, kan niet eens een kano aan vast zetten. We denken toch hier te blijven. Het gesprek met de campingbaas cq havenmeester ontspint zich zodanig, dat we nog een half uurtje krijgen om de lunch te vervolmaken en we maken de lijnen los, die om enkele balken zijn gehaald. In Limburg is er wel een steiger bij Camping Resort. Echter geen middelen om de lijnen te bevestigen. We besluiten maar door te varen en komen in Dehrn. Daar worden we door drie havenmeesters verwelkomd. Een lange dag met 5 sluizen. Er komt een heet weekend, we blijven voorlopig even liggen. Na dat we alles gereed hebben, komt er een Duits bootje aan. Dit blijkt de Duitse camping eigenaar uit Limburg ( aan de Lahn) te zijn met een Nederlands echtpaar wat daar al jaren op die camping komt. Gasten hadden daar gemeld, dat er een grote Nederlandse boot aan wilde meren, maar dat er geen voorzieningen waren daar voor. De camping houder wilde wel weten, waar we dan waren en ons uit nodigen, om toch bij hun aan te meren. Een leuk gesprek. We gaan dat zeker doen. We worden zaterdag uitgenodigd door een stel waar de vrouw 40 jaar is geworden. We mogen deze avond gezellig aanschuiven bij het feest. Eten en drinken is ruim voldoende aanwezig. Er is zelfs een Kippengrillkar aan gekomen voor een heerlijke gegrilde kip en patat. Een salade bar staat binnen uitgestald, alles heel goed verzorgt. Hele vriendelijke mensen in deze haven. Mijn stempelpas de volgende dag ingeleverd, met nog een stukje leuke tekst erop. Ik heb nog een tijdje met de voorzitter staan praten over wat ze allemaal kunnen verbeteren in de Lahn. De man gaat het bespreken met de burgemeesters en was me zeer dankbaar voor de informatie en tips. Deze man gaat elk jaar naar Friesland met zijn boot achter de auto, en vaart graag in Friesland en omgeving. Hij vind dat de Nederlanders het allemaal zo goed verzorgt hebben. En wil dit ook graag terug brengen in de Lahn om het nog aantrekkelijker te maken voor de gasten. Zo dit was het eindpunt van de Lahn verder kunnen we niet meer varen vanwege de ondiepte. Maandag gaan we kijken bij de camping wat de mogelijkheden zijn. En anders mogen we voor de sluis liggen.

20 juni. Vertrek Dehrn 14.20. Aankomst sluis Limburg 15.30. Trip 3,4 Zm. De avond ervoor begint het eindelijk te onweren en regenen. De regen gaat op 20 juni nog onverminderd door. Rond de middag begint het langzaam te minderen. We besluiten om gereed te maken voor vertrek naar Limburg. Een korte trip zonder sluis. Eerst naar de camping, kijken of aanmeren daar lukt. Op een meter van de steiger loop ik vast. Dan naar de volgende plek langszij bij de botenclub. Marijan belt, er ligt niemand, maar langszij mag niet, alleen 90 graden ten opzichte van de kant. Dat kan voor ons niet, de boei ligt op 12 meter. Even verder vlak voor de barrage moet nog een steiger van de Stad Limburg liggen. Die is verboden voor motorboten. Dus gaan we voor de sluis liggen, dat mag. Maar voor 1 nacht. Limburg is een prachtige stad. De zeer fraaie vakwerkhuizen zijn een kijkje meer dan waard. We besluiten de middag met een heerlijk biertje op een terras. 

21 juni. Vertrek Limburg 10.00. Aankomst Diez 11.10. Trip 3,8 Zm. Ook vandaag een korte trip, wel met 2 sluizen. We liggen voor de sluis, dus we wachten rustig tot het licht groen wordt. Alvorens we de motor starten en los maken. De sluis bij Diez staat ook op groen en we kunnen zo in varen. Ook Diez is een mooie stad en het waard om door heen te kuieren. Marijan vindt in de dames zaak nog een paar leuke kleding stukjes. En zowaar elders nog 2 tafel kleedjes, waar al wekenlang naar gezocht is. Achter ons ligt een hut op drijvers, die worden veel verhuurd. Ze zijn voorzien van een 15 pk bbmotor. We waren gelukkig weer op tijd terug, het weg varen gebeurd niet al te zachtzinnig. Hij ramt tegen de steiger en zijn pikhaak rolt in het water. Ik pak die op voor hem. Hij verkijkt zich op de stroming en weet ternauwernood vrij te blijven van de Chapeau. Hij heeft in ieder geval zijn pikhaak weer, en wij met de schrik vrij.


