Varen100

Maandag 27 maart 2023 reisverslag Marijan, Klaas en Chappy.



24 november. V. RioMare. 7.45. A. Arno Vecchio 14.10. Trip 29,2 Zm.W.ZW 1-2. We zijn op 17 september aangekomen in RioMare aan de Magra. Een rustige haven. Veel bescherming door de wind. Bij hevige regenval wel een enorme kans op stijging van het water tot 1,5 meter. Waarbij het niet meer mogelijk is, op of af de Chapeau te komen. Twee keer mee gemaakt. Terwijl de vorige keer in 2018 was. Een goede tijd gehad hier. Enigste echte probleem was, dat we altijd met een ladder van de Chapeau moesten. De kade is erg hoog, soms bijna 1,5 meter. Bij RioMare is het vrijwel niet mogelijk om op de kant te gaan. De eigen kraan is te klein en huur groet kraan erg duur. We zijn op zoek gegaan naar andere mogelijkheden. Die hebben we gevonden aan de rivier de Arno. Pisa ligt aan de Arno, ongeveer 6 km verder. De werf Arno Vecchio heeft een eigen kraan en het is mogelijk om zelf het nodige onderhoud te doen. De Arno is breder als de Magra en het water kan wat beter afgevoerd worden. Bovenstrooms zijn om overstromingen te voorkomen dammen aangelegd. In het verleden zijn in Florance, ernstige overstromingen geweest. De Arno is met 240 km de langste rivier van Toscane. We hebben een tijdje gewacht tot rustig weer om de trip over zee met kalm water te maken. De dag ervoor heb ik de motor gestart, schroef en boeg en hekschroef gecontroleerd. Uit de boeg en hekschroef kwam aardig wat zand te voorschijn. Na het los maken van de lijnen kwam de Chapeau erg traag op gang. En bij normaal toerental begon de motor wat te roken. We hebben aan een steiger vlakbij even vastgemaakt. Filter gecontroleerd. Nog even geprobeerd, maar blijft het zelfde. Bij 2000 t/min. Komt de snelheid niet boven de 4,5 Kn. Weer vast gemaakt. De eigenaar van de steiger waar we vastgemaakt hebben heeft geen grote kraan. Om de hoek is de wef van Ar-Nav. Die heeft wel een grote kraan. Daar heen gelopen. Ik kon met een kwartiertje eruit en dan konden we controle doen en de Chapeau kan schoon gespoten worden. De schroef blijkt aardig vol te zitten met waterpokken en diverse stukken onder water wat aangegroeid. De werf heeft de onderzijde keurig schoon gespoten en de schroef met speciale vloeistof ook gereinigd. Daarna konden we met een vertraging van ruim 2 uur alsnog uit de Magra weg varen. De zee is rustig, de snelheid van de Chapeau weer normaal. Bij ongeveer 2000 t/ min ongeveer 7 Kn. Om ongeveer 14.00 lopen we de monding van de Arno aan. Ook hier is het rustig. Waarna we om 14.10 vastmaken in de haven van Arno Vecchio. De avond en volgende dag blijkt dat de Magra wat rustiger ligt. Hier aardig op de wind met een aantrekkende wind van 4 tot 5 bf.

02 November. Even een update van de gebeurtenissen in Ameglia. Op 17 september zijn we vanaf Carrara naar Ameglia gevaren. De haven van RioMare. We liggen met de kont naar de kade. Aan de voorzijde zijn 2 lijnen naar blokken beton in het water bevestigd. Die zullen de Chapeau wel vast houden. De haven van RioMare is aardig beschermd tegen de wind en tegen de ergste stroming van de Magra.

Op vrijdag 20 oktober gaan we voor ruim een weekje naar Nocco aan het Llago Majore. Vanaf Ameglia een 5 uur rijden in ons rustige tempo. Ik ga wat klusjes doen en we gaan wat van de omgeving bekijken. Ook het Llago d Orte is een doel. Het eilandje waar we ook met een veer bootje heen varen is een mooi doel. Daar in het klooster verblijven nog ongeveer 70 nonnen. Van de dametjes zien we overigens niets. Het is zondag. Het is prachtig weer en enorm druk. Het eiland zelf is klein en een half uurtje omloop met wandelen. 

Op zondag 29 oktober terug naar Ameglia. Er zijn voor maandag pittige Weers-verwachtigingen voor de Magra. En willen dan bij de Chapeau zijn. Elisa heeft gewaarschuwd, dat bij forse regen de Magra enorm kan stijgen. Op maandag en dinsdag blijkt dat inderdaad. De Magra stijgt ruim 90 cm en komt tot bijna 15 cm vanaf de kade.
De bedoeling is dat we wat zuidelijker varen naar de Arno. In de haven van ArnoVecchia. Het is voorlopig nog wachten op wachten op een verbetering van het weer. De stroom van depressies wil nog niet wijken. Volgens Elisa zijn oktober en november vervelende maanden. In de haven van ArnoVecchia, is de bedoeling dat de Chapeau van half december tot half januari op de kant gaat voor noodzakelijk onderhoud. De Chapeau is in 2019 in Sneek op de kant geweest. Dus veel werk te doen.
Op dit moment 2 november is voor vandaag en morgen ook flink weer verwacht. Al zal dit voor Ameglia wel mee vallen. Een flinke storm trekt over Frankrijk en noordelijk. Ook noord Italië, krijgt een staartje mee.

28 september. We houden weer een rustig dagje ertussen. Op het menu staan de marmer groeven in Carrara. Het Carrara marmer is wereld beroemd. Vooral het eerste soort, het witte marmer waar onder andere Michelangelo reeds zijn beelden van maakte. Dus al in de verre oudheid werd in Carrara het prachtige marmer gedolven. We gaan naar het parkeerterrein aan het begin van de weg naar de groeven. We worden aangesproken door gids Luciano. Hij wil ons een mooie trip laten zien door de groeven. En Luciano maakt er een mooie trip van. Hij verteld heel veel over het marmer en de groeven. En stopt op diverse plaatsen om een en ander uit te leggen en te laten zien. Ook een uitleg, hoe vroeger en nu het marmer uit de groeven gehaald wordt en naar de haven van Carrara werd en wordt getransporteerd. Luciano is van de oude stempel en verlangd weer terug naar oude tijden en het trammetje. Als we nog een keer erheen willen. Moeten we een afspraak maken met Luciano, de grot van Michelangelo, is alleen op afspraak te bezichtigen.

26 september. Gisteren even bijkomen van alle drukte. Liesbeth heeft Lucca uitgezocht als een mooie plaats om naar toe te gaan. Na het parkeren eerst even een bakkie en dan de doorgang Eliza in de stadsmuur opzoeken. Daar de stad in. Lucca is sinds zijn oprichting een van de rijkste steden van Italië. Dat is in alles zichtbaar aan de goed bewaarde gebouwen en kerken. Nog steeds een prachtige stad. Ook hier zichtbaar aan de drommen toeristen. Een genoegen om hier door te wandelen. In een karaktervol restaurant later genoten van een goede pizza met een wijntje. Nadat we aardig de benen voelen, rustig aan richting Twinnie en weer op huis aan.

24 september. We gaan naar luchthaven Pisa. Liesbeth ophalen. Vroeg op. Om 8.00 wordt de Airplane verwacht. Op zondag vroeg uit de veren. Vliegtuig is op tijd. Liesbeth en koffer inladen. Liesbeth denkt dat we naar huis gaan. Dan kan ze even slaap inhalen. Echter we zijn vlakbij Pisa. Daar gaan we heen Via Piave. Daar zijn parkeer terreinen vlakbij de Toren en doorgangen door de oude stadsmuur. We zijn versteld. Om 8.30 het gonst al van de mensen daar. Ondanks de vele duwende mensen. De toren blijft scheef staan. Om de toren heen een paar oude kerken en gebouwen. Dat is de grootste bezienswaardigheid van Pisa. Na de nodige koffie, gaan we door naar de monding van de Arno. Daar bij een haven nog een extra bakkie en naar de monding van de Pisa. De Arno is daar flink breed. Prachtig weer en veel drukte. Vanaf de Arno gaan we naar de vele stranden van Viareggio. Daar gaan we ook even lunchen en nog een bakkie halen in het restaurant Margaretha, waar we al eerder geweest zijn. Prachtig gebouw, de stoelen zijn prut. Vanaf Viareggio gaan we richting Carrara via de kustweg naar Ameglia. En kan Liesbeth na een lange dag even rustig gaan zitten.

17 september. V. Carrara 10.55. A. Rio Mare a/d Magra 12.00. trip 5,1. W Z 1-2.  Terwijl Marijan een deuntje muziek speelt. Staat de broeder te rijzen. Twinnie staat aan de kade in het zicht. Die is weer opgehaald. En doet nog steeds blij haar werk. Als Marijan haar ophaalt, staat ze altijd te kwispelen. We gaan vanuit Carrare de Magra opvaren. We hebben een A4 tje. Met hierop globaal aangegeven, waar de vaargeul is. Verstandig is aan de noordelijke zijde te blijven. Bij het aanvaren van de Magra, is dat ook duidelijk te zien aan de overige schepen. De minste diepte zie ik ongeveer 2,5 meter. Overwegend ruim 4 meter. Bij de brug ruim 8 meter. We kunnen bij de werf Rio Mare in het dorpje Ameglia, voorlopig even blijven. Dan kunnen we daar onze verdere plannen voor de winterstop vervolmaken. Het is een eenvoudige haven. Helaas wat hoge kade. Maar de laatste keer in 2018, gaven foto's aan, dat de regenval bovenstrooms zo hevig was. Dat het water boven de kade uitkwam. Een stijging van ruim 110 cm. Door een dijkje, worden echte golven wat geweerd. Schepen kunnen eventueel wel veilig in het water blijven. Maar kunnen bij code rood, niet betreed worden. De haven ligt slechts een 2 km stroomopwaarts van de brede uitmonding op zee.

15 september. V. Viareggio 9.30. A. Carrara 12.00. Trip 13,9 Zm. Wind ZW 1-2. Het is weer een vlak zeetje. Voor de haven van Viareggio, liggen een paar zandbanken. Bij normaal weer is daar geen probleem. Diepte minimaal 2,5 meter. We gaan weer iets noordelijk naar Carrara. De haven die beroemd en groot is geworden door het verschepen van de enorme hoeveelheden Carrara marmer. Het witte goed van Toscana. Zeer veel beroemde beelden zijn hiervan vervaardigd. En veel gebruikt vooral in de omgeving voor vloeren en wanden. De mooiste soorten zijn vaak gebruikt voor de beelden. Carrara is een grotere haven. Ook voor veel passagiers schepen en grote container schepen. De ingang is daardoor vrij groot. Dat is merkbaar bij de 2e dag en nacht. Bij zuidelijke wind, lopen er aardige golven naar binnen. Die voor erg veel onrust zorgen en een continu in beweging zijn van de schepen en de grote drijvende betonnen pieren, waar de schepen aan liggen. Van een redelijke nachtrust geen sprake. Het is wel druk en gezellig, dat weekeinde van de vele zeilboten ivm de vele zeilwedstrijden. Ook in deze haven zijn alleen werven voor grote mega jachten. We hebben hier ook op de fiets al een stukje Magra verkend.

