Welkom bij ons nieuwe vaar seizoen 2024. Ook dit jaar proberen we weer leuke en spannende verhalen te schrijven.
Na een lange pauze dan nu weer genieten van onze verhalen!!!
26 september 2024. Vandaag staat er een tocht gepland met de mannen op de Tiber. We vertrekken rond half elf en varen tot aan de derde brug. Vandaar gaan we weer terug. Plus minus drie uur zijn we weer terug in de haven. Daarna ga ik mijn voorbereidingen treffen om heerlijke risotto fromaggio te maken.
24 september 2024. Adrie komt met zijn camper naar ons toe om samen met Klaas en Jan weer lekker te gaan zeilen. Dit doen ze al jaren maar een tweetal jaren is daar niets van gekomen. En nu wij met onze boot in Fiumicino liggen nemen ze de kans waar. Gelukkig is Klaas dinsdag uit het ziekenhuis gekomen dus de voorbereidingen kunnen weer beginnen. De boot hebben ze kunnen huren. Het huren van een zeilboot valt nog niet mee. Hier in Italië is het gebruikelijk dat je een grote boot huurt met een schipper aan boort. Nou daar beginnen onze mannen dus niet aan. En ze willen ook niet met andere mensen samen op een boot. Uiteindelijk gelukt een 60 km hier vandaan. De eerste avond gezellig even met Adrie in het dorp wezen eten. En ja alle oude verhalen weer ophalen. De andere dag 25 september moeten we Jan van het vliegveld halen en ook dat is weer prima gelukt. We gaan daarna even gezellig uit eten in onze favorieten restaurant Doppiovu Fiumiciono. Wij komen daar graag vanwege de heerlijke buffetten. In Doppiovu hebben ze van maandag tot en met vrijdag elke middag een buffet voor 10,00 euro per persoon inclusief een glas wijn. Het buffet bestaat uit twee koude en een warme. En je mag zoveel eten als je wilt, daarnaast hebben ze ook nog een keuze uit drie verschillende soort gerechten van de chef. Daar kan ik niet tegen op met koken. Dus voor ons een heerlijke plek om af en toe niet te hoeven koken. In de avonduren doen ze ook nog vaak verschillende pizza en of overheerlijke hamburgers. In de weekenden is het van de kaart eten. De mannen gaan later in de middag naar de camping in Ostia op een steenworp afstand van ons.
20 september 2024 Nelie komt voor een paar dagen gezellig op bezoek. We halen haar vrijdagmiddag gezellig van het vliegveld Fiumicino Rome. Het vliegveld ligt op een kwartier rijden bij ons vandaan. Na alles uit gepakt te hebben en even lekker gegeten gaan we de avond vroeg naar bed. Zaterdagochtend heeft Klaas last van duizeligheid en slingert op zijn benen. Ik ga met hem naar het Ostia Hospitaal dat is een gemeente ziekenhuis waar je bij de eerste hulp post moet melden. Eenmaal aangemeld is het wachten geblazen, dat is hier heel normaal omdat de zorg in deze ziekenhuizen gratis zijn. Na eindelijk een paar uur wachten is hij aan de beurt. Ik mag niet mee naar binnen ook dit is normaal. En dan is het gewoon wachten, wachten en nog eens wachten. Nelie zit op de boot en blijft bij Chappy. Zij moeten zich natuurlijk ook vermaken. Met af en toe een wandeling en een puzzelboekje. Leuk is anders we zouden deze dag een mooie tocht gaan maken maar helaas gaat dat niet door. Het is inmiddels achter in de middag en begin nu toch wel erg vervelend te vinden. Uiteindelijk komt er een arts naar me toe en of ik even mee wilt gaan naar binnen. Hij heeft het nodige uitgelegd wat er is gebeurt en dat hij toch waarschijnlijk een Tia hebt gehad. De scan heeft uitgewezen dat de twee nekaders bijna dicht zitten, maar dat was ook al geconstateerd in Zweden en in Nederland voor ons niet nieuw. Ze willen hem dan ook een paar dagen houden voor nader onderzoek. Dus ik ga na het gesprek naar de boot om de nodige spullen op te halen. Maar Nelie en ik gaan eerst even wat eten een restje van de avond ervoor. Nelie meegenomen naar het ziekenhuis om toch nog even haar broer te kunnen spreken en zien. Uiteindelijk komt ze gezellig voor haar broer naar Rome. Even een kort bezoekje op de gang want daarna komt de arts weer Klaas ophalen voor de volgende onderzoeken en weer aan de infuus. Klaas krijgt te horen dat hij zijn eigen medicijnen niet mag innemen maar helaas dat had hij al gedaan foei. Vanaf dat moment mag hij alleen de medicijnen in nemen die hun hem geven. Alle spullen achter gelaten en Nelie en ik zijn weer naar de boot gegaan. We hebben gezellig tv gekeken en zondag zouden we lekker gaan fietsen. Zondag lekker wezen fietsen en heerlijk uit eten geweest. Zondag middag nog even een bezoekje gebracht bij Klaas. En maandag om elf haar weer naar het vliegtuig gebracht voor de vlucht terug naar Nederland. Ontzettend jammer dat het zo moest lopen. Maar ze heeft belooft dat ze nog een keer terug komt.