22 juni. Vertrek Diez. 9.45. Aankomst Baldeinstein 10.40. Trip 4,0 Zm. Eerst de zijkant aan de steiger nog even een schrob beurt gegeven. In de ochtend is het nog niet zo warm. Aan de overkant is een schoolklas zich aan het voorbereiden voor een kano trip. We gaan afvaren voordat de groep het water op gaat. De meesten doen het voor het eerst. Wel een goed plan om leerlingen vertrouwd te maken ermee. Als we in Baldeinstein aankomen moet eerst een hut op drijvers nog weg gaan. Het is dezelfde die gisteren bijna tegen ons aan kwam. Daarna kunnen we aanmeren. Baldeinstein is een erg klein dorp. Alles is dicht. Vanmiddag even een rondje lopen.


23 juni Vertrek Balduinstein 9.50. Aankomst Laurenburg 11.40. Trip 6,5 Zm. We gaan met korte tripjes de Lahn weer af. Stroom mee, al is dat niet veel. En gaan dan wat kleinere plaatsjes af, die we voorbij gevaren zijn. In dat weekend was het enorm druk en lag het aardig vol. Ook Laurenburg is klein en weinig te beleven. Het is enorm warm en een klim naar het oude kasteel, lokt ons niet erg aan. We hebben nog even een biertje gehaald in het Gasthaus. Ook daar de enigste gasten. Het mobiele internet en telefoon verkeer is al een paar weken gestoord. Daar wordt ook weinig aan gedaan.

24 juni. Vertrek 9.35. Aankomst Dausenau 12.30. Trip 10,5. De drie sluizen vandaag staan allen keurig open bij aankomst. Het heeft vannacht beetje geregend. Was erg warm 29 graden. Vandaag iets minder warm met regenkansen en wolken. Dausenau is bekend terrein. Waarschijnlijk is de Irish pup open en gaan we daar een biertje halen. De Irish Pup is nog niet open, maar een aantal dames van Dausenau heeft een wijn feestje georganiseerd. We hebben daar gezellig een biertje gedronken en gezellig wat gepraat. Over de Lahn en omgeving.


26 juni. Vertrek Dausenau 9.50. Aankomst Koblenz 14.20. Trip 14,6 Zm. Vandaag wordt wat matig, verwacht wat regen en zon. We hebben gepland om in Lahnstein een ligplaats te zoeken. Vlgs de havenmeester daar geen probleem. Dat wordt dan 4 sluizen. De ligplaats valt niet erg in trek. Het is nog redelijk vroeg, we besluiten om naar Koblenz door te varen. Er komen dan nog 2 sluizen bij. De extra sluis op de Lahn gaat allemaal prima. Dan stukje Rijn met de stroom mee. En met een bochtje om de Duitse hoek heen de Moezel op. Nu stroom opwaarts. We kunnen achter een vrachtschip de sluis in. Die blijkt in de sluis een auto te gaan lossen en zet constant zijn motor aan. Wat vervelend is en extra lang duurt. Vlak voor de brug vinden we een ligplaats aan de buitenzijde. We worden netjes geholpen en gaan aan een late lunch.

29 juni. Vertrek Koblenz 7.50. Aankomst Cochem 13.25. Trip 25,6 Zm. Weer is heel rustig. Wat vroeger als gebruikelijk vertrokken. Opwaarts de Moezel. ( Moselle) Bij de twee sluizen gaat het redelijk. Wel even wachten. Tot de sluis voor ons bediend wordt. Beide keren alleen in de sluis. Achterin gaan vastmaken. Er komt echt een forse golf water naar binnen. Stroom tegen zal tussen de 0,5 en af en toe ruim 1 Kn. Zijn. In de middag komen Ruud en Erna op visite. Erna is een vriendin van Wilma al bijna vijftig jaar, volgend jaar groot feest. Ze zijn op vakantie hier in de omgeving. Gezellig koffie gedronken en s'avond even naar de Pizzeria, uitzicht op de Moesel. Via Wilma hebben ze vernomen dat we vandaag hier aankomen. Na de Pizzeria nog even tot in de late uurtjes aan boord gezeten. Gezellig toch weer Nederlands praten. Al hoor je dat taaltje hier in Cochem zeer veel. Echt een toeristen plaatsje. Er liggen ook continu veel toeristenboten hier aangemeerd. Hele leuke stad om in te vertoeven. Helaas voor ons te warm om daar lang rond te lopen. Vandaag 30 juni wachten op regen en onweer in de middag.