12 september. V. Le Grazie 8.20. A. Viareggio 12.00. Trip 22,7 Zm. Wind ZE 1-2. Na 2 dagen in La Grazie. Gaan we anker op verder richting de Arno. Het is weer een vlak zeetje. Viareggio ligt tussen de rivieren Magra en Arno. Ook hier is een klein riviertje wat uitmond in zee. Erg ondiep en en meer geschikt voor kleinere schepen. Langs de kade liggen veel kleine vissersbootjes en kleine zeilschepen. Er is daar geen stroom en water. We worden als gebruikelijk keurig naar onze plaats gedirigeerd, na melding via de marifoon. Viareggio is een leuke plaats. Heel druk met toeristen. Enorme zandstranden, tussen Carrara en Viareggio. Dus ruim 15 km strand met badgasten, parasols, strandtenten en strandstoelen. Langs de boulevard een enorme verscheidenheid aan restaurantjes en winkels. Echt een gezellige stad. Alleen een paar wintermaanden, blijkt het beetje rustig te worden. Er zijn veel jachtwerven. Er is echter geen interesse om reparatie werk te doen aan de schade ontstaan in Frankrijk. De meeste werven zijn daar druk met de echt grote schepen en renovatiewerk.

10 september. V. St'Margarite 8.20. A. La Grazie 13.40. Trip 34,9 Zm. N/W 2-5. Na 2 dagen voor anker gaan we verder. De 2e avond komen heel veel schepen. De wind is wat toegenomen en plaatsen voor de kust worden onrustig. Het ligt propvol en de toeristen schepen gaan mopperen en toeteren. Hun doorgang wordt aardig belemmerd. Er wordt geen doorgang aangegeven met betonning. Eigen schuld beetje. Al vroeg, Chappy uitlaten, is al aardig druk op de kade. De grote berg op de hoek van La Spezia is van ver zichtbaar. Er is een smalle en ondiepe doorgang Tussen de berg en het eilandje ervoor. Erg druk daar. De baai bij La Spezia wordt ook beschermd door een lange dam in het midden. Met aan weerszijden een doorgang. De 3e kleine baai is bij La Grazie. Hier zoeken we een aardige plek. Het is hier wat dieper, ongeveer 8 meter. Nadat we vast liggen en ik  even met Chappy aan land geweest ben. Komt er een bootje langszij. Er blijkt in de avond een vuurwerkshow te zijn. Dat wordt vanaf 3 pontons gedaan. Hij heeft een kaartje, waarop de pontons staan. De veilige afstand is minimaal 100 meter. We gaan dus verkassen. Anker op en anker neer. De hydraulische winch is niet van de snelste, dus er even tijd voor nemen is noodzakelijk. Begin van de avond komen de 3 pontons aan varen. Dan blijkt dat we krap liggen, ook ivm de wind. We gaan nogmaals anker op. De boot vol met as en rotzooi van het vuurwerk is geen goede optie. Het vuurwerk is prachtig en daarna nog een flink stuk roeien met de bijboot. De Honda, krijg ik nog niet aan de praat. De volgende ochtend gaan we anker op en dichter bij Le Grazie en kerkje liggen. Klein stukje roeien en makkelijker uit de rubberboot komen voor Marijan. Aan boord hebben we een lijn aangebracht aan de Reiling, waar ze zich zelf aan kan optrekken uit de bijboot. We hebben inmiddels ook de Duitse zeilboot, De Ronja, waar we in Arenzano naast liggen gezien. Ze kwamen de 2e dag aanvaren en gingen daar de kant op, bij de werf. Tijdens het ankeren is een van de roeren flink beschadigd en wordt daar gerepareerd.

8 september. V. Genua Antico 8.20. A. St. Margarite 11.10. Trip 18,1 Zm. W NE2. Voor vertrek uit Genua, eerst nog even bij de dieseltank langs. 321L. € 658,-. We kunnen weer even vooruit. De baai bij St' Margarite is welbekend, een prachtige baai, waar je bij vele windstreken goed ligt en een mooie stad erachter. De haven er achter, is geen vluchtplaats, als het weer slechter wordt. Erg druk en vol. Door al de voor anker liggende schepen moeten de toeristen boten vol toeristen. Een doorgang vinden. Wat ze met veel snelheid doen. Toch wel voorzichtig. De eerste keer, dat we echt voor anker gaan. Voor Marijan een hele toer om rubberbootje uit en in te komen. Dus meeste keren ga ik met Chappy in de ochtend en in de avond even naar de kant en mag Marijan op de Chapeau passen. 

3 september. V. Arenzano 9.35. A. Genua Antico 11.40. Trip 12,9 Zm. Wind NE 2. Zoals gebruikelijk zet ik ruim op tijd de navigatie instrumenten aan. De gps kan dan op tijd de coördinaten vinden. De tablet en AIS hebben geen probleem. De plotter waar ook koers en waypoints op staan vind echter geen positie. Ondanks menu doorlopen en opnieuw opstarten geen resultaat. Op tablet en met kaart is de route op zich geen probleem. Rustige overtocht langs de haven van Genua. De haven van Antico is bij de zuidelijke ingang. Even gaan we vlakbij de vele havens even verkeerde ingang in. Bij Antico worden we bij aanmelden keurig naar de juiste box geleid. In Genua druk doende bezig geweest om de antenne te repareren. Er blijken meerdere problemen te zijn met GPS antennes na het forse onweer. De Raymarine C80 is niet zo jong meer. Nieuwe antennes hebben andere protocollen. Waar door dure interface nodig is om te functioneren. Ondanks diverse informatie, lijkt het niet verstandig de oude C80 te updaten met interface en antenne. Blijft een oud baasje met traag systeem.

 

1 september. V. Savona 9.00. A. Arenzano 10.50. Trip 10,4 Zm. Wind E 2-3.

Zo we gaan na een maand in Savona te hebben gelegen weer eens varen. Savona is een enorme grote stad met heel veel geluid om je heen. De haven is een leuke vriendelijke gezellige haven. Ligt midden in het centrum dus natuurlijk erg luidruchtig. De nodige restaurantjes en cafeetjes om de haven hebben wel elke avond een ander programma wat muziek betreft. Maar uiteindelijk is het natuurlijk vakantie voor de Italianen en ach om twee uur stopt het vanzelf wel dachten we. Nou sommige niet natuurlijk, de mensen op straat praten gewoon lekker door, hoop troep achter laten, wat ze natuurlijk niet opruimen. Terwijl er vuilnisbakken staan erg jammer van de jeugd. Die zogenaamd voor het milieu zijn, ja wanneer het hun uitkomt. De kroeg eigenaren vegen hun straatje voor de deur wel schoon, maar wat bij de haven kade ligt is voor het haven personeel. Voor ons onbegrijpelijk. Maar desondanks hebben we een heerlijke mooie tijd daar gehad. We zijn tussendoor nog gezellig naar Nocco geweest aan het Lago Maggiore. Daar heerlijk genoten met Annika en Albino en Rosalba de moeder van Albino. Zij hebben daar een huis op een geweldige mooie Locatie. We hebben daar de eilanden bezocht net als alle ander toeristen, dus we voelden ons even ondergedompeld in de toeristenwereld. Fototoestel in de hand en gaan met die banaan. Na een paar dagen gezellig daar hebben rond gezworven moeten we helaas afscheid nemen van Annika en Albino. Zij gaan hun reis in Florida weer op pakken half september. Rosalba zullen we nog wel een keer terug zien, zodra we weer in de winterhaven liggen van de Magra. 

Na het luxe leventje in Nocca komen we weer tot de waarheid varen met de Chapeu Richting het zuiden.

Om 8.45 heeft Marijan de brugwachter gemeld dat we om 9.00 door de brug willen. De brug wordt elk half uur bediend, indien 10 minuten van te voren gemeld is. Een rustige vaart met weinig golven. In de verten is de skyline van Genua reeds zichtbaar. Bij aankomst worden zoals gebruikelijk, bij het aanleggen goed geholpen. Naast ons ligt een Duits zeiljacht, wat op weg is naar Griekenland. Arenzano is een rustige plaats. Al is een dans feest op een iets verder liggende boot tot in de kleine uurtjes niet echt netjes. Rust in de haven na 24.00 is eigenlijk een ongeschreven wet.

 

1 augustus. V. Andora 8.35. A. Savona di Darsena 9.35. Trip 29,1 Zm. Wind NE/ E 2-3. Er wordt later in de ochtend wat meer wind verwacht. De wind blijft noordelijk. Dus tegen. We gaan vroeg op. De wekker op 4.30. Donker, dat gaat vanzelf over. Binnen sturen in het donker, werkt lastig. De dubbele getinte voorruiten, geven vrijwel geen zicht. Met het midden raam open, gaat het nog wel en op de GPS. Zodra we buiten de haven zijn, is het geen probleem. De plotter geeft de vaarroute. Oppassen op de vissers. De deining blijft redelijk rustig. Rustig aan ontbijten en een bakkie koffie. Gaan we richting Savona. De haven ligt daar in een kom tussen de bebouwing. Ernaast is een grote werkhaven. De brug staat half open en licht op rood. Ik wacht maar even tot aangegeven wordt, doorvaren. Tussen de sluisdeuren was voldoende. Tussen de brug hoeft niet. Hier in Savona blijven we de maand augustus liggen. Donderdag de Twinnie even ophalen uit Port Golfe Juan. Voor de 4e keer op rij. Lopen we probleemloos de haven binnen, zonder dat de Iveco een storing geeft. Zal de hoge temperatuur in de motorruimte toch de oorzaak geweest zijn?? En de twee ventilators van max 8 M3, toch voldoende zijn om de oorzaak op te lossen. Prijs de dag niet voor het avond is.

 

31 juli. V. Maurizio Golperia 5.00. A. Andora 9.45. Trip 8,2 Zm. Wind E 2-3. Vandaag een kort tripje naar Andora. De reservering loopt al een tijdje en is zondag voor akkoord binnen gekomen. Scheelt voor de trip naar Savona ruim een uur varen. Dus houden we deze haven aan. Gezellige haven. Leuk klein stadje. De avond ervoor aardige muziek, die gelukkig niet al te laat door gaat.

30 juli. V. Menton 7.15. A. Maurizio Golperia 10.50. Trip 24,4 Zm. Wind ZE / E 1-3. Na een slechte nachtrust. Muziek is uiteraard onontbeerlijk in een toeristenstad als Menton. Met de lange stranden en de ontelbare drukke eettentjes. Waar het tot laat een drukte van belang is. Muziek is echter een zelden voorkomend iets geworden. Standaard is een simpele disco dreun. Die uiteraard veel- te hard is om door 80 % van de mensen leuk gevonden te worden. De jeugd lijkt steeds meer de standaard te zijn. Terwijl die overwegend flaneert langs de boulevard en stranden. Ondanks de korte nachtrust, luisteren we naar de wekker die ons om 6.30 op een on zondagse tijd stoort. Het is nog stil in de haven als de Iveco tot werken gemaand wordt. En we rustig de haven uit varen. Na een klein uurtje, varen we de onzichtbare grens van Italië over. Alleen de telefoon geeft hier daadwerkelijk een seintje van. De deining is rustig, alleen later neemt die wat toe, als de wind tot een drietje toeneemt. Op tijd komen we de haven binnen waar we netjes op onze plaats gedirigeerd worden. De ladder moet uitkomst bieden om de hoge kade op te komen.