16 september 2024. Af en toe even naar Rome. Vandaag willen we naar Colosseum en de Trevi Fontein. Ongeveer 9.00 op stap. Erg druk zo als gewoonlijk. 10 september konden we redelijk snel een plekje vinden. Nu flink rond gedwaald. Tomtom brengt ons wel steeds naar juiste plek. Uiteindelijk flink stukje wandelen van Colosseum vandaan. Het is een enorm bouwwerk. Voor de jaartelling waren de Romeinen de bouwkunst heel goed meester. Al waren er alleen vele materialen nodig. De handen waren van 1000-en slaven. Die waren goedkoop, alleen een hand voer per dag. Als de slaven af waren, werden ze levend en wel gevoerd aan de grote roofdieren. Enorm veel mensen ook hier. Ook binnen in het Colosseum. Eerst flinke toegangsprijs neer tellen. Maar het onderhoud van de vele oude monumenten zal de stad een ettelijke miljoenen per jaar kosten. Van af het Colosseum naar de Trevi fontein. Voordat we bij Trevi fontein waren eerst maar even een warme maaltijd nuttigen, dat hebben we wel verdiend. Dan verder naar de fontein. Dat is flink dringen wil je bij het water komen. Chappy wilde graag in het water. Het politie korps wat er aandacht op houdt, begon gelijk te fluiten. De mensen eromheen, vonden het wel prachtig. Na de fontein kijken hoe we weer bij Twinnie konden komen. Al bij al na aankomst aldaar stond de stappenteller op ruim 20.000. om 17.30 staan we weer bij de Chapeau.
12 september 2024. Vandaag is Marijan naar een kookcursus in Rome vlakbij Pantheon. Leuk uitje, om zich wat meer te bekwamen in de Italiaanse kookkunst. Al ben ik heel tevreden over de kookkunsten van Marijan. Ze vind dit heel leuk. De cursus bestond uit drie soorten pasta maken en een Tiramisu. De cursus was voor mij een geweldige ervaring en uitdaging. Normaal is de cursus in het Italiaans, maar omdat er op deze dag verschillende nationaliteiten aanwezig waren sprak hij Engels. De jongen waar in aan werd gekoppeld kwam uit Zwitserland, een echtpaar uit Australië, een echtpaar uit Engeland, en een echtpaar uit Nieuw Zeeland. En ik als enige uit Nederland. Het was een geweldig leuk koppel bij elkaar. De chef kok vertelde ons wat we allemaal gingen doen. We moesten pasta maken, koken, bord opmaken en uitserveren voor jezelf. Je mocht de wijn drinken die ze daar serveren. Al met al een geslaagde missie met als resultaat een prachtig mooie certificaat. In november ga ik voor de cursus pizza, ijs en een hartige delicatesse maken.
10 september 2024. We hebben tijdens het echt warme weer. Geen bezoek aan Rome gebracht. Bewust wachten tot de warmte iets tempert. Het is nu beneden de 30 graden en we gaan op Rome af. Vandaag Vaticaan stad met Sint-Pietersplein en de Engelenburcht aan de Tiber. We vinden parkeerplek op pleintje redelijk dicht bij het Vaticaan. De parkeerautomaat vergt de nodige aandacht. Voor € 3,40 kunnen we bijna 4 uur hier staan. In de parkeergarages meest € 7,- per uur of ongeveer € 22 per dag. Een enorme drukte op Sint-Pietersplein. Door de enorme grootte is het goed te zien allemaal. Enorme rijen mensen die naar binnen willen. Na het bekeken te hebben gaan we naar de Engelen Burcht. Italiaans, Castel Sant'Angelo. Ook een imposant gebouw. Er om heen zijn ze overal aan het werk. Overal heel veel mensen. We lopen een rondje van de ene brug over de Tiber, andere brug weer terug richting Sint-Pietersplein. Dan is het 01.00 en bij Paus Pizza gaan we op terrasje zitten. Al snel is 14.15 en moeten we richting auto. Op de terugweg even bij Lidl langs. Is het ruim 17.00 voor we terug zijn bij de Chapeau. Eerste bezoek Rome zit erop.
6 augustus 2024. V. Tre Nodi 9.50. A. Tre Nodi 11.45. Trip 10,7.Wind w/nw 1-3. Het is 5 weken geleden dat de Chapeau even gevaren heeft. Tot de middag zijn de golven rustig, daarna gaat de wind wat toenemen. We gaan even stukje zee op. Naar het zuiden en dan weer terug. Rahul en pa, halen op verzoek de boot naast ons even weg, dan kunnen we weg. Rustig zeetje en mooi weer.
29 juni 2024. V. Tre Nodi 9.25. A. Tre Nodi 13.30. Trip 18,9 Zm. Wind w/nw 2-3. In het voorjaar is een goede antifouling aangebracht. We liggen op zoet water. Het water is wel aardig vies. Te zien aan de rubberboot die in het water ligt. In korte tijd is de onderkant en motor flink aangegroeid. Af en toe een rondje varen is wel nodig. We moeten vooraf dat even aangeven. De boot naast ons moet verhaald worden. We varen zelf weg, ook daarvoor laten velen Rahul en vader komen. We zijn tot de eerste verkeersbrug gevaren richting Rome. Vandaar weer terug. Bij de haven Rahul even bellen. Dan helpen ze vastmaken. Als de Chapeau eenmaal ligt, doe ik goed vast maken zelf. Daarna kan de boot naast ons weer op zijn plekje.