1 juli. Vertrek Cochem 9.15. Aankomst Senheim 11.10. Trip 9,5 Zm. Het weer is aardig veranderd. Nu moet in de ochtend een trui er even bij. Blijft droog. We gaan naar Senheim, daar is het weekeinde een wijnfeest met diverse attracties. Moeten we ook eens meemaken. Bij de enige sluis, komt net een vrachtboot naar onder en we kunnen vrijwel gelijk invaren. Een kort stukje, dus we zijn al spoedig in de haven. Tot maandag blijven we hier liggen. De lege wijn flessen weer bij Carmen ingeleverd, en weer een nieuwe bestelling gedaan na een privé proverijtje. Helaas bij de loterij niet de tractor gewonnen. Deze hoefde ik niet zelf mee te nemen op de boot, die was dan al verkocht geweest aan Carmen. Verder zijn we maandagavond nog even gezellig bij de agsluiting geweest met verschillende muziek en dansgroepen. Het was een geslaagd super heet weekend. Te warm om wijn te drinken. Maar beter te warm als te koud, want dan is het drinken van de wijn buiten ook niet lekker. En het was gelukkig droog. Voor de organisatie een geslaagd wekkend na twee jaar Corona.




5 juli. Vertrek Senheim 8.45. Aankomst Traben Trabach 13,25. Trip 20,2 Zm. Er zit enige verandering in het weer. Voorlopig nog wel warm. Wind gaat naar westelijke richting. Twee sluizen, de eerste gaat prima. We komen daarna achter een vrachtschip. Eerst bij voldoende diepte heeft die de gang er aardig in. Later moet hij ivm de water diepte vaart minderen. Ivm de komende sluis blijven we er achter hangen. Bij de sluis vlak voor Traben Trabach, even wachten voor een schip wat uit de sluis komt. Dan komt er nog een passagier boot, die moet er ook in voor ons. Die ligt enorm te draaien met zijn schroeven. Ik vraag via de marifoon om zijn propeller stil te zetten. Daarna kunnen wij ook fatsoenlijk vast leggen. Bij Traben, moeten we aan de kopsteiger gaan liggen. Na ons, komen er nog 3 kleinere Duitse sportbootjes. 

6 Juli. Vertrek Traben Trabach 9.00. Aankomst Wintrich 12.55. Trip 21 Zm. De 3 Duitse sportbootjes vertrekken een ruim ½ uur voor ons. De wind is noordelijk geworden, maar blijft nog droog. Na vertrek uit de haven loop ik de Arisa op. Zodra het kan, vraag ik om op te lopen. En kan ik wat meer snelheid maken. Bij de 1e sluis kan ik gelijk naar binnen en liggen we alleen in de sluis. Bij sluis Wintrich liggen de 3 Duitse jachten te wachten en nog 1 jacht. We kunnen vrijwel gelijk de sluis in. Met 5 jachten. Uit de sluis gaan we bakboord uit naar de privé steiger van weinhaus Geierslei. Marijan heeft een afspraak gemaakt om daar te mogen liggen. We gaan daar straks even naar binnen kijken en eventueel een wijntje drinken en wat eten. Wijn zal er in overvloed zijn. Na een wandeling naar het dorp gaan we gezellig zoals afgesproken met de eigenaresse het restaurant in. Restaurant, bar, wijnkelder en de wijnhandel. Een prachtige mooie locatie. Gezellig even paar wijntjes geproefd. Hapje gegeten. En nog een paar flesjes ingeslagen. Is een heel leuke gelegenheid om aan te doen.