 

28 juli. V. Villefrance 7.10. A. Menton 9.15. Trip 13 Zm. Wind E / ZE 1-3. 

Het is geen lange trip, we gaan toch vroeg op pad. Als je vroeg in de haven bent. Kan je in middag nog even de stad in. Menton hanteert zijn regels strak, niet voor 12.00 in de haven. We gaan even buiten de haven voor anker. Voor het eerst dit jaar. Het water is prachtig blauw en 28 graden. De complete crew gaat in zee, als de koffie op is. Even het zweet eraf spoelen. Tegen 12.00 uur roept Marijan de haven op en mogen we binnen varen. Daar stuurboord uit. Waar twee manschappen van de haven ons helpen aanmeren en de scheepspapieren in ontvangst nemen. Dit is gebruikelijk in Frankrijk, ook in Spanje trouwens. Als je daarna naar de office ga, voor de betaling zijn de nodige gegevens reeds verwerkt. Menton is een zeer mooie stad. Het leven bruist er van ochtend tot laat in de nacht. Vele kroegjes en restaurantjes. Markt tentjes etc. Op zaterdag zijn we de hoge trap in het midden op gelopen en via de straatjes weer terug. Ook op zaterdag was het een drukte van belang in Menton. Vanuit de zee, is Menton zeker een fraaiere stad als Monaco. Waar we vrijdag langs gevaren zijn.

 

27 juli. V. Port Golfe Juan 7.10. A. Villefrance Dars 10.00. Trip 15,9 Zm. Wind E 3. Er heeft twee dagen ervoor een aardig stormpje gestaan. Met een dag ertussen hopen we dat de deining wat gezakt is. De dag ervoor is eind van de middag en in de nacht de noordenwind nog pittig geworden. In de ochtend is die wel weg. De deining is wel pittig gebleven. De Chapeau en bemanning worden flink door elkaar geschud. Wat nog niet zeevast stond. Rolt nu over de vloer etc. De trip is gelukkig niet zo ver. We willen eerst bij Nice binnen lopen. Dat lukt niet. In Villefrance gaat het wel. De Iveco houdt zich ook keurig aan zijn doel. En brengt ons keurig in de box. Waarna we alles weer een beetje op zijn pootjes kunnen zetten. Villefrance is een leuk stadje in een prachtige baai. Te merken aan de vele boten die er voor anker liggen. Vele enorme jachten en ook een groot passagiersschip van Tui.

10 juli. V. San Pierre 9.25. A. Port Golfe Juan. 12.45. Trip 22,8 Zm. Wind ZE 1-3. We hebben nu een rustig zeetje. De deining valt mee. Als je wat later vertrekt, is er altijd wat meer onrust van snel langs varende motorboten. Het varen gaat allemaal prima. Bij aankomst in Golfe Juan. Krijgt de Iveco bij het naar stationair lopen, toch weer uitvallen. Behoudens wat gestotter komt er weinig beweging in. Bij het invaren in de box van steiger N. Moet het bootje van de havendienst weer hulp bieden. Er is weinig wind, dat gaat allemaal prima. Het knaagt wel van binnen, dat de oorzaak vaag is. Ik heb overleg met broer Jan. En monteur Arjan Kroeze. De pomp krijgt wel een beetje de schuld op zich. Ik monteer wel een nieuw geurfilter voor de diesel. Die is waarschijnlijk niet eerder vervangen. Zelf verdenken we de hitte in de motor ruimte van mogelijk een oorzaak. Ik monteer twee ventilators, die samen max 8 m3 lucht in kunnen brengen vanuit de ventilatie gaten. Het Separ voor filter vervangen en alles schoonmaken en het fijn filter vervang ik. Twee dagen later moeten we verkassen naar Sud Qai 27. De Iveco loopt als een zonnetje. In Golfe Juan blijven we heel tijdje liggen. Mooie haven. Aardig stadje met reuring. Er is later ook een Franse wedstrijd in pottenbakken in de aangrenzende stad Vallauris. Leuk om dat te zien. Picasso is als beeldhouwer lange tijd werkzaam geweest in Vallauris. Er staan ook enkele werken van hem en er is een Picasso museum. De wedstrijd draagt ook zijn naam.

 


5 juli. V. Cavalarie 12.45. A. San Pierre sur Mer 15.15. Trip 18 Zm. Wind NW 2 – 4. Normaal gaan we op tijd op pad. De Iveco wil uitzonderlijk niet aanslaan. Accu's geven 12,3 volt aan. Totaal 24,6 volt. Ik zet een batterij lader op de accu. Op 1 accu, ik heb geen 24 volts lader. Na de koffie wil de Iveco nog niet starten. Ik heb de accu's paar keer gecontroleerd. Geven geen ernstige complicaties aan. Starten nee!!. Ik ga uiteindelijk toch naar U ship. Ongeveer 500 m lopen. Ze hebben niet het juiste type. Ik ga weer terug. En geen sjoege met starten. Bij nogmaals controle geeft 1 accu opeens 11,6 volt. De min pool blijkt los te zitten. Ik heb nog een oude accu van voorheen de generator. Die laad ik af en toe op. Na plaatsen van deze accu, start de Iveco. Door het late vertrekken is het eerste stuk, deining en golven echter niet plezierig. Bij het invaren van de box, slaat de motor weer af. En wil behoudens wat puffelen, niet lopen. Met behulp van de havenmeester en zijn bootje, wordt de Chapeau in de box gezet en afgemeerd. Het Separ voorfilter blijkt weer vuil. Ik bestel nieuwe filter elementen en twee nieuwe start accu's. Mogelijk zit er toch teveel smurrie in de tank. Het vuil is wat roestig, maar ziet er niet vet uit door bacterie vervuiling. De tank moet een afsluitdop hebben die met pijp naar onderste deel van de tank loopt. Die dop zit echter moervast!!. En krijg ik er met geen mogelijkheid af. Tevens zitten er twee afzuigpunten. Bij SL een vraag gesteld, welke de juiste is.

Het weer is erg warm. We moeten veel drinken en oppassen in de zon.

 

4 juli. V. Toulon 6.10. A. Port Cavalarie 11.45. Trip 35,2 Zm. Wind NW, – ZE 2 -4. Door de onrustige zee en flinke wind. ( Mistral). Blijven we toch wat langer liggen als de bedoeling. Wel moeten we 3 x verkassen. Dat doen we vrij vroeg, als er niet zoveel wind is.

Ondanks het vroege uur is de deining nog fors, tot het eerste waypoint na ruim 8 Zm. Daarna veranderd de koers iets en komen we wat de beschutting van een eiland. Wat de deining iets weg neemt. We moeten in de ochtend contact opnemen met de haven van Hyeres. Waar we een afspraak mee hebben. Die afspraak is niet veel waard. Geen plaats. Na bellen met nog 2 havens, geen plaats. Wordt het Cavalarie. Wel iets verder weg. De golven en deining zijn nu redelijk. We worden daar wel goed geholpen door de havenmeester. De prijs is daar na. Die blijkt ruim € 97,- te zijn. Dat is voor 1 nacht!!!. Bij het invaren van de haven slaat de motor af. Die start wel weer, iets haperend. Maar voldoende om de box in te varen. Het Separ voorfilter blijkt flink vervuild. Ik heb nog een reserve filter element. Filter vernieuwen en de glazen pot etc. schoonmaken.

 

29 juni. V. La Ciotat 6.50. A. Toulon Darse veille 10.50. Trip 24 Zm. Wind Z 2-3. We gaan op tijd uit de veren. Na een geplaagde nacht. Door feestende jongeren, een alleen gelaten blaffende hond en vele bloeddorstige muggen. Die ondanks gaas, azijn en gebrande geurtjes toch het nodige bloed wisten te vinden. De eerst genoemde problemen heeft de onderhavige schipper geen nachtrust gekost. Daar slaapt hij vrolijk doorheen. We gaan vroeg op pad, dan is de wind en de daarbij horende golven nog vrij rustig. Alleen de deining is altijd aanwezig. Op dit moment tussen de 30 en 40 cm. Het vinden van een betaalbare haven, die plaats heeft voor een motorjacht van 14 meter, is niet eenvoudig. De haven van Toulon en Navily geven pas in de middag uitsluitsel. Dus gaan we op goed geluk. Na het invaren van de haven komt toch een rubberboot met havenmeester op ons af. En na enig overleg met een plek voorlopig voor 2 nachten. Het betaalbare zal voor een ieder verschillend zijn. Aan een wiebelige steiger, waarbij door snelvarende veerboten de Chapeau in een constante flinke beweging verkeerd. En dat voor € 71,- per nacht. Wij vinden het stevig aan de prijs. Er zijn meestal geen zij steigers in deze havens. Veelal maakt men de achterzijde met 2 lijnen naar de steiger vast. Aan de steiger zitten dunne lijnen. Die pikt men op en brengt men naar voren. Er zitten dikke lijnen aan vast. Die aan betonblokken verankerd zijn. Die trekt men flink aan. Zodat de boot met de achterzijde voldoende vrij blijft van de steiger. Met de deining die vaak aanwezig is in de Franse Zeehavens, is dit een goede verankering. In ruil voor een kurketrekker kregen we twee heerlijke plastic bekertjes met echt rode wijn van de Franse buurman. Dan denk je, je bent in Frankrijk drinken elke dag wijn, en geen kurketrekker aan boord.!!!!!

 

25 juni. V. Marseille-Corbeire 9.10. A. La Ciotat 13.10. Trip 25 Zm. Wind W 2-3. Marijan is op zaterdag met 3 bussen en stukje metro naar Port Saint Louis du Rhône gereisd om Twinnie op te halen. We zijn 3 nachten in deze haven geweest. De haven en stadje L”Estaque ernaast zijn wel gezellig. Veel drukte, deze haven had voor ons geen plaats. In Corbiere is veel drukte van het werken aan de schepen. Regelmatig gaan er weer boten te water. In Nederland zou dat erg laat zijn. Gebruikelijk is begin mei. We proberen de trip in te plannen met rustige wind en rustige golven. Wind en golven zijn niet altijd gelijk aan elkaar. Golven kunnen ook ontstaan door wind veel verder weg op zee. Plan is om naar ankerplek te gaan in Calanque Sormiou. Diepe kloven in de rotsen. Vele Calanque's zijn inmiddels een Nationaal Park waar vele regeltjes gelden. Er zijn regels om de begroeiing in kloven te beschermen. Alleen op diepere plekken mag geankerd worden. Sormiou is reeds enorm druk. Het is zondag. Velen gaan al vroeg daar ankeren, zonnen en zwemmen en eind van de middag weer naar de haven. Ik wil niet tussen al die boten gaan ankeren. Met de bijboot naar het zwemstrand mag niet. Alles is afgegrendeld met gele ballen om dat te voorkomen. De volgende dag worden meer golven verwacht en de dagen erop meer wind. We varen door naar La Ciotat. Mooie en gezellige haven. Helaas weer hoge kade. Aan de drijvende steiger is helaas geen plek. Eerst maar voor 3 nachten een plekje. Dan weer eens zien.