17 mei 2024. V. Tre Nodi 15.35. A. Tre Nodi 16.15. Trip 2,2 Zm. Rustig weer. Vandaag gaan we naar ons plekje, waar we blijven liggen. Hier krijgen we wel een boot naast ons. Hadden we op oude plekje ook gekregen. We hebben hier wel een achter steiger. We kunnen nu achter uit stappen. Trapje niet meer nodig. We zijn stukje richting Rome gevaren, tot de afslag naar Fiumcini. Een volgende keer naar Rome. Dat is mogelijk om ongeveer 10 km die richting op te varen. Daarna wordt de Tiber te ondiep.
16 mei Port Tre Nodi
We zijn inmiddels aangekomen in onze thuis haven op de Tiber waar we tot volgend jaar heerlijk blijven liggen. Dus de planning moet nog worden aangepast. De vaartochten die we nu gaan maken zijn over het algemeen dag tochten en of weekend tochten. We gaan ons nu voortbewegen op een andere manier namelijk lopend, op de fiets en ja natuurlijk met onze oude Twinny die het toch elke keer weer fijn vindt als we haar weer ophalen. We proberen jullie nu onze belevenissen op het land te beschrijven op een leuke en gezellige manier. Laten we dan maar meteen beginnen met het park waar we tegen over liggen.
Parco Archeologico di Ostia Antica
Tijdens een ervaring op het grondgebied van Ostia mag u een bezoek aan het Parco Archeologico di Ostia Antica niet missen, een van de grootste archeologische vindplaatsen van het oude Rome. De kolonie werd gesticht tussen het einde van de vijfde eeuw en het begin van de vierde eeuw voor Christus als een 'castrum', een rechthoekige versterkte citadel. Aanvankelijk diende het als marinebasis onder controle van een Romeinse quaestor en vervolgens, vanaf de tweede eeuw, begon het zich uit te breiden vanwege het toenemende belang voor de handel en voor de voedselvoorziening van Rome.
Onder keizer Augustus en zijn opvolgers kreeg de stad een theater, een eerste forum en een aquaduct, maar het was de bouw van de haven van Claudius, en vooral die van de haven van Trajanus, die het belang als administratief centrum voor de handel verder verhoogde. Na het midden van de derde eeuw begon de stad in verval te raken als gevolg van het geleidelijk wegtrekken van de kust en het dichtslibben van de rivier, die niet langer bevaarbaar was.
De eerste opgravingen van Ostia werden ondernomen onder paus Pius VII aan het begin van de negentiende eeuw, voortgezet onder Pius IX en na de eenwording brachten voortdurende onderzoeken, uitgevoerd met het oog op de Wereldtentoonstelling van 1942, een oppervlakte van 34 hectare aan het licht tegen de 50 hectare die waarschijnlijk in de oudheid werden gebouwd. Tegenwoordig vinden opgravingen plaats in de buurt van de stad Ostia Antica. Voor een meer gedetailleerde beschrijving van de opgravingen zijn papieren gidsen verkrijgbaar bij de kassa.
Niet ver weg kunt u een bezoek brengen aan het mooie en pittoreske dorp: als u de oude deur binnengaat, wordt u ondergedompeld in een sfeer van vervlogen tijden. Op het pleintje vindt u aan de ene kant de kerk en aan de andere kant het kasteel van Julius II en de oude stad in al zijn pracht, gebouwd in de negende eeuw door Gregorius IV om onderdak te bieden aan de arbeiders die in de zoutpannen werkten. Het was deze paus die begon met de versterking van de nederzetting.
De indeling van het kasteel hebben we te danken aan Giulio della Rovere, die het liet bouwen toen hij nog kardinaal was. Het werk werd uitgevoerd door de Florentijn Baccio Pontelli, zoals u kunt lezen in een inscriptie boven het portaal. Het pad van de Tiber beïnvloedde de realisatie van het dorp en de driehoekige vorm van de lay-out van het fort. Het gebouw werd voor verschillende doeleinden gebruikt: als overstromingscontrolepunt en met militair-strategische en woonfuncties.
Deze laatste functie zal de andere beïnvloeden en, samen met de verandering van het territorium, geleidelijk een einde maken aan de douanefunctie van het kasteel ten gunste van de Boacciana-toren. Na een vreselijke overstroming in 1557 werd de Tiber omgeleid en kwam de gracht droog te staan. Intern presenteerde het gebouw zich met een monumentale trap bestaande uit drie trappen, met gewelven en muren versierd door kunstenaars van de school van Baldassarre Peruzzi. Latere pausen kwamen alleen tussenbeide met routinematige onderhoudswerkzaamheden tot 1736, toen Pius VI de restauratie van het fort opnam in een meer organisch plan dat verband hield met het ontginningsplan voor de exploitatie van de zoutpannen.
5 mei 2024. V. Porto Ercole 6.15. A. Tre Nodi Tiber Rome. 14.45. Trip 63,6 Zm. W. E 1-2 / ZW 2-4.