7 juli. Vertrek Wintrich 9.00. Aankomst Schweich 12.25. Trip 19,6 Zm. Het weer heeft een aardige wijziging ondergaan. Wind noordelijk, buiten is nu een jasje een goede mogelijkheid. Later wordt het voldoende warm. 22 graden. Bij de sluis komt net een vrachtschip omlaag. Er komt een ander vrachtschip om omlaag te gaan. We worden snel omhoog geschut. Van de haven Schweich en het stadje kregen we goede promotie. Wij zijn minder enthousiast. We zullen er niet snel een volgende keer aanmeren. De stad is erg druk en niet gezellig.

8 juli. Vertrek Schweich 9.35. Aankomst Saarburg 13.20. Trip 21,4 Zm. Vandaag verlaten we de Moezel bij Konz. Eerst krijgen we nog de sluis bij Trier. En gaan de Saar op. De Saar is iets smaller, de sluizen wat hoger. De eerste sluis al 10,5 meter. Al spoedig komt het haventje van Saarburg in het zicht. Waar we aanmeren. Wordt daar vol. Er hebben ook al 6 boten uit Luxemburg gereserveerd. Met veel passen en meten weet de havenmeesteres alle boten een plekje te geven. De volgende dag gaan we per fiets Saarburg even verkennen.


10  juli Vertrek Saarburg 9.25. Aankomst aanleg Salzbach km 36. Trip 14,8 Zm. De eerste sluis gaan we in de grote sluis. Daar is voor de 3 boten ruimschoots plaats. De 2e sluis bij Mettlach, gaan we in de kleine sluis. Dan is het oppassen in de sluis van 6 x 40 meter. We gaan hier 14,5 meter omhoog. Bij Salzbach vinden we een rustige aanlegplaats. Voor de zondag is het nu voldoende. Gezellig even de cobb aan.

11 juli. Vertrek Mettlach 9.20. Aankomst Saarlouis km 61. 12.15. Trip 14 Zm. In Saarlouis, is een steiger voor 2 a 3 boten. Er ligt al een boot van 20 meter, met ons erbij is de steiger vol. Op de kaart staat als plaats Ellbach. Op het welkomst bord staat Saarlouis. Het is een vrij grote plaats. En een rustige plek voor de boot. Geen stroom of water. Weer blijft erg warm. In de middag gaan we naar winkelcentrum. Maps geeft aan 1,4 km en minimaal 34 min lopen. Lijkt ons onwaarschijnlijk. Centrum ligt hier vlak achter. Via oversteek via autoweg, is het 5 minuten lopen. Chappy heeft de buurhond al op visite, even neuzen vindt ze prima. Maar als die aan boord springt, wordt er toch hevig gegromd. Dat is teveel van het goede. 

12 juli. Vertrek Saarlouis 9.30. Aankomst Wehrden 11,25. Trip 7,7 Zm. In Wehrden cq Volklingen, is een museum gemaakt van de aftandse staalfabriek. Het ruikt er allemaal of je flink aan het staal slijpen bent. We bekijken het aan de buitenkant, maar om met dit warme weer al die trappen etc, te gaan bestijgen. Het is erg warm. We lopen nog even naar de andere kant van de brug naar Wehrden, daar is weinig te beleven. Als we op de terug weg weer op deze steiger gaan liggen, is centrum van Volklingen aan de beurt. 

13 juli. Vertrek Volklingen 9.50. Aankomst Saarbrucken 12.00. Trip 8,5 Zm. Het zijn korte tripjes. Bij de sluis van Saarbrucken even wachten. 1 van de sluisdeuren wil niet open. Dat duurt een kwartiertje, dan is het probleem verholpen. Aan de andere kant van de sluis ligt de groep uit Luxemburg te wachten. In Saarbrucken is wel plaats aan de walkant. Er lijkt ook stroom te zijn. Daar Saarbrucken een lawaaiige stad blijkt te zijn, kiezen we toch voor de Osthafen. Van de motorbootclub. Het weer is nog steeds erg warm, wanneer volgt de ontlading met een onweers- en regenbui.