 


22 juni. V. Port Saint Louis. 8.10. A. Marseille Corbieres. 12.30. Trip 25 Zm. Wind E 2 – 5. Het is een onrustige nacht, eerst van de muziek bij restaurantjes naast ons. Die tot 1.30 doorgaan met luide muziek en herrie. Ik vraag me af, waarom er muziek gemaakt is. Waar muziek is, is het te luid om mooi te zijn of het zijn disco dreunen, waarbij niemand elkaar meer kan verstaan.
Na het losmaken van de lijnen gaan we bij het tankstation langs om nog 200l, diesel bij te tanken. Het is een onbemand station aan het water. Dat gaat prima. De verwachting is afnemende wind. Richting Marseille iets beter weer. Echter dat blijkt iets anders onderweg. De wind en golven, uit oostelijke richting nemen nog aardig toe. Dat is recht tegen wind. Wat de stemming aan boord wel uit mineur brengt. Pas onder de kust bij Marseille komt er wat rust in de golven. We komen aan als de havenmeester lunch pauze heeft. En gaan eerst even aan de kade liggen bij de kranen. Daar ook de boot afgespoten, die is nog steeds zo rood als een biet van het Sahara zand wat vannacht over de boot geregend is. Ik heb bij steiger 6, plaats 605 even gekeken. En na de lunch de Chapeau daar heen gevaren. We liggen wel, maar voor Marijan is het een vrijwel ondoenlijke zaak om van ons lage zwemplateau naar de hoge steiger te komen. We hopen dat de havenmeester nog langs komt met een beter alternatief. Er zijn een aantal stalen trappen die vastklikken achter in steiger. Na overleg met de havenmeester kunnen we er 1 gebruiken. Dit werkt prima.

18 juni. V. Avignon 7.05. A. Port Louis du Rhone 15.45. Trip 44,6 Zm. Wind ZE 2-6.

We zijn 3 dagen in Avignon gebleven, In 2018 hebben we ruim 1 ½ week in Avignon gelegen en de stad bekeken. De Rhone was in die tijd erg onstuimig. We zijn vanuit canal Rhone en Sete net in een redelijke periode naar Avignon gevaren. Daarna nam de stroom weer enorm toe. De haven zelf is niets veranderd. Wat is veranderd, merken we, is het gedrag van de mensen. Veel meer onrust van drugs en alcohol gerelateerde problemen. Helaas is iets wat een steeds groter probleem wordt. Politie en besturen doen hier niets aan. We zijn om 9.00 bij sluis Vallabreques. Even wachten op een aankomend containerschip. Waarna we in kunnen varen samen met een Nederlands motorjacht die naar canal du Midi gaat. In Arles is helaas geen mogelijkheid meer om aan te meren. Na Arles, komen we langzaamaan in het laatste deel van de Rhone. De Rhone wordt hier breder en ruimer. Ook gaat de wind aantrekken, door wind tegen stroom gaan ook de golven toenemen en moeten de luiken dicht. Om 14.00 zijn we bij de sluis naar de haven van Port Saint Louis. De sluis en brug worden aantal keren per dag geopend. Dat wordt voor ons om 15.45. Dan kunnen we in de haven. We gaan aan de kade liggen. Met de toenemende wind achteruit aan een moring en aan de steiger is een lastig iets. De prijzen komen gelijk in het Zuiden van Frankrijk op een onacceptabel niveau. Voor 3 nachten wordt € 185,- gevraagd. Op papier staat op hun site € 44,- per nacht. Maar er wordt van alles bij bedacht. Een zeer onfatsoenlijke wijze van omgaan met de passanten. 

 


15 juni. V. Viviers 7.10. A. Avignon 14.45. Trip 40,7 Zm. Wind N 2-4 bf. Later 5 bf.

We zijn 3 dagen in Viviers geweest. Stadje in geweest op de fiets. Niet zo stijl dit keer. Viviers is een oud stadje. Maar niet echt mooi. Oude huizen en kerken. Niet in een florissante stijl. Helaas blijkt de haven van L'Ardeche waar we paar weken wilden blijven liggen om vandaag naar Spanje te rijden. Die is opgeheven. Dat gaat niet lukken. De avond ervoor nemen we afscheid van Eeuwe en Marjan van de Baloro, die naast ons liggen. L'Ardeche ligt op de route naar Avignon. Daar moet een oplossing voor komen. Naar Avignon hebben we 3 sluizen. De sluis van Bollene is met grootste verval. Ruim 22 meter. Het schutten loopt prima. Ook de twee andere sluizen gaan redelijk op tijd. We komen mooi op tijd aan in Avignon. Het is erg warm weer. Dat blijft komende dagen zo. Marijan gaar morgen naar Condrieu om Twinnie op te halen. Ik en Chappy passen op de Chapeau.

12 juni. V. La Roche de Glun 7.00. A. Viviers 13.20. Trip 43 Zm. Wind N 2-4. 

We gaan op tijd op. Plan is naar Viviers te gaan. Dat wordt 68 km. En 4 sluizen. Om 7.00 gaan de lijnen los. Ontbijt tijdens het varen, na de eerste sluis van Valence. De haven van Valence ligt iets verder. Ongeveer 2 km zuid van het stadje. Er komen 3 sluizen, verval ongeveer 12 meter. De laatste sluis, vlak voor Viviers is 18,5 meter verval. Alle sluizen gaan redelijk vlot. De Rhone geeft ons hier en daar tot ruim 2 Kn extra snelheid. Om 13.20 zijn we dan ook ruim voor onze planning in Viviers. En schuiven achterwaarts tussen de Robolo uit Sneek en de Katie uit Engeland aan de steiger.

11 juni. V. Andancette 8.50. A. La Roche de Glun 11.40. Trip 15,9 Zm. Wind N 2-4. Naast onze steiger is een neerlaat plaats boten. Er staan wat brandweer lieden te wachten om hun boot te water te laten. We maken wat voort voor hun, zodat ze ruimte hebben. Bij de sluis van Gervans, 11,5 meter, moeten we even wachten tot de sluis weer vol is. En gaan dan weer alleen in de enorme sluis naar beneden. In La Roche de Glun zijn we 5 jaar geleden ook met de Circe geweest. Een klein dorp met een actieve zeilvereniging. Daar is nu op zondag ook veel activiteit. Er gaat vanmiddag wel een wedstrijdje plaats vinden met de zeilboten. Tevens proberen twee wat oudere mannen een vlieg act uit te voeren op een verkleinde surfplank met een skeg/klein zwaardje eronder. door veel op en neer te wippen met je plank komt de skeg omhoog en dan vlieg je als ware over het water. Maar soms lukt dat niet altijd. Er staat een aardig windje. Zeker leuk om te doen maar niet meer voor mij helaas.

 

10 juni.  V. Condrieu 8.45. A. Andancette 11.50. Trip 14,7 Zm. Wind N 1-3. De wind is na paar dagen zuidelijk, weer in de noordhoek gekomen. De temperatuur blijft prima. Wel steeds waarschuwingen voor onweer. Maar behoudens soms een klapje, blijft dat weg. Bij de sluis Sablons 12 meter naar beneden, wel een uurtje vertraging. Er is net een vrachtschip komende die omhoog moet. Bij de sluizen in de Rhone zijn wel goede steigers aanwezig om even af te wachten. In Andancette een fraaie aanlegsteiger voor 1 boot van max, 15 meter. We zijn in de middag even naar de overkant via de brug gelopen. Daar ligt Andance. Een oude brug, waar de auto's halverwege op elkaar moeten wachten. De twee andere brugdelen zijn te smal om elkaar te passeren. Twee oude stadjes, door de Rhone gescheiden. In Andance is overigens een flinke wedstrijd aan de gang met Jeu de Boules.

 

8 juni. V. Lyon 8.40. A. Les Roches de Condrieu. 13.00. Trip 23,9 Zm. Wind ZE 1-4. De wind is eindelijk uit de noordhoek weg. Al was de temperatuur al prima. Nu is het overdag al ruim 30 graden. In Lyon, nog een vaaratlas van de Rhône gekocht. Er staan vandaag 2 sluizen op het programma. Voorbij de 1e sluis, Piere Benite, komen we in een breed kanaal van 10 km lang. Evenwijdig aan de Rhône. De Rhône zelf is daar niet bevaarbaar. De eerste sluis zakt ruim 10 m. En de 2e sluis Vaugris 7 meter. De 1e sluis alleen, de 2e sluis met 3 boten. De Belgische zeilboot, die ruim een uur eerder vertrokken is, vaart dan net de sluis van Vaugris in als we daar aankomen. Wordt waarschijnlijk 2 nachten hier, Marijan gaat dan morgen de auto ophalen uit Chalon sur Saône.

 

5 juni.  V. Montmerle 8.55. A. Lyon 14.30. Trip 28 Zm. Wind N zwak. Eigenlijk is de bedoeling om nog een tussenstop te maken. Behoudens de steiger bij Trevoux, zien we geen andere aanlegplaats en na de sluis van Couzon 4 m1. Komen we in Lyon. Vlak voor de haven van Confluence ligt het tankschip. Er is nog ongeveer 100 l in de tank. We besluiten hier om 600 liter te tanken. Even wachten tot 14.00, de winkel is nu dicht. A € 1,99, kan er Gazoil getankt worden. We zijn op km 1 van het einde van de Saône. En we hebben 254 km van de Saône afgelegd. Daarna gaat de Rhône ons verder zuidelijk voeren. De haven van Lyon, Confluence is eigenlijk gesloten. Een havenmeester is waarschijnlijk te duur voor het aantal aankomende schepen. Al liggen er nu totaal 8 passanten. Men kan gaan liggen. Stroom en water is aanwezig. De sanitaire voorzieningen en afval voorziening is dicht. De meesten blijven maar 1 of 2 nachten. Lyon is uiteraard een grote en indrukwekkende stad. Confluence is een enorm modern en druk koop centrum. We blijven 3 nachten in Lyon. In de nacht soms wat rumoerig van jongeren die te diep in het glaasje kijken. Dat is helaas niet alleen in het weekend. Velen drinken elke dag!!

3 juni. V. Creches sur Saône. A. Montmerle 11.35. Trip 11,1 Zm. Wind NE 1-3. De disco dreunen van het café restaurant worden om 23.00 wel wat zachter, maar pas rond 0.2.00 is het sluiten. Ik hoor daar overigens niets meer van. Marijan heeft daar nu meer last van. We besluiten toch maar weg te gaan. Het stadje is aardig eindje weg. We leggen eerst aan in Belleville, de steiger ziet er uit of het hele jaar nog geen boot heeft aangelegd. Is wel rustig plekje. Toch gaan de lijnen weer los. En varen we klein stukje door naar Montmerle sur Saône. Hier liggen al een paar boten. Of het de juiste beslissing was. Hier zit wat jeugd boven aan de kade, wat zich verveeld en daarom zich gezamenlijk te goed doet aan drugs en drank. Ouderen kijken er naar. Corrigeren van hun gedrag, geeft tegenwoordig agressiviteit. Je laat het wel om er wat van te zeggen. Het is droevig. We blijven twee dagen. Zondagmiddag hetzelfde gedrag. Na ons vertrek in Toul, hebben we 120 uur gevaren en 297 Zm afgelegd.