Op 4 mei hebben we in plaats van herdenking om 20.00. In Porto Ercole het piratenfeest. In de middeleeuwen, heeft piraat Barbarossa, Porto Ercole ingenomen. Dit wordt elk jaar met groot feest en verklede mensen prachtig herdacht. Samen met John en Astrid die met hun Compromis 36 ook hier liggen. We hebben elkaar ontmoet vorig jaar in Marseille daar ze in de haven lagen. En daarna nog een keer ontmoet maar van een borrel drinken kwam er nooit wat van. Maar nu ze eenmaal aangekomen waren in de haven hebben we het ruimschoots ingehaald. Eerst een borrel op Compromis en na het feest bij ons aan boord een Weduwe Joustra. We willen morgen vertrekken naar de Tiber en dus vroeg op. Om 5.30 gaat de wekker. Chappy uitlaten en gereed maken voor vertrek. De wind is rustig. Er staat nog wel wat deining. In de buurt van Marina Marinelle, na ongeveer 36 Zm. Hebben we overleg. De wind gaat wat eerder naar het ZW. Wind mogelijk 2-4. Er is wel plaats. We besluiten door te gaan. Uiteindelijk valt de deining wel mee. De laatste 10 Zm ongeveer 30 tot 40 cm. Doordat de deining dwars in komt, rolt de Chapeau wel wat. Om 13.45 komt monding van de Tiber in zicht. Door de inkomende wind gaat de Chapeau wat slingeren. Dat doen andere zeilboten eveneens. Even de Tiber in valt de deining weg. Tre Nodi is iets voorbij de brug 6 m hoog. Na een telefoontje naar de haven, worden we keurig geholpen. De Tiber is duidelijk wat breder als de Rio Mare en de Arno. Maar ook veel drukker. Aan weerszijden ligt het vol met boten. Heel veel 3 en 4 stuks naast elkaar. De bedoeling is dat we hier blijven liggen deze winter. En van hieruit dag tochtjes gaan maken met de Chapeau. En uiteraard gaan we Twinny ook weer even ophalen vanuit Grosetto. De bedoeling is dan dat we gezellig ook de binnenlanden ingaan met de auto. Dat willen we namelijk ook gaan bekijken. Vanuit de havens is dat soms niet mogelijk vanwege de afstanden en de hoogtes. We hebben wel twee elektrische fietsen maar dat is soms toch wel te heftig.
30 april 2024. V. Porto d Stefano 8.15. A. Porto Ercole 10.20. Trip 13,2 Zm. W. E2. We hebben In Porto del Stefano wat rond gekeken. Zowaar ook een nieuwe GPS ontvanger voor de Plotter gescoord in een heerlijke rommelkontenwinkel. De watersportwinkel is omgetoverd tot een soort doe het zelf winkel (Ferramenta). Die zijn eigenlijk niet meer in de verkoop. De verkoper heeft gebeld met een collega en zowaar binnen een uur leverbaar. Dat bedoel ik nou heerlijk toch. Hier was er nog 1 verkrijgbaar. Dezelfde avond gemonteerd. De plotter werkt weer. Omdat de weerberichten komende dagen verslechteren. Zijn we vandaag naar Porto Ercole gevaren. Porto Santa Barbara. Een rustige overtocht. Kort tripje, met af en toe wat deining in de zee. Bij aankomst zijn we keurig geholpen. Na het standaard afspuiten van het zeewater. Vooral de voor lijnen die in het zeewater liggen zijn een aardig begin voor roestvorming. Porto Ercole moet een befaamd uitgaans- centrum zijn. We gaan het mee maken. Het is nog vroeg in het jaar.
28 april 2024. V. Grosseto 8.25. A. Porto Del Stefano 11.05. W E 2-3.Trip 18.2 Zm. We zijn een week in de haven van Marina Grosseto geweest. We hebben de Twinnie ook opgehaald uit de haven van Cecina. Die staat nu in Marina Grosseto San Rocco, weer te wachten. Sindsdien hebben we een aantal havens op Elba en Corsica bezocht. Na een aantal dagen aardig wat wind. Is de wind in de nacht wat gezakt. Buiten de haven blijkt er nog aardig wat deining over gebleven. Het is een kort tripje. We moeten dat maar even door staan. De haven van Porto del Valle Stefano ligt op de noordzijde van een schiereiland. Wat verbonden is met het vaste land met 2 dijken. Hiertussen ligt een groot meer. Het is een leuke stad. Met ook op deze zondag in april al veel drukte op deze mooie zondag middag.
21 april 2024. V. Punta Ala 10.45. A. Grosseto Marina 12.45. Trip 14,3 Zm. Wind ZE 2-3. Het geschommel in Punta Ala is ook wel voldoende. In Marina Grosseto di San Rocco kunnen we terecht. Om 10.45 lijkt de zee weer wat tot rust gekomen.