15 juli. Vertrek Saarbrucken 9.35. Aankomst Volklingen 12.20. Trip 8,3 Zm. Vanaf vandaag wordt het stadsfeest in Saarbrucken geopend. Dat wordt feest en lawaai. We kiezen ervoor om terug te gaan naar Volklingen. Daar de warmte af te wachten en dan verder richting Moezel en Saarburg te varen. Bij sluis Saarbrucken liggen 3 boten te wachten. Er is storing. We sluiten aan. Na ongeveer een uur gaan de lichten op groen. De sluiswachter neemt niet de moeite om even via de marifoon een berichtje te doen. De voorste boot een Engelsman, gaat gezellig achterin liggen. De beide anderen moeten er voor bij varen. Heel handig van deze man.

21 juli. Vertrek Volklingen 9.20. Aankomst Saarlouis 10.55. Trip 7,7 Zm. Na bijna een week de warmte trotseren in Volklingen. Er is stroom, dus de airco kan indien nodig in bedrijf. Een kort tripje, de steiger aldaar is nog vrij. Marijan gaat de voorraad aanvullen, ik loop verder naar het oude Bastion. Is allemaal mooi gerestaureerd. Prachtige kanonnen, allemaal uit de tijd van de vrede van Nijmegen. Duitsland was toen nog verdeeld in een enorm aantal graafschappen etc. Die zo als de meeste graafschappen en koningshuizen dol waren op het in de oorlog sturen van zijn onderdanen en slaven.

22 juli. Vertrek Saarlouis 7.30. Aankomst Saarburg 13.40. Trip 28,8 Zm. Een lange trip met 3 sluizen. Na het opstaan alles gereed maken voor vertrek en dan maak ik tijdens het varen het ontbijt gereed. Bij de eerste sluis, kan ik aansluiten bij Nederlandse vrachtschip de Franca. Bij de 2e sluis zijn er nog 3 Duitse jachten bij. En bij de 3e sluis liggen we met 7 jachten achter de Franca. Dan in colonne laatste stukje naar Saarburg. Daar komen we met 5 boten tegelijk aan. Onze nr. 52 is al bezet. We kunnen aan de andere zijde gaan liggen. Liggen net vast, de havenmeester besluit dan de andere boot te verplaatsen. Dan losmaken en opnieuw vastzetten. We liggen tussen 2 andere Nederlanders, die even helpen, waarna we de lunch kunnen aanvangen om 14.30.

25 juli. Vertrek Saarburg 7.00. Aankomst Schwebsange 12.30. Trip 25,9 Zm. Blijft mooi weer. Ongeveer 32 graden. In de middag mogelijk 4 tot 5 bf. De tankdag in Schwebsange is van dinsdag naar maandag verschoven. We gaan dus maandag op weg. Het tanken is op maandag van 10.00 tot 14.00. Om 6.30 zijn we wakker en eruit. Chappy verwonderd kijkend, wat wij gaan doen op zo'n vroeg tijdstip. Maar om 7.00 zijn echt de lijnen los. Om 7.30 bij de eerste sluis, die ons ongeveer 12,5 meter omlaag brengt naar Moezel niveau. Bij de eerste sluis op de Moezel liggen al twee Duitse bootjes te wachten. Er komt een Belgisch vrachtschip ons achterop. Daarna kunnen wij in varen. Daarna blijven we achter het vrachtschip aan varen die ruim 7 Kn vaart. Ik ga de twee Duitsers voorbij, er komt een aardig gat tussen. Ik wil zeker zijn dat ik bij de volgende sluis mee mag. Dat is geen probleem. Bij aankomst Schwebsange, liggen er nog eens 5 schepen te wachten voor tankbeurt. Daarna volgen er nog wat. Ze zouden iedereen gaan aftanken. Na ruim uur wachten, waar bij we de lunch gedaan hebben. Zijn we aan de beurt. Ruim 650 liter diesel gaat erin a 1,74 euro per liter dus dat is weer aardig gezakt in prijs. Daarna achteruit naar onze plaats aan de kade. Waar we om 14.30 vast maken. De kade ligt aardig vol met bootjes. Morgen gaan we een fietsroute doen langs de wijnvelden.