2 Juni. V. Tournus 8.25. A. Creches sur Saône 11.30. Trip 21,8 Zm. Wind NE 2-4. De wind blijkt stevig te blijven. Hoe tegen wind en eventueel stroom moet worden aangemeerd, wordt de bootjes huurders niet verteld. Zodoende kijken die wonderlijk dat schippers die wat beter op de hoogte zijn. Hun schip draaien en tegen stroom en wind hun schip aan meren. De stroom is daarbij normaal van meer invloed als de wind. De barometer lijkt een beetje vastgeroest rond de 1000mb. We zijn al paar keer in Macon geweest en gaan voorbij Macon aan een aanlegsteiger liggen. Hier is de tand des tijds ook van invloed. De beheerder doet er niets meer aan. Is vrij liggen geworden. Stroom is ook vrij. Water is niet meer aanwezig. Eventueel een borreltje halen in het restaurant wordt op prijs gesteld. Veel bolders zijn verdwenen van de steiger. Maar met wat kunst en vliegwerk, weten we de Chapeau toch redelijk aan te meren. Bij Km 255 zijn we op Saône gekomen. Inmiddels zijn we op km 72. Bij km 0, stroomt de Saône in Saone.

Chalon sur Saone, 8.55. A. Tournus 11.45. Trip 16,7 Zm. Wind NE zwak. 

Op 31 mei heeft Marijan de auto opgehaald uit Auxonne. Staat nu in Chalon. Naar station, gezamenlijk gelopen ruim ½ uur. Chappy wijst de weg. En terug over de andere brug met Chappy. Marijan via Dyon met de trein naar Auxonne en een bakkie bij Jan en Nel. Op de terugweg lampje rood van de benzine, hoe lang op de reserve? Maar geen risico en op weg naar tankstation. Werd lang dagje. Twinnie staat in Chalon bij de haven wel veilig. Bij de sluis bij Ormes ligt al een Nederlandse Kuster te wachten. Die is gisteren uit Auxonne vertrokken. Heeft er aardig de vaart in. Met ook een Duitse sportboot gaan we schutten. In Tournus vind ik het mooi. In de middag na de ergste warmte nog even het stadje in. Bij de Toerist informatie ons aanmelden voor een ligplaats. De app op het bord werkt niet erg. Hier blijkt erg dat de Police, als men tijd heeft langs komt om de liggelden in ontvangst te nemen. Tournus is verder een rustig oud stadje. Veel meer als een aardig winkelstraatje en een oud kerkje waar van alles verkocht wordt is er niet. Marijan heeft een tafeltje gereserveerd bij de Pizzeria, boven bij de steiger. Die heeft goede recensies. Voor mij blijkt iets anders in de nacht. De pizza heeft flink huisgehouden in mijn darmgestel. Tevens is de rust in het stadje in de nacht maar schijn. Enkele jongeren die flink aan de sterke drank zitten, zijn flink bezig tot in de vroege uurtjes.

30 mei. V. Seurre 8.25. A. Chalon sur Saone 12.15. Trip 22,3 Zm. Wind NE 2-5. We houden nog steeds een noordelijk windje, wat aardig blijft door staan. Tegen de warmte wel lekker. Als je de zon een beetje weet te weren. We zijn nu op Km 142 van de Saône. Op km 0, zijn we bij Lyon. Waar de Saône in de Rhône uitmond. In 2018 zijn we hier geweest, op de terugweg vanuit Spanje. En hebben we hier een kleine Nederlandse reünie gehouden. Opgevrolijkt met muziek van Marijan. Al waren niet alle aanwezig daar even enthousiast over. In de nacht zijn er ook enkele vaste bewoners van de jachthaven, die niet weten hoe het hoort. En midden in de nacht door anderen op hun gedrag worden aangesproken. Het is al aardig vol hier in de jachthaven. Tussen twee boten kunnen we aanschuiven. Het schutten bij de ene sluis. 3,50 meter Avelant gaat prima.

29 mei. V. Auxonne 8.40. A. Seurre 12.10. Trip 18,5 Zm. Wind NE 2-5. Na 4 dagen in Auxonne, gaan we ons gereed maken voor een stukje zuidelijker. Het weer blijft warm met noordelijke wind. Vandaag mogelijk tot 4-5 bf. Er komt na Auxonne nog 1 zelf bedienings- sluis. Die is 8 x 40 meter. Er ligt een Engelse kanaalboot voor ons in de sluis. Na de sluis kan ik er voorbij. Deze boten varen erg langzaam. Zijn meestal ongeveer 2 meter breed en ruim 15 meter lang. Erg geschikt voor de smalle Engelse en Franse sluizen en kanalen. Jan van Dijk staat bij de havenuitgang en neemt met zijn Drone 2 filmpjes op van de Chapeau. Erg leuk om zo het uitvaren van de Chapeau te zien. Die staan ook op onze site. Vlak voor Seurre komt er een grote sluis. Daar moeten we de reddings vesten te voor schijn halen. Die zijn hier verplicht in de sluis. Daarna kunnen we vastmaken aan de steiger aan de buitenzijde.

27 mei. Gaat Marijan de auto ophalen uit Langres.

Jan en Nel brengen Marijan met hun auto daar heen. Gaat wat vlotter als met bus en trein.

Op 26 mei zijn we druk bezig om de Chapeau weer toonbaar te krijgen aan binnen en buitenzijde. De bijboot opgepompt en op het zwemplateau gezet. De achterdeur kan nu ook weer gebruikt worden. Als de steiger erg laag is. Dan is de trap niet nodig aan de zijkant. Vanavond gaan we met Jan en Nel even een restaurantje bezoeken wat Jan uitgezocht heeft.

 


25 mei. V. Oisilley 7.55. A. Auxonne 13.15. Trip 18 Zm. Wind NE 1-4. Vandaag laatste traject in onze geliefde!!! Canal entre Champagne et Bourgondië. Nog 5 sluizen en 12 km. Daarna gaan we de Saône op. Breder en dieper water. De eerste sluis is nog 510 cm breed. Daarna worden de sluizen 800 cm breed. En de bruggen minimaal 470 cm hoog. De dome en de vlaggen kunnen weer op hun plekje blijven. Bij 1 sluis, willen de deuren niet open, na het schutten, dus weer even wachten op de door Marijan gebelde VNF. Het regelen van de sluizen op de Saône gaat met een draai stang. Die voor de sluis hangt. De eerste sluis zijn we de enige. De 2e sluis op de Saône, ligt al een huurboot te wachten en kunnen we na hun met enige moeite, vastgelegde boot ook invaren. Het varen op de Saône is weer een openbaring. Mooi ruim water. Zodat de stuurautomaat na lange tijd in ruste ook weer in bedrijf kan. We komen mooi op tijd aan in Auxonne. We hoopten op een plek aan een langs steiger. Die heeft de havenmeester niet beschikbaar. Dus achteruit naast een tussen steiger. De havenmeester wil ons vooruit naar de steiger hebben. Echter afstappen via de boeg is onmogelijk en de tussen steiger is te kort. Tevens is de havenmeester in zijn beperkte gedachte. De enige die instaat is een boot op de juiste wijze vast te leggen. Echter een schipper is in werkelijkheid de enige die verantwoordelijk is voor het op de juiste wijze vast leggen van zijn of haar schip. Dus zijn we het volledig oneens over deze procedure. Hij beschouwt zich zelf als enige in de haven die hier toe gerechtigd is. Mocht het daar niet mee eens zijn, dan kan ik weer vertrekken. Na dat ik gemeld heb, dat ik dan weer vertrek. Bind hij iets in. Waarna ik na zijn onjuiste vastmaken, waardoor de fietsdrager op het zwemplateau volledig dwars staat. Een en ander weer gecorrigeerd heb. Om 16.30 zijn we naar Jan en Nel gegaan voor een aangeklede borrel om weer even gezellig bij te kletsen.

 


24 mei. V. Cusey 7.20. A. Oisilley. 15.35. Trip 15,6 Zm. Km 212.  E 38. Wind NE 3. Na het wakker worden gaan we langzamerhand opstaan. We hebben geen idee, waar redelijke aanlegplaatsen zijn. Op de kaart staat niet veel en of het er nog is??? De wind is eerst zwak, mogelijk wordt het in vlagen noord 4 bf. Na 6 sluizen is er een aanlegplaats. Flink begroeid met gras en bolders niet te vinden. Aan de kanten flink dicht gegroeid met drab. We gaan dus door. Bij km 196 is een plek bij een restaurant. Daar ligt al een Nederlander aangemeerd. Die gaat richting Nederland voor een schilderbeurt. Dus die plek is niet vacant. Mogelijk voorbij sluis 36. Dat is ook niks gedaan daar. Uiteindelijk voorbij sluis 38, km 212. Is een keurig bijgehouden aanlegplaats voor 1 boot. De bolders aan de kant zijn losse betonpalen. Een paal vertrouw ik niet volledig en wordt voorzien van extra draai pen in de grond. Wordt dus toch een lange dag met 16 sluizen en 30 km. Van de sluizen staan er 2 vol. En verloopt het invaren vrij snel. De overige sluizen zijn leeg en het vullen is een langdurige zaak. Wat vervelend is. De inlaat staat blijkbaar erg langzaam afgesteld. Ook het leeglopen, gaat erg traag. Bij twee sluizen moet het VNF erbij komen. De deuren gaan niet open.

23 mei. V. Piepape 7.25. A. Cusey 11.10. Trip 6,2 Zm. Km 181. E. 22. Wind N 1-4. De 11 sluizen van vandaag gaan redelijk vlot. Kanaal is ook redelijk schoon. En voor de sluizen is het ook redelijk schoon. We zijn ruimschoots voor de lunch in Cusey. In de middag nog even rondje in het dorp. Na de dagelijkse schoonmaak. In het dorp is weinig vertier te vinden. Behoudens de vele honden die van hun ongenoegen blijk geven dat we daar wandelen. De aanlegplaats van Cusey is netjes onderhouden met elektra en water.