Uit de haven moeten we een stukje uit de kust voorbij de rotsen. Wel kunnen we voor het rots eilandje langs. We gaan redelijk dicht langs de kust en blijven in rustig vaarwater. In Grosseto moeten we even wachten tot de havenmeester een plekje bedacht heeft. We komen voor de kop van de steiger. Ook dicht bij de monding. Dat blijkt in de nacht als de wind eerst zuidelijk en later westelijker wordt. Tot 6 Bf. Om 5.00 moet ik flink in touw om extra lijnen aan te brengen. Marijan is dan al een groot deel van de nacht wakker geweest en heeft diverse keren buiten gekeken. Er staat buitengaats een enorme zee. In de haven ligt een Nederlandse zeilboot Trintella 4 de Weerga en ja ze spreken ook Nederlands. Het zijn Wessel en Netty uit Middelburg. We worden in de middag meteen uitgenodigd voor een borrel. En voor Klaas natuurlijk geweldig een echte zeiler te spreken. Ze hebben jaren aan wedstrijdzeilen gedaan. Het was dus weer even super gezellig en natuurlijk veel te kort om al die mooie verhalen te vertellen. Natuurlijk komen ze ook nog een borrel bij ons aan boord halen. Ze zijn met de camper gekomen en deze wordt weer verder gereden door hun vrienden naar Sicilië waar de boot deze winter blijft liggen. Dat is natuurlijk een super mooie oplossing. Dan heb je toch altijd twee huizen bij je. Een boot en een camper die vanzelf achter je aankomt door vrienden of familie. Was dus even super gezellig om met elkaar de leuke verhalen uit te wisselen.
18 april 2024. V. Azurro 8.05. A. Punta Ala 14.10. Trip 20,2 Zm. W. NE/E 2-5.
De haven van Azurro heeft bij zuidoostelijke winden ook een hoog schommel gehalte. Na een paar dagen hebben we ook Azurro wel gezien. Het is een leuk stadje. Restaurants aan de prijs met veel uit zee. Gebakken of gegrilde vis zien we niet veel. Ook een gebakje voor Marijan op 18 april is niet te vinden. We besluiten om dat in Punta Ala te gaan zoeken. De wind lijkt om 8.00 redelijk. We besluiten te gaan. Dat is buitengaats wat anders. Er staat een heftige korte zee. Vrijwel alles wat nog kon om donderen. Dondert om. Terug naar de haven. Eerst nog even tanken en dan met hulp van de havenmeester weer terug aan de steiger. Weer de Chapeau afspuiten. De zee is aardig over het dak gespoten. Heftige verjaardag voor Marijan. Wel koffie, geen gebak. Nog een stukje West-Friesche krentenmik. Om 12.00 op herhaling. We maken los en we gaan weer richting Punta Ala. De zee heeft zich aardig hersteld en is verbazend rustig geworden. Bij Punta Ala worden we weer keurig geholpen. Weer redelijk dicht bij de monding van de haven. Dat blijkt als we weer flinke wind krijgen, nu uit noordelijke richting. De Chapeau staat weer flink te steigeren af en toe. Maar ook bij goede dagen. Punta Ala is echt een nog slapend resort. Pas in het weekend komen er wat mensen in de haven bij hun bootjes. Restaurants zijn ook hier gesloten of erg duur voor wat er geserveerd wordt na het lezen van de reviews en weinig op de menu kaart. We zouden eerst de Twinnie hier ophalen en even laten staan tot de volgende haven. De verbindingen zijn vanaf de volgende haven beter. Dus ook hier geen koffie met gebak en een heerlijk terrasje en een etentje buiten de deur.
14 april 2024. V. Solenzara 7.10. A. Azurro 17.20. Trip 73,6 Zm. W NW-ZO 1-2.
Bij vertrek is het plan om nog naar Taverna te gaan en eventueel vanaf Taverna door naar de haven van Marina di Campo op Elba. De zee is vlak als een scholletje. Er zijn voor vandaag geen berichten van aantrekkende wind in de middag. Na een paar uur, besluiten we de koers te wijzigen rechtstreeks naar Porto Azurro aan de oostzijde van Elba. Daar wat mindere dagen die aankomen af te wachten. Een heel eindje wordt het ruim 73 Zm. Snelheid ongeveer 7,2 Kn. Verwachte ETA 17.30. De zee blijft erg vlak. We zijn op afstand alleen wat grotere schepen. Eerst op de AIS. Pas in de buurt van Elba komen er wat kleinere schepen in het zicht. De waterdiepte loopt op tot maximaal 850 meter. De dieptemeter stopt bij 182 meter. We krijgen eerst het eiland Montecristo in het zicht. Op dit eiland speelt het op enkele waar gebeurde feiten van het verhaal van de Graaf van Monte Cristo. Een enorme berg die ongeveer 850 meter hoog opsteekt uit het water. Later komt het eiland Pianosa in het zicht. Dat is redelijk vlak. Hier is tot 1990 een gevangenis geweest. Nu kan het beperkt bezocht worden. Er is een kleine hotel en een restaurant. Elba is dan ook al in het zicht. Pianosa is betrekkelijk laag. De hoogste berg van Elba is ruim 1100 meter. We worden na aanmelden op VHF 10 keurig geholpen met aanmeren aan de drijvende steiger.