27 juli. Vertrek Schwebsange 8.30. Aankomst Thionville 12.30. Trip 16,8 Zm. We gaan beetje op tijd uit bed. Ontbijten en gereed maken voor vertrek. De Engelsen voor ons zijn reeds weg. Plan is naar Thionville. De steiger blijkt niet zo geweldig. We gaan kijken daar. Anders wordt Metz een erg lange trip. Bij de eerste sluis liggen de Engelsen al even te wachten. De Nederlandse vrachtboot vaart achter ons. Daarna kunnen we aansluiten. Evenals bij sluis 2. Daarna krijgen we Port de Plaisance Thionville. Tijdens de lunch vaart er een vrachtboot voorbij. Ik maak nog een extra lijn vooraan. Later komt er een vrachtboot met nog meer snelheid. De nieuwe lijn zorgt ervoor dat ik net vrij blijf van de steiger. We moeten het zo maar doen. En hopen dat er niet teveel vrachtboten met een bloedgang langs racen. Maximale snelheid op de Moezel is 12 km/ uur. Daar gaan ze af en toe flink over heen. De sluis ligt 1 km verder op. Met die snelheid zullen ze niet naar binnen varen.

28 juli. Vertrek Thionville 8.10. Aankomst Metz 12.30. Trip 17,2 Zm. We zijn al vroeg uit de veren. Ik heb nog wel redelijk geslapen. Marijan heeft meer gewaakt. Redelijk veel rumoer van de stad. Paar vrachtboten die weer flinke golven maken in de nacht. We hebben met de boot van Australië, afgesproken uiterlijk 8.30 te gaan varen. Wordt iets vroeger. Overigens komt hun boot niet uit Australië. De boot is zoals de meeste stalen boten een Nederlands exemplaar. Vele Australiërs ( Engelsen) Hebben gezamenlijk een boot in Frankrijk. Deze mensen hebben dat ook met 4 andere eigenaren. De 4 sluizen gaan allemaal vlot. En we zijn ruim op tijd voor de lunch in Metz. We blijven hier als we het naar ons zin hebben ongeveer 10 dagen. Het is nu aardig druk in de Regatta haven. In Metz is aardig wat te doen in deze weken. Er is een prachtig tuin decor route. Er zijn in de weekenden steeds in de avond mooie licht decoraties door kunstenaars. Sommigen in een ruimte waar je in moet. Rijen mensen die staan te wachten. En op vrijdag en zaterdagavond is er in de haven een indrukwekkend muziek – fontein orgel. In de kunstwerkroute was een van deze ruimte niet toegankelijk voor Chappy, maar ik heb daar wel een trukendoos voor opengehaald. In mijn beperkte Frans duidelijk gemaakt aan de bewaker dat zij in training is voor hulp hond. En dat ze dat moet leren, netjes wachten in de rij tussen de mensen en ja toen mochten we dus gewoon naar binnen. We hebben niet voor niets zo lang in de rij gewacht, en dan moeten we toch ook binnen hebben bekeken. Truc gelukt dus. 

7 augustus. Vertrek Metz 9.40. Aankomst Pont a Mousson 13.35. Trip 17,4 Zm. Het warme weer houdt aan. Wel is er af en toe wat verkoelende!!! wind. In de haven zouden we volgens havenmeester Vincento Greco, op ponton 4 moeten liggen. We moesten ons een ½ uur vooraf even melden via de telefoon en dan kwam het goed. De passantensteiger op ponton 3 was leeg, maar we moesten naar een achteraf plekje op ponton 4. Waar wij niet willen liggen. We wilden daar dag of 5 a 6 blijven. Geen sprake van op de passantensteiger. Dat is voor kort durend verblijf. Dan wordt helaas ons verblijf ook kortdurend. Met Vincento is het slecht communiceren. Als hij het hoofd verkeerd heeft staan, is er geen kruid tegen gewassen volgens vaste liggers daar.