22 mei. V. Langres 6.50. A. Piepape 14.10. Trip 11,3 Zm. Km 169. E. na 11. Na 4 dagen Langres, gaan de lijnen weer los. Verwacht pittige dag. Minimaal 13 sluizen en de tunnel van Balesmes. Lang 4800 meter. Dus vroeg op pad om redelijk op tijd aan te komen. Sluis 1 geeft gelijk flinke lading drek. Dus aanklooien om er in te komen. Boeg- en hekschroef kunnen niet gebruikt worden en het roer heeft geen druk genoeg om bij te kunnen sturen. De Chapeau gaat gewoon zijn eigen gang. De 2e sluis ook flinke laag drek. Dat begint al goed. Tevens brandt er geen rood licht. Dus de sluis is niet in werking. Na bellen blijkt aan deze kant de sluis en de tunnel pas om 9.00 in werking te gaan. Dus dat wordt bijna 1 ½ uur wachten. De Chapeau op de spudpalen en de motor uit. Even over 9.00 gaat het licht op rood en kan de sluis beginnen te vullen, waarna de deuren open gaan. Na het schutten, nog een smal stuk kanaal voor de tunnel. Tegen 10.00 gaan we de tunnel in. Aan de zijkant sturen met afstands bediening werkt slecht. Dus ik ga binnen sturen met boeg- en hekschroef, met aanwijzingen van Marijan. In ruim een uur zijn we door de tunnel. Dan komen eerst 8 sluizen naar beneden van ruim 5 meter. Die worden op afstand bediend. Alle sluizen tot de Saône gaan overigens neerwaarts. Na sluis 13 bij Piepape, houdt ik het voor gezien. Marijan wil nog wel 4 sluizen door. De stopplaats daar is wat beter. Mijn energie is vandaag even op. Wierfilter moet ook nog schoon. En de romp en stootwillen willen ook een schoonmaak beurt.

20 Mei. Na een dagje rust. Alhoewel rust. De Chapeau heeft ook altijd zijn aandacht nodig. Na het sluiswerk moet de buitenkant een extra sopje hebben. Die ziet er dan ook weer netjes uit. Langres is een van de oudere vesting stadjes met een goed bewaard gebleven ommuring. Het is geen lange fiets tocht. Maar wel een flink stijl weggetje. Dus paar keer lopen. We hebben het gevoel of we de Mont Ventoux beklommen hebben. Het is daarna mooi fietsen over het brede fiets – wandelpad rond de vesting. 3,5 km lang. Redelijk goed weer ook, om even op een terrasje een biertje te nemen. Voor de avond heeft Marijan een restaurantje afgesproken. Om daar mijn verjaardag een extra accent te geven. Het feestvarken moet natuurlijk wel even in de watten worden gelegd. Tenslotte is 75 jaar wel een mijlpaal. Met de havenmeester een prachtige mooie locatie gevonden en meteen vrijdag de reserfvering gedaan. En voor de jarige natuurlijk een grote verassing. Gezicht op het Lac de la Liez. Dit meer heeft tevens een reservoir functie voor het Canal entre Champagne au Boergondië. Vandaag 21 mei even rustig aan. Morgen maandag staan er 11 sluizen en een tunnel van 4800 meter op het programma.

 

18 mei. V. Rolampont 6.45. A. Langres 9.45. Trip 5,4 Zm. Wind zwak NE 1-4. De wind lijkt in de ochtend redelijk rustig te blijven. We besluiten om 18 mei vroeg op te staan. Het is 10 km en 7 sluizen. Als de sluizen beetje mee werken lukt het voor de wind vlagerig wordt. We liggen ruim op tijd gereed voor de sluis. De lichten gaan in door de week van 7.00 tot 19.00. De 7 sluizen draaien allemaal rustig mee. We hebben ook nog 1 draaibrug. En 2 versmallingen waar we de Marne over varen. De Marne slingert nog steeds met ons mee. In Langres is plaats genoeg. We sluiten aan bij een verbouwd vrachtschip uit Zwolle. Ongetwijfeld nu in eigendom van Engelsen of Zwitsers. Beiden doen niets aan wijzigen van thuishaven of de naam van de boot. Het is 19 mei. Marijan is nu met de bus naar Saint Dizier, via Chaumont. Er is een groot treinstation, maar treinen rijden er vrijwel niet. De haven van Langres is netjes verzorgd. De lantaarnpaal hier blijft zowaar branden in de nacht.

 

15 mei. V. Chaumont 8.00. A. Rolampont 15.00. Trip 15,6 Zm. Wind N 1-3/4. Sluizen 15 stuks. Km 110 naar Km 139. De komende dagen wordt noordelijke wind verwacht 4 – 5 bf. Met achterlijke wind lastig in varen in de sluizen. Vooral als voor de sluis rommel ligt. We blijven dan liever liggen. Of vandaag nog naar Rolampont. Wel 15 sluizen en ruim 15 Zm. We besluiten toch te gaan. Het gaat allemaal prima, tot de voorlaatste sluis. De onderdeur van de sluis wil niet sluiten. Het schutten wordt dan niet ingezet. Wordt ruim ½ uur wachten, een sluiswachter is niet altijd in de buurt. Ook horen we dat er bij het uitvaren iets in de hek schroef zit. Meestal gaat dat er wel uit, na even laten draaien. Boeg- en hek-schroef mogen nooit te lang achtereen in werking zijn. Altijd zo kort mogelijk laten draaien. Waarschijnlijk zit er nog iets in, of een beschadiging van de hek schroef. De halte Nautique van Rolampont mag ook wel eens een update hebben. Te lang gras en erg oude service paaltjes van elektra en water, die vallen bijna uit elkaar. We zullen hier wel paar dagen blijven liggen, tot de wind wat wil zakken. In de avond gaan we nog even het dorp in. Er is een Amerikaanse Frites bus. Ziet er leuk uit. Dus gaan we op zoek. Is erg leuk opgezet. Twee mooie ingerichte bussen met een grote tent erbij. Als wij komen is het rustig. De Fransen eten vaak wat later, later begint het aardig vol te lopen met liefhebbers. Twee heel vriendelijke meiden die serveren en eten gereed maken. Die overigens geen woord Engels spreken en dat in een Amerikaanse friet bus.   

 

13 mei. V. Vieville 8.40. A. Chaumont 12.45. Trip 9,1 Zm. Wind NE 1-3. 8 sluizen en korte tunnel van 500 meter. Deze tunnel is wel extra breed. Met de nodige voorzichtigheid, kunnen 2 schepen elkaar passeren. Zowaar 4 schepen tegen gekomen. Wel de nodige drek hier en daar, maar het wierfilter red het net tot Chaumont en zit dan pittig vol. De halte Plaisance van Chaumont stelt niet veel voor. Er is wel een capitainerie. Alles is aardig bejaard. Er is stroom, water is nog afgesloten. We zijn op km 110 van het kanaal. Dus bijna op de helft. Nog 25 sluizen omhoog, daarna gaan we zakken. Het stadje Chaumont moet heel aardig zijn. Wel stukje lopen. Naar andere zijde van het kanaal. Op 14 mei Moederdag, is er een aardig tripje uitgedacht. We gaan het Viaduct bekijken. Echter Chaumont blijkt wel op een pittige heuvel te liggen. Dus flink trappen. Het is een monumentaal monument. Drie lagen hoog en enorm lang. Wandelen op het viaduct is nu niet mogelijk. Men is druk aan het renoveren. Het is wel een indrukwekkend bouw werk. Het viaduct van Chaumont werd tussen 1855 en 1856 in vijftien maanden gebouwd. Dag en nacht lieten 2.500 arbeiders en 300 paarden deze snelle bouw voor die tijd toe. Opdrachtgever was de Compagnie des chemins de fer de l'Est en de architect Eugène Decomble. Het werd gebouwd om de spoorlijn het bovenste deel van de stad te laten bereiken. De structuur bestaat uit 60.000 m3 metselwerk.

 

12 mei. V. Froncles 8.55. A. Vieville 11.00. Trip 4,7 Zm. Wind NW zwak. 4 sluizen. Maar wel 2x wierfilter schoonmaken. In het kanaal en voor de sluizen hier en daar aardig wat groene dekens. Bij 2 sluizen was een dame van vnf druk bezig met schoonmaken. Vandaag een korte trip. In de middag wat rust inbouwen. Vieville is een erg stille plaats. Ruimte voor schepen en campers. Maar erg donker. We lagen alleen en 1 camper die bewoond is. Het dorpje heeft verder geen voorzieningen.

11 mei. V. Joinville 8.50. A. Froncles 13.35. Trip 12,6 Zm. Wind NW zwak. Ook vandaag 11 sluizen. Vanochtend nog even gedag gezegd tegen Johan en Tonny die gaan naar Toul. Froncles is op km 85. Na sluis 36. Het kanaal Champagne au Boergondië, is voor 1/3 achter de rug. Totaal is het kanaal 224 km en 114 sluizen. Tot de tunnel van Langres, nog 35 sluizen. De tunnel van Balesmes, is ook 4800 meter lang. Daarna gaan we zakken tot de Saône. Froncles is een aardige Halte de Plaisance. En tevens een camperplaats. Water en elektriciteit is aanwezig. Het zonnetje schijnt nog, maar regen dreigt ook. Onderweg weer wierfilter schoon maken. Zo dadelijk ook nog even, dan is het weer schoon voor de volgende sessie. Water achter ons leek aardig schoon. Voor ons is een aardige deken van drek te zien.

 

8 mei. V. Chamouilley 8.40. A. Joinville 15.10. Trip 12,6 Zm. Wind zwak W 1-2. Het is beetje heiig vandaag. Wel mogelijk een regenkans. Het blijft droog. We willen naar Joinville. Iets grotere plaats met winkelmogelijkheid. De dinsdag beloofd een natte dag te blijven. Na 11 sluizen vandaag, kunnen we dan daar even nieuwe krachten opdoen. Door het hoge water in de sluizen heeft de Chapeau weinig steun in zijwaartse richting en is het oppassen geblazen. Behalve 11 sluizen moeten er nog 3 bruggen open. En 2 keer door een smalle doorgang waar een brug geweest is. Het water is gelukkig redelijk schoon. In Autigny zijn we om 13.30 gestopt voor de lunch en gelijk het wierfilter schoon gemaakt. Die toch weer vol zat. In Joinville komen Johan en Tonny ook hun opwachting maken. Die staan reeds een uurtje hier. Helaas geen fanfare besteld. De  steiger in Joinville is aardig vol. de Chapeau kan er nog net bij. Het verwonderde ons onderweg, dat er veel jonge mensen en kinderen aan het vissen en fietsen zijn. 8 mei blijkt een feestdag te zijn, de meesten zijn dan vrij. Aan de wal staan dezelfde RVS stroom kasten als in Saint Dizier. Alleen de gleuf voor de joton ontbreekt. Of er nog een havenmeester langs komt zal de tijd leren. Tussen de buien door morgen Joinville bekijken, het moet een leuk en authentiek dorpje/ stadje zijn. 9 en 10 mei zijn we in Joinville gebleven. Even onze accu”s opladen. Het weer lokt ook niet erg aan. Beetje regen en wat meer wind is met sluizen ook niet handig. Met Johan en Tonny gezellig naar de Brasserie. En samen koffie en af en toe een borreltje. Joinville is wel een aardig stadje. Leuk om daar door heen te wandelen.