13 april 2024. V. Porto Vecchio 8.20. A. Solenzara 11.10. Trip 19 Zm. Wind E 1-2. Vanaf Porto Vecchio, zouden we via zuidzijde Corsica, rustig aan naar Sardinië varen. Doel de haven van Baunei, waar we ongeveer 5 weken zouden blijven. Na enige discussie, ik ben zelf voorstander om weer noordwaarts te gaan. Het wordt noordwaarts en via Elba weer terug naar het vaste land van Italië. En dan voorlopig volgens plan richting Rome. Het is na een aantal onrustige dagen wat wind betreft. Nu weer heel rustig. Op sommige stukken is de zee zo vlak als een spiegeltje.
8 april 2024. V. Solenzara 7.10. A. Porto Vecchia 10.00. Trip 19 Zm. Wind Z 2-3. We gaan al vroeg op. Mogelijk wat aantrekkende wind later op de dag. De zuiden wind staat al een paar dagen. Wat ook bij rustig weer tot wat meer deining kan komen. Tijdens het varen maak ik het ontbijt gereed. De nieuwe Lenovo tablet met Navionics staat aan de rechterzijde voor me. Hier staat de koers op. De gekochte kaart hierop geeft goed nauwkeurig eventuele betonning etc aan. Er is goed op te navigeren. De oude Lenovo tablet kan niet meer op deze kaart draaien. Ook de Navily kaart wil niet draaien op deze oudere Android versie. Marijan vindt een andere navigatie kaart, met de kaart, die ik hierbij koop. Wil de oude tablet wel draaien. Ook hier kan ik een route op zetten. Deze routering loopt wel veel dichter bij de kust. Maar ook op deze kaart worden dieptes etc goed aangegeven. Met de twee Lenovo tablets hebben we een goede vervanging van de niet meer functionerende Raymarine Plotter. De GPS antenne hiervan geeft geen positie meer. Wel schuif ik de Navionics kaart hierin steeds mee. Bij aankomst in Porto Vecchia worden we door twee havenmeesters keurig op onze plaats gedirigeerd. Met behulp van de afstands bediening kan ik dat netjes zien. We liggen keurig vast. Helaas!!!! om 11.00 komt er een havenmeester, er komt een zeilboot naast ons liggen. Die ligt nu nog aan de overkant gemeerd. Uiteraard geen probleem kan gezellig zijn. Duurt wel vrij lang, voordat men daar alles onder controle heeft. Dan komt men deze kant op. Dat gaat eerst redelijk goed. Lijkt netjes te gaan achteruit met het huur schip. Vaak een probleem door de onervaren bemanningen aan boord. Als de Dufour 46 halverwege naast ons is, maakt de schipper ineens een merkwaardige manoeuvre, waardoor de achterkant plots rechts uitwijkt en komt tegen het schip er naast. De voorzijde is inmiddels voor ons beland, de schipper geeft een bult gas. De Dufour schiet vlak langs ons en snijdt met zijn kiel onze voorlijn door. Deze lijn van de haven, zit ver voor onze boot vast aan een groot betonblok en komt een paar meter voor onze boot boven water en is belegd op onze voor bolder. De Chapeau zit aan de achterzijde vast aan de steiger met twee lijnen. Deze lijnen staan strak, waardoor de Chapeau naar achteren gaat en het zwemplateau schiet onder de aluminium constructie van de steiger. Onze rubber bijboot, ligt dwars op het zwemplateau. Die houdt gelukkig tegen dat de Chapeau nog verder onder de steiger schiet en weet veel schade te voorkomen. De lak van het zwemplateau beschadigd en weer een paar krassen op het rvs. De Dufour van Dream Yacht Charter is voor ons geen droom. De erop varende 5 Belgen die uitstekend Frans en Nederlands spreken, zijn op geen enkele wijze tot respect te komen, voor een ander schip wat ze schade berokkenen en bereid om hierover overleg te voeren. Het enige wat ze kunnen doen is een grote mond geven en op de vuist willen gaan met Klaas als hij op de steiger staat om een handtekening te vragen. Dit proces verbaal is opgemaakt door de havenmeester. Maar de heren willen niets ondertekenen. Jammer dat dit soort mensen die niet kunnen varen totaal geen respect tonen voor andermans spullen. Mijn verzekering TVM is met Dream Yacht Service in contact om hierover tot een goed compromis te komen.
7 april 2024. V. Taverna 7.50. A. Solenzara 12.30. Trip 31,3 Zm. Wind. Z 1-2.
Na het ontbijt maken we gereed voor vertrek. Er is een licht zuiden windje. Geen verdere aantrekkende wind verwacht. Hier aan de oostzijde van Corsica, zitten we echt een heel eindje van het vaste land verwijderd. Dit gedeelte van Corsica is ook redelijk recht zonder goede ankerplaatsen. Havens liggen redelijk ver van elkaar verwijderd. Het is nog vroeg in het jaar, er zijn weinig andere schepen. Een enkele zeilboot meestal op flinke afstand. De overtocht is ook rustig. Als Marijan oproept op VHF 9, waar vrijwel alle havens op uitluisteren. Is er geen enkele reactie. We varen de haven in en vinden wat meer naar achteren een plek langszij een keurige steiger. De haven ligt lang niet vol. Alles ziet er netjes uit. In het weekend is het havenkantoor gesloten. Het stadje zelf, met wat winkeltjes en veel restaurants is redelijk rustig. Meeste gebouwen etc, lijken vrij nieuw.