8 augustus. Vertrek Pont Mousson 9.10. Aankomst Nancy 14,25. Trip 16,6 Zm. Als we de haven uitvaren zie ik de stroming van een vrachtschip die net voorbij gevaren is. Dat is handig om achter te blijven i.v.m. schutten. Het is een Nederlands schip. Even verder zien we de Duitse buren uit Metz. Die blijken toch gisteren ook uit Metz vertrokken. En lagen op ander plekje in Pont Mousson. Dus liggen we 2 sluizen achter de Nederlander in de sluis. De 3e sluis is te klein en moeten we in de smalle sluis van 6 x 38 meter. Altijd beetje passen om voldoende houvast te hebben in de sluis bij het omhoog schutten. De eerste smalle sluis 4,5 meter. De 2e 7 meter. Het kanaaltje naar Nancy is smal, maar wel redelijk schoon. De 1e nacht liggen we aan de zijkant. Volgende ochtend kunnen we naar de 1e steiger verplaatsen. We liggen voorlopig tot eind augustus in Nancy. Nancy is ook een Franse stad, met veel uitstraling en veel mooie attracties. We hebben de tijd om het te gaan bekijken. De havenmeesters zijn hier bereid om naar wensen te luisteren en kijken wat haalbaar is. Een goed streven. Daar kunnen we mee praten.

Verblijf in Nancy: We verblijven vanaf 8 augustus in de haven van Nancy. Voor hoelang, dat weten we nu nog niet. Maar waarschijnlijk zal het zeker nog wel twee maanden duren. De haven van Nancy is een kleine stadshaven met een grote camperplaats. Deze haven wordt veel gebruikt door huurboten die in het kanaal Du Marne au Rhin Est, van Straatsburg naar de Moezel varen. Soms komen ze niet verder dan Nancy en gaan ze weer terug. De huurboten worden steeds groter met meer mensen aan boord. Natuurlijk heb je geen vaarbewijs nodig om op deze boten te kunnen varen. Wat natuurlijk voor de nodige hilariteit zorgt. Eigenlijk zou het wel moeten. De mensen weten totaal niet wat ze moeten doen, op sommige na. En dan zijn het met recht echte botsboten, de boten zelf zien er dan ook niet uit. Sommige zijn dan ook nog eigenwijs als je ze een aanwijzing geeft. En ja dan zijn de gevolgen niet te overzien. Maar oké de botsboten hebben we gehad met diverse hartkloppingen. Klaas gaat in deze maand nog even naar Nederland om een auto te scoren, en een arts bezoeken. De auto brengen we dan naar Toul waar we deze winter verblijven. In de hoop om volgend jaar verder te kijken wat de mogelijkheden zijn op ons vaargebied. De auto is dan handig om af en toe even terug te gaan naar Nederland. En volgend jaar zien we wel weer verder wat er gaat gebeuren. De tijden zijn nu zo veranderd dat je eigenlijk geen planning kunt maken. Tijdens de afwezigheid van Klaas komen Jan en Nel nog even gezellig naar Nancy toe. Na een gezellig borreltje aan boord gaan we even heerlijk aan de overkant van de haven uit eten. Daarna gaan zij weer gezellig naar het IBIS hotel en ik loop terug naar de boot. Zij hebben de boot naar een andere haven gevaren. Een ander vaargebied voor volgend jaar in Frankrijk. Wij hebben Jan en Nel jaren geleden ontmoet in Frankrijk op onze terugreis vanuit Spanje met de Greenline 33. We krijgen begin oktober eindelijk bericht van het VNF dat we op afspraak richting Toul kunnen gaan varen. Dat komt mooi uit want onze luxe plek hebben we vanaf 1 oktober moeten inleveren aan een van de vele grote omgebouwde woonboten. Deze boten worden vaak door verschillende mensen gekocht en varen dan de hele zomer met dit soort boten op de kanalen. In de zomer maanden liggen ze langs de kade gratis en voor niks, maar in de winter komen ze naar de havens toe. En ja dan blijft er weinig plaats over voor de andere pleziervaart. Ook in de haven van Nancy ligt het vol met dit soort boten. Mooie maar ook oud schroot wat eigenlijk geen visitekaartje voor de haven is. We brengen de auto op 7 oktober naar Toul en we bespreken onze plaats met de havenmeester. De plek hebben we in het voorjaar doorgesproken, maar bij aankomst liggen er al twee boten op deze plek. Dus na lang discussiëren gaan we dan achterin liggen langs de kade. De andere boten gaan we niet zomaar verkassen, wel erg jammer maar oké we hebben nu ook een mooie plek en lekker vrij van alles. Een prachtig mooi uitzicht op het groen. We gaan nog even een lunch doen bij het haven restaurant en daarna met de trein terug naar Toul.