 

6 en 7 mei. V. Saint Dizier 8.55. A. Chamouilley 10.40. Trip 4,5 Zm. Wind N zwak. Voor E 55. In Saint Dizier, kunnen we jotons ophalen bij toerist info. Blaadje invullen tbv politie, dan krijg je 3 jotons voor 3 x 8 uur stroom. Zeer vriendelijk hier. We krijgen uitvoerig uitleg over de stad en de historie daar van. Tevens krijgt Chappy een mooei tas met haar toeristische uitstapjes en nog eens rijkelijk gevuld met wat lekkers. Saint – Dizier is een oude vestingstad die zijn geheimen een voor een onthult: de promenade op de stadsmuren (13e eeuw), de schouwburg in Italiaanse stijl, vakwerkhuizen uit de 15e en 16e eeuw. In de nacht, minder vriendelijk van jeugd die aan boord wil klauteren ook bij de buren. Chappy slaat aan, wat ze niet leuk vinden. Daarna haal ik de trap weg. Later in de nacht nog meer lawaai van de jeugd. Marijan slaapt vrijwel niet. Ik haal nog wat uurtjes in. Overdag is het wel rustig. Marijan gaat op 6 mei de auto halen uit Bar le Duc. Half uurtje met de bus voor € 4,-. In de middag gaan we naar Lac du Mer. Ruim ½ uur rijden naar watersport winkel. We kopen 4 zware rubber blokken, die we in het water kunnen laten zakken als het water in de sluis erg hoog staat. Dat zorgt voor nog wat extra zekerheid om te voorkomen dat de romp tegen de sluis wand komt. Op 6 mei is het iets rustiger, wel nog lawaai van jeugd midden in de nacht. Op 7 mei, zondag beginnen de sluizen om 9.00 uur. Kunnen de mannen van het VNF eerst even naar de vroegmis. De eerste sluis komt na 4 km. Ervoor is nog een ophaal brug. Daar moet een mannetje van VNF voor komen. Ervoor ligt een oude spoorbrug. De brug staat wel open, maar ervoor heel voorzichtig zijn. In verband met oude stukken ijzer etc. wat uitsteekt en erg vervelend is als je er tegen aan vaart. Waarom de oude troep niet weggehaald wordt, onbegrijpelijk. Na 2 sluizen, komen op tijd aan in Chamouilley. Wordt regenachtig weer voor speld. Volgende halte is 10 sluizen verder, dat is voor de maandag. Leuk rustig plekje hier. Apart hier, voor stroom en water. Minimaal tarief € 12,- voor 16 uur. Chappy heeft haar speelgoed al gevonden eerst in de trein en dan een rondje rijden. Maar ze komt tot de ontdekking dat ze zelf moet sturen dus dan achter het stuur gaan zitten. Alleen de toeristen komen niet erg.

 

5 mei.  V. Orconte 8.35. A. Saint Dizier 12.30. Trip 9,1 Zm. Wind ZW 1-3. Sluis 58.

Vanochtend beetje somber weer en regen verwacht na de middag. Dit stuk kanaal is iets schoner. Bij 1 sluis nog wat rommel. Dus iets beter en alle sluizen werken in een keer. Er moet met zender niet op bord gericht worden maar op de sluis zelf. Diepte kanaal over het algemeen boven de 2 meter. Water in de sluizen staat hoog, dus met uitvaren oppassen. Weinig wind dat maakt het wat eenvoudiger. Voor sluis 59, zou nog Port de Plaisance zijn. Dat ziet er niet erg vrolijk uit. Na sluis 58 is een lange kade met stroomkasten en water. Net voor uitbarsten van de dikke buien liggen we vast en op tijd voor de lunch. Of er een joton in moet, nog even uit puzzelen. Ook nog bekijken of we Twinnie hier heen halen?

 


4 mei. Vertrek Vitry 8.40. A. Orconte 13.00. Trip 7,3 Zm. Wind Z 1-3. 6 sluizen.

Willem en Ingeborg die achter ons liggen en uit het zuiden komen, vertrekken iets eerder. Gisteravond en middag even lekker bijgepraat. Ze hebben in Corre gelegen met hun boot. Zelfde probleem als ons. Moeten via Kanaal Champagne Bourgogne om huiswaarts te keren. Canal des Vosges ligt voorlopig stil. Ze hebben er aardig de vaart in. Doen regelmatig 20 sluizen per dag. Wij zijn al blij als we fut hebben voor 8 sluizen. De eerste sluis Desert, No 71. Is al een bijzonder exemplaar. Met terug liggende bovenzijde. De bolders zitten op lage deel en komen dan onder water. Duidelijk is deze sluis ontworpen, door iemand die totaal geen verstand heeft van sluiswerk. Bij deze sluis moet je afstappen, via een menu en een ongeïnteresseerde man van het VNF, krijg je uiteindelijk een zend kasje voor de sluizen. De uitgaande deuren gaan niet open. Dus moeten we weer bellen en wachten tot er iemand van het VNF verschijnt. Erg goed geregeld!!! De overige sluizen zitten aardig hoog in het water. We gaan Montant, dus opwaarts. Je gaat laag de sluis in gaat er hoog uit. Het water komt vaak bijna tot boven aan. Dus oppassen. Tevens ligt er vaak een laag drab aan de bovenzijde voor de deuren. Die als gebruikelijk voor storing zorgt en moeilijk uitvaren is. Je kan boeg en hekschroef vrijwel niet gebruiken omdat die dan vollopen. Het is zomers weer, de korte broek aan.

 

3 mei. Vertrek Pargny 8.40. A. Vitry le Francois 13,40. Trip 10,8 Zm. Wind NE 2-3.

Vandaag 7 sluizen te gaan tot Vitry. De 1e sluis wil niet open, na een belletje naar Bar le Duc, wordt de sluis op afstand geopend. Alle sluizen verder zijn weer vol van drab erin en ervoor. En de sluiswachters moeten bij alle sluizen helpen. De voorlaatste sluis is een kraantje bezig de drab weg te halen. In de sluis ligt een oud groot schip de Netty. Die moeten we passeren als die uit de sluis gaat. De schipper van de Netty doet dat ook rustig en beheerst. Na sluis 70, nog 2 km dan gaat er een afslag richting de Marne. Wij gaan rechtdoor naar Canal le Champagne au Boergondië. Even verder is de haven van Vitry, gemarkeerd op grote afstand door een gezonken schip. De haven zelf verkeerd in een deplorabele toestand. De sluiswachters hadden al gewaarschuwd, daar wil je niet liggen. Het is onbegrijpelijk dat een zo grote stad, niet het fatsoen heeft om de naam van Port de Plaisance waar te maken. Het is een grote droefenis. Aan de overkant vinden we gelukkig nog een redelijke plek aan een hoge kade.

 

2 mei. V. Revigny 8.50. A. Pargny sur Saulx 12.40. Trip 7,2 Zm. Wind NO 1-2.

Om 8.30 gevraagd aan VNF of ze de sluis open willen zetten. Het seinpunt wat normaal werkt, ligt stukje achter ons. Bij het VNF station in Revigny is het erg rustig en donker in de nacht. Bij meerdere plaatsen in Frankrijk is het gebruikelijk dat tussen 23.00 en 24.00 alle straat verlichting uit gaat. Een goede besparing, maar wel erg donker. Het blijft rustig weer. Het stuk kanaal hier en de sluizen zijn bij uitzondering redelijk schoon en kunnen redelijk door varen. We komen 1 duits zeiljacht tegen zonder mast. Na 13 sluizen komen we netjes op tijd voor de lunch aan in Pargny sur Saulx. Saulx is de naam van een riviertje waar het dorpje aan ligt. Een keurige steiger met stroom en water. Na het sluiten van de sluizen, komt de havenmeester de penningen innen. € 7,00 incl stroom en water.



_____________________________________________________________

Goedemorgen allemaal, de koffie is op een klein zonnetje maar wel koud. We gaan ons weer op maken voor het nieuwe vaarseizoen. We komen langzaam uit onze winterslaap, de boot moeten we nog even vaar klaar maken, zeilen en koepels verwijderen. Dan alles weer een fris sopje geven dan kan het spektakel weer gaan beginnen. De planning hebben we weer moeten aanpassen, deze vind u onder het kopje Nieuws! de Fransen houden ons gezellig bezig, ook dit jaar gaan we weer afwachten wat ons nog te wachten staat. Nu hebben ze het Canal de Voges nog langer afgesloten tot en met half mei. Dus de planning weer aanpassen en bijna negentig sluizen meer voor onze kiezen en nog een gezellige tunnel van plusminus 4,8 km tunnel des Mauvages. Voorheen mocht je daar niet zelf doorheen varen maar nu mag dat wel onder begeleiding van een sluiswachter die op zijn fiets mee rijd. Dus dat kan weer heel gezellig worden. We hopen jullie dit jaar weer te kunnen verassen met onze gezellige verhalen en foto's. 

 

 Woensdag 12 april 2023.

Vandaag een regenachtige dag met wat wind. Niet echt een dag om vandaag te vertrekken. We stellen het nog een dagje uit. De Chapeau is er gereed voor. Olie en filters zijn ververst en waar nodig vervangen. Voor het eenvoudiger maken van het omleggen van de lijn bij hoog zittende bolders in de sluizen, ben ik gisteren nog bezig geweest om op de lange steel van de bezem een hulp stuk te maken. De tijd zal leren of het goed werkt.
Het plan was om vanaf Toul naar het Vogezen kanaal te varen. Canal Le Est zuid. Er blijkt echter een dam van het reservoir bij Bouzy lek. Het reservoir is leeg. Het VNF heeft het plan opgevat om eind maart pas te beginnen met de reparatie. Duurt tot half mei. Wanneer er dan daar voldoende water is??
Het wordt dus een omweg. Canal de Marne au Rhin west. Naar Vitry le Francois. Daar zuidelijk via Canal de Champagne au Boergondië. De omweg is ongeveer 60 km. Vooral Marijan is erg in haar nopjes met de 90 sluizen extra.We hebben in Toul een rustige winter achter de rug. De vorst heeft zich rustig gehouden. In december is het paar nachten omstreeks – 14 geweest. Het grote verschil met Nederland is de meestal rustige wind. Toul is een rustige stad. Wel groot en uitgestrekt. Met ruim voldoende voorzieningen.

13 april. V. Toul 10.15. A. Pagny sur Meusse 15.40. Trip 7,1 zm. Wind W/Zw 3-4 bf.
De lijnen gaan toch eindelijk los. Geen geweldig mooi weer, buitje is wel verwacht. Sluizen gaan redelijk, paar stukjes met wat rommel. Totaal 12 sluizen, waarvan 1 ongeveer 4,5 m. Overig 2,6 m. De tunnel van 800 meter, rustig doorgevaren. Sturen aan de zijkant met de RMC. Pagny is bekend, reeds aantal keren gelegen.

14 april. V. Pagny sur Meusse 9.20. A. Void-Vacon 11.40. Trip 6,9 Zm. Wind W 1-3.
Van Pagny tot Void zijn geen sluizen. We komen langs de afslag naar Le Meusse. Vervolg westelijk van Canal Le Marne au Rhin Quest, hebben we nog niet eerder gevaren. We gaan over een viaduct, waar de Le Meusse onder ons stroomt. Dit is een versmalling. Lengte ongeveer 600 meter. Een betonnen bak, breed 5,5 m. Aan de andere zijde staat een vrachtwagentje van het VNF. Aan het drek ophalen. Over een stuk van ruim 100 m, ligt een laag van ongeveer 20 cm dik. De Chapeau loopt er in vast en niet meer te sturen. Wierfilter gelijk vol, voorbij de drek, gelijk de Chapeau op spudpalen. Aan de oever zijn uiteraard geen mogelijkheden. Wierfilter, slang en kraan zitten propvol. Verderop zitten nog paar stukken met drek. De aanlegplaats bij Void is wel netjes, voor de deur van het VNF. Een joton voor water of elektra, moet wel uit het dorp komen.