5 april 2024. V. Bastia 8.25. A. Porto Taverna 11.40. Trip 22,5 Zm. Wind ZE 2.
We zijn 4 nachten in de stad Bastia geweest. Ook veel stof gehad door de flinke werkzaamheden die daar uitgevoerd worden om Bastia een mooier uiterlijk te geven. We willen wat zuidelijker gaan, zoals de planning aangeeft. Het is mooi rustig weer. Vannacht is tegenover ons een groot marine schip aangemeerd. Terwijl de tegelzetters weer aan het werk gaan. Maken wij de lijnen los. Na een rustige tocht, zonder golven, alleen wat deining. Gaan we vastmaken in Porto Taverna. Hier geen mensen van de Marina, die helpen. Er wordt gezegd waar je ongeveer mag liggen en zoek het maar uit. Er is geen stadje bij de haven. Wel een goed winkeltje waar we even heen gelopen zijn. Plan is morgen even op de fiets een toertje te maken. Zaterdagmorgen 6 april na de koffie gezellig even op de fiets richting een museum. Wat schetst onze verbazing Google Maps vertelt ons 350 meter omhoog klimmen. Weg is redelijk vlak vertelt Google ons. Nou we gaan de tocht starten de eerste weg is alleen maar klimmen en nog eens klimmen. Dus rechts om keer. Nog een andere weg proberen idem hetzelfde allen het lijkt iets minder nou nee dus. Om de bocht weer flink omhoog klimmen. We zien een dorp boven op de berg we vermoeden dat daar het museum moet zijn. Helaas voor het museum maar ik ga de berg echt niet op klimmen. We hebben vouwfietsen wel met ondersteuning maar ik fiets al in zijn 1 en op de hoogste stand van ondersteuning. En ik heb geen zin het stuk te gaan lopen naar boven. Dus rechtsomkeer weer terug richting een (dorp).
Daar eenmaal aangekomen wel een grote supermarkt en een boulangerie gevonden waar we nog wat boodschappen gaan doen. Een heerlijk taartje voor morgen kopen. is Annika is morgen jarig dus wat lekkers bij de koffie. Nu niet zelf gebakken maar wat lekkers uit gezocht bij de bakker.
Morgen gaan we weer een stukje verder varen richting het zuiden van Corsica. Het is prachtig mooi weer dus moet goed komen.
1 april 2024. V. Marciana 9.25. A. Bastia Corsica 14.15. Trip 34,3 Zm. W. N/Zw 2-4.
Zoals al even hiervoor gemeld gaf WindFinder al aan, dat vandaag een mogelijkheid zou zijn. We moeten even wachten op de mevrouw van de administratie. Er moet nog even betaald worden. Ik heb meeste lijnen al los gehaald en de stroom kabel opgerold. Het heeft de hele nacht tot ruim 3.00 uur nog stevig gewaaid tot 8 bf. De zee zal vanaf NW hoek Elba nog wat onrustig zijn. Dat blijkt al weldra. De wind is vrijwel weg. De Chapeau rolt aardig wat voor de Crew minder plezierig is. Ook Chappy heeft teveel gegeten en gooit het er weer uit. Ook hondjes worden zeeziek. De volgende dag blijkt al, dat dit een goede dag blijkt. Tijdens de vaart naar Bastia komt regelmatig een Securite bericht over de marifoon. Westelijke zijde Corsica vanaf 16.00 6-7 Bf. Dat blijkt als we in de haven komen. In de loop van de middag, begint het hier ook aardig te waaien. Ook de nacht en de volgende dag, blijft het weer pittig waaien. Het is 2e paasdag als we aankomen in Bastia. Er is niemand aanwezig. We gaan naast het tankstation vastmaken. De volgende dag vindt de havenmeester, dat prima. Er komt toch niemand tanken. De haven ligt verder flink overhoop. Overal wordt geklust en nieuwe vloeren aangelegd. Een complete renovatie van de oude haven. Bastia is echt wel een aardige stad. Oude straatjes en veel drukte.
29 maart 2024. We liggen verwaaid in Marciana Marina. Plan was reeds in Corsica te zijn. De wind is spelbreker. Al paar dagen dikke wind. Hier in Marciana vallen de golven wel mee. Maar de NW hoek van Elba, waar we langs gaan naar Corsica, lopen de golven regelmatig ruim een meter hoog. Vandaag en morgen af en toe nog vlagen 8bf. Zondag mogelijk iets rustiger, als de wind wat afneemt en de golven, zou er maandag 1 april een mogelijkheid zijn. We liggen aan de kade nog redelijk rustig met wat extra lijnen aangebracht. De schepen aan de steigers hebben het zwaar.
25 maart 2024. V. Portoferraio 8.35. A. Marciana 9.40. Trip 7,6 Zm. Wind E 2-3. Vroeg op 6.30. De ferry voor Claes en Annika naar Piombino vertrekt om 7.30. Aan boord van de ferry kunnen ze ontbijten. Na het uitzwaaien gaan wij ontbijten en gereed maken voor vertrek. De berichten zijn voor de komende dagen slecht. We willen dat liever in Marciana afwachten op verbetering. Rustige trip en aankomst en liggen op dezelfde plek. Alleen boeg naar de verwachte wind toe.
22 maart 2024. V. Marciana 9.08. A. Portoferraio 10.15. Trip 7,5 Zm. N 2-4. Gisteren met de bus boven de berg geweest. De kabelbaan is nog niet open. Daar gezellig de lunch gedaan. Alles vanaf de boot mee genomen. Erg warm. Beetje in de schaduw blijven. Met de bus van 14.45 weer terug. Dat gaat wat sneller. De remmen zijn belangrijk. Vandaag gaan we naar Portoferraio, de haven daar is vlak naast de ferry naar Piombino. Daar gaat de ferry maandag 25 maart heen, voor Claes en Annika. Vandaar met de trein naar Pisa en bus weer naar Pisa airport. Kort tochtje, met kontje weer naar de kant en lijnen voor. Kai is laag, dus met de schuif plank goed te doen. Portoferraio is de hoofdstad van Elba. Op Elba heeft Napoleon gevangen gezeten?? Al is hij daar als Keizer gekroond en verbleef in een vorstelijk onderkomen. En is vanuit Elba al vrij snel weer naar Frankrijk vertrokken om met oorlog voeren verder te gaan.
20 maart 2024. V. Cecina 7.00. A. Marina Marciana 12.00. Elba. Trip 33,1 Zm. E 2. We kijken zo als altijd goed naar het weer en verwachte golfhoogte. In Cecina 10 cm. In Mariana ook 10 cm. Midden op zee hier en daar paar golfjes en een flinke golf tegen de voorramen. Een rustige overtocht zoals we het liefste hebben. Voor Claes en Annika hun eerste tocht op de Middellandse Zee. Met hun zeiljacht de NorthWind wel meer golven gewend. Die staat reeds paar jaar, rustig op de kant in Zweden. Ze zijn een beetje gestopt met varen.
19 maart 2024. Met Claes en Annika en de trouwe Twinnie. Naar San Migliano. Een mooi dorp in Toscane beroemd om de vele torens. Net als in december toen we daar geweest zijn met Liesbeth. Weer prachtig weer en erg druk.
17 maart 2024. V. Cecina 17.00. Naar Pisa airport om Claes en Annika op te halen.
12 maart 2024. V. Eindhoven 10.30. We gaan terug met Twinnie naar Cecina. Op de terugweg een hotel in Weill am Rhein. Op de heenreis zijn we daar ook aangegaan om te slapen. Keurig net hotel en prima ontbijt. Op 13 maart via Zwitserland, weer naar Cecina. Waar we om 20.30 aankomen bij de Chapeau. Alles in goede staat.
11 maart 2024. V. Sint Maartensbrug 9.45. We gaan naar Oirschot voor samenkomst met dienstmaten. Daarna naar hotel in Eindhoven.
28 februari 2024. V. Cecina 07.15. We gaan met Twinnie naar Nederland voor bezoek van familie etc. Onderweg 2x in hotel. Op 1 maart naar huisje in Sint Maartensbrug. 11 maart is terugtocht gepland. Bij aankomst eerst naar Willem broer van Marijan in Andijk. Willem is ernstig ziek. Op dinsdag ochtend vroeg in de morgen overlijdt Willem helaas. De crematie is op 10 maart.
15 februari 2024. V. Cecina 10.15. A. Cecina 11.00. Trip 3,5 Zm. NE 1-2.
Op aangroei te voorkomen even een stukje varen. Normaal moet om de week voldoende zijn om zeepokken etc geen tijd te geven zich te hechten aan de romp.
We zijn op 20 december 2023 bij Arno Vecchia aan de Arno in Pisa uit het water gegaan voor onderhoud. Aan boord wonen op de wal is niet handig. In Calambrone op 11 km. Hebben we een geschikt huisje gevonden voor 4 weken. In verband met werk aan de Chapeau met 3 dagen verlengd. Gisteren na veel werk is de Chapeau met de nodige zorg weer te water gelaten. Na 4 jaar was een onderhoud hoog nodig. Ook de hekschroef is van 2 nieuwe propellers voorzien. Er was 1 propeller volledig weg. De andere flink beschadigd. Oorzaak waarschijnlijk nog van de Franse kanalen.
De onderzijde is geschuurd. Voorzien van 1 laag primer en 2 lagen antifouling. Zo moet het weer even gaan. Hier op het zoute water, zal de het volgende onderhoud wat eerder ingepland moeten worden. Maximaal 2 jaar.
Calambrone en de kust van Marina di Pisa tot Livorno zijn echt zomerse toeristen plaatsen. Met uitgebreide stranden etc. Liesbeth is rond de kerstdagen ook gezellig even 5 dagen over geweest. Pisa airport is op 20 minuten rijden. Oudejaarsavond rustig gevierd zonder enorm geknal en verwoestingen van andermans eigendommen.
Het weer is overdag meestal rond de 10 a 12 graden. Met in de nacht meestal 2 tot 8 graden. Een enkele nachtvorst is er ook soms. Vandaag een regendag. Even wachten tot het weer op knapt om wat zuidelijker te varen naar Port di Cecina. Dit is nog in Toscane.