15 april. V. Void 11.05. A. Mauvage tunnel Oostzijde 15.45. Trip 6,5. Wind NE 1-3.
We hebben 12 sluizen, uiteraard met paar keer filter schoon maken. VNF ziet geen reden om drek te verwijderen. Hier is te weinig recreatievaart. Sluizen doen we allemaal rustig aan. Sturen met RMC. De Chapeau is 4,50 m. Sluizen zijn 5,05. Stootwillen hebben weinig ruimte. Vooral als water hoog staat in de sluizen, loopt de Chapeau snel over de kant, vooral bij zijwind. Vaak loop ik dan mee op de kant om de Chapeau in het gareel te houden. De aanlegplaats is aan de bakboordzijde voor de tunnel. Daar staat het gras hoog, erg ongelijkmatige grond. Chappy neemt al snel wat teken mee, of wij ook aan de sokken. We gaan aan de andere zijde liggen op de spudpalen en extra lijn met draai grond pennen. Enorm donker, slechts paar kleine flonkerende sterretjes.

16 april. V. Door Mauvage tunnel om 10.00. A. Treveray 16.30. Trip 7,7 Zm. Nw 2.
De Mauvage tunnel is bijna 5 km. Na de opening ongeveer 1880, werden de boten met stoom bootje door de tunnel getrokken. Vanaf 1950 werd dat met elektra bootje gedaan. Dat gebeurde 1 x westelijk en 1x oostelijk per dag. Afhankelijk van aanbod, kon dat aardig wat bootjes zijn. Sinds 2015 kunnen de boten op eigen kracht door de tunnel. Er rijdt wel een man van het VNF mee op de fiets, op smal paadje rechts in de tunnel. Voor de veiligheid als er iets gebeurt. De verlichting is hier wel goed. Meeste stukken zijn ongeveer 5,6 m breed. Om de ongeveer 300 meter zijn verstevigingen, hier is de doorvaart breedte 5,05 meter. Ik heb een zitje gecreëerd. Aan stuurboord zijde. Marijan staat aan bakboord te kijken. Het is erg koud. De trip duurt 1 ½ uur. Dat is een aardige tijd om ingespannen te kijken. Na de tunnel volgen nog 11 sluizen. Ook hier en daar erg vervuild. Dus af en toe weer filter schoon maken op de spudpalen. Bij sluis Nr. 6!!!! De sluizen werken allemaal automatisch, bij het aanvaren registreert een oog je aankomst, sluis gaat rood/ groen, als de deuren open gaan, wordt het groen en kan je invaren. Als je aanlig, kan je de blauwe stang optillen en begint het schutten. Bij het uitvaren klinkt opeens de bel van de sluisdeuren, we zijn dan ruim halfweg, Marijan geeft wel een gil, sneller!!. Dat gaat niet opeens, daar de deuren maar 30 cm aan weerszijden hebben om dicht te gaan. Zitten we op 3 meter van de achterzijde klem, tussen vieze gore sluisdeuren. De Appel knop werkt ook niet, dus moeten we zoeken naar een telefoonnummer van het VNF wat werkt. Na ruim een ½ uur komt er een sluiswachter poolshoogte nemen wat er aan de hand is en kunnen we uitvaren. Bij de volgende sluis, komt de sluiswachter met een manager die hij gewaarschuwd heeft en wordt een verslag opgemaakt. Uiteraard zit bij ons de schrik er aardig in. Maar we moeten nog 5 sluizen. 

 


17 april. V. Treveray 11.30. A. Velaines 17.30. Trip 7,7 Zm. Wind NE 1-3.

Om 12.15 maken we een stop voor de lunch. Om 13.00 gaan we verder. Bedoeling is haven in Ligney en Barrois, voor paar dagen rust. Bij aankomst proberen we nog de haven in te komen. Die is volledig dicht gegroeid. We komen niet meer vooruit en met veel moeite weer achteruit. Dus helaas weer verder. De sluizen werken nu weer met een sein kastje wat van VNF aangereikt gekregen hebben, wat later weer ingenomen wordt. We zijn nu voorbij de seinpaal, we krijgen mensen aan de kant zover dat ze de Appel knop indrukken en kunnen invaren. Na 3 sluizen komen we bij een oude fabrieks- kade waar we aan kunnen leggen. In plaats van 11 sluizen werden het 14 sluizen vandaag.
Het VNF zegt dat het de schuld van de gemeente Ligney is. Volgens de gemeente is de haven van het VNF en moet die de zaak onderhouden. Bekend afschuif systeem.

18 april. V. Velaines 9.00. A. Tronville 11.20. Trip 1,8 Zm. Wind NE 1-3.
Vandaag feest, Marijan wordt 71. We hoopten dat in Ligney en Barrois te kunnen vieren. Dankzij VNF is dat in het water gevallen. We krijgen ook nog enorm vervuilde sluizen voor ons kiezen. Waar enorm dikke drab voor ligt. Sluisdeuren gaan op alarm en voor de Chapeau valt daar ook niet door te komen. Sluiswachters halen klein beetje weg en laten de rest met behulp van open zetten bovenste sluis kleppen door stromen. Zo komt de rotzooi sluis verder terecht. Onbegrijpelijk systeem. Sluiswachters mogen eigenlijk geen rotzooi weghalen. Foute managers met rare aanwijzingen en tekort sluiswachters. Gelukkig na 3 sluizen kunnen we vastmaken in Tronville. Klein dorpje met uitstekende bakker waar ik heerlijke taartjes en croissants kan halen. Zo wordt het toch feestelijk. Marijan 71 jaar.

 

19 april. V. Tronville 9.05. A. Tannois 12.30. Trip 4,5 Zm. Wind NE 2-4.

Voor vandaag staan 7 sluizen op het programma. Aan de sluiswachter, gevraagd of Tannois een goede aanlegplaats heeft. Hij bevestigd dat. Maar is ook niet goed op de hoogte. Blijkt een gras kantje vlak voor de sluis te zijn zonder aanleg mogelijkheid. Dus een boom en draai grond pennen moeten het doen. Tannoies is verder simpel. Onderweg weer een volledig vervuilde sluis, waar de sluiswachter eerst weer aan de gang moet. Via de man die naast de sluis woont, weet ik stroom van VNF te krijgen, hij heeft sleutel van kastje. Redelijk rustige dag, maar Chapeau ligt enorm hoog boven gras kantje. Gelukkig rustige wind.

20 april. V. Tannois 9.10. A. Bar le Duc 12.00. Trip 3,7 Zm. Wind NE 1-3.

Het zijn korte tripjes. Door de zwaarte van de sluizen met altijd veel troep. En ook het in- en uitvaren wat met de nodige voorzichtigheid moet gebeuren om schade vrij te blijven. Kost het altijd veel kracht. We zijn ook niet meer de jongsten. Valt aardig zwaar, meer als we dachten. Vooral de rotzooi in de kanalen en veel stukken kanaal die aardig ondiep zijn. VNF heeft aangegeven ongeveer 1,80 m. Veel stukken zijn nauwelijks 1,40 m. Waardoor erg langzaam gevaren moet worden en we toch regelmatig de grond of stenen aanraken. We krijgen vandaag 6 sluizen. Ook weer paar vervuilde sluizen. Vlak voor Bar le Duc ook nog twee bruggen die open moeten. Bar le Duc heeft redelijke aanlegplaats met stroom en water. Wel eenvoudig. Toiletgebouw is dicht. Erg simpele camper plaats voor max 8 campers met 2 vaste campers, die daar wonen. Is op rustig stukje van Bar le Duc naast trein station. We moeten hier om nieuwe accu's. Twee accu's heb ik afgesloten, worden te warm. Vertrouw ik niet meer. De accu's zijn besteld. Komen waarschijnlijk 25 april. De sluiswachter is ook langs geweest, er is een brug stuk. Is waarschijnlijk ook pas 25 april weer heel. Marijan gaat vandaag 22 april de auto ophalen uit Toul, met de trein ongeveer ¾ uur rijden.
Van hieruit is het naar Vitry le Francois nog 31 sluizen. Vanaf Toul hebben we er 63 gehad.

29 april. V. Bar le Duc. 9.00. A. Fains-Veel 11.30. Trip 2,1 Zm. Wind N 1-2.
Een aardige tijd in Bar le Duc doorgebracht. Het probleem met de accu's is niet eenvoudig. De naam Semi Tractie is niet bekend in Frankrijk. Dat heet hier Decharge Lente. Tractie accu is Decharge Profronde. Die accu's lijken nergens in voorraad. Bij Feu Fert in Bar le Duc, werkt een Nederlander, dat is al iets eenvoudiger. Na bellen blijken deze accu's er dinsdag of woensdag te kunnen zijn. Dat wordt uiteindelijk vrijdag 28 april. Maandag zijn Johan en Tonny met een camper naast ons komen staan. Wel gezellig, goed contact. Op 27 april gezamenlijk even aan de Aparol. Door Marijan met veel liefde gemaakt. Lekker in een heerlijk zonnetje, toch beetje feestelijk. De accu's nu andersom geplaatst. Er kan nu meer ruimte tussen de accu's. Mogelijk toch beter om dat de accu's dat beter ventileren kunnen en hun warmte kwijt kunnen. In Fains ook water en stroom aanwezig. Johan heeft problemen met de stroom voorziening en komt hier ook heen. Na alles controleren vanaf de stroom aanvoer. Blijkt uiteindelijk een aparte 12 volt Relais-regelaar de oorzaak. Relais omgezet, bij de keuken staat weer stroom op de wcd.
Morgen door de nieuwe brug, 4 sluizen hier vandaan. Dan doorvaren tot goed plekje. Op maandag 1 mei is alles dicht.

 

30 april. V. Fains-Veel 9.00. A. Revigny 12.30. Ecl, 52. Trip 6,2 Zm. Wind NE 2 – 4.
Gisteravond een pittige wandeling. Met zijn 4 op pad naar een Auberge. Volgens maps, 15 minuten lopen. We kwamen achter het restaurant uit. Met schuin glibberig padje naar beneden. Voor de dames niets gedaan. Dus doorlopen tot een afgang. Zo werd de 15 minuten 45 minuten, wel trek gekweekt zo. Eten was prima, en gezellig. Op de terugweg maar via kantje op de weg gelopen. Toen wel 15 minuten en net voor donker thuis. Morgen gaan wij verder westwaarts. Johan en Tonny met de camper naar Mousson a/d Moezel. Redelijk op tijd wakker. Dek even zwabberen. En tijdig de dome laten zakken. Afscheid van Johan en Tonny en 9.00 gaan de lijnen los. Windje valt nog mee, later wel wat vlagen. Dan is het wat lastiger invaren, omdat de kont weggedrukt wordt. Voor sluis 52, ligt een boot van VNF, de Astertix daar kunnen we aan vast maken. Op 1 mei is het navigatie stop. Dus we kunnen hier even rustig doen. Dorpje is niet veel en winkels zijn dicht.