Het nieuwe vaarseizoen is weer begonnen!!! Heel veel lees en kijk plezier.
1 juni 2025. V. Trani 5.55. A. Vieste 11.55. Trip 40,5 Zm. Wind W 1-3. NE 2. Er is aardig wat wind geweest. Wat ons aan de stad Trani kluistert. Het is geen straf. Trani is een leuke en gezellige stad. De maand mei is ook achter ons. We gaan verder in juni. We gaan weer vroeg op. Misschien te vroeg. We krijgen nog aardig wat deining uit het westen en dus op de zijkant. We gaan kortste route. Dat houdt in de golven kunnen van ruim 15 Zm op ons af komen. In de nacht is de wind niet gaan liggen. Pas vlakbij Vieste komen we meer onder de kust en vlakt de zee wat af. In Vieste worden we als gebruikelijk na het melden via de VHF keurig op onze plek gedirigeerd. Het is nationale feestdag in Vieste. Wordt niet overal uitgebreid gevierd. In Vieste is aardig wat uit de kast gehaald. Wijn proeverij. Diverse bandjes die spelen. En heel veel volk op de been. Gezellige stad. Ook door de vele kleine steegjes. Heel apart is de liefdes trap. En ja daar moet je dan wel even een dikke zoen geven.
27 mei 2025. V. Bari. 7.10. A. Trani. 11.00. Trip 21,4 Zm. Wind W/ NW 2-3. We hebben de oude stad van Bari aardig bekeken. Vooral de smalle straatjes zijn leuk en goed onderhouden. Ondanks het voorjaar en doordeweeks. Aardig druk. Helaas bleek de bus van 15.00 niet te komen. Dus een extra loop van 2,5 km terug naar de haven. De bus stond daar op het parkeerterrein. De chauffeur aan een biertje???. De haven is prima maar verder ver weg van alles. Vandaag is het weer en de wind goed. Wel de wind op de kop. De deining zou redelijk vlak zijn. De wekker staat op 6.30. hoeft niet vroeg. Zou een ruim 3 uur varen zijn. De havens zelf zijn in Trani slecht bereikbaar. Maar via de reviews op Navily is Luigi goed bereikbaar. Luigi heeft in Trani een service bedrijf en helpt tevens als mediator voor de gasten van de haven. Luigi zorgt voor een box bij Lega Navale Trani. De Lega Navale is een grote watersport vereniging in Italië. De clubs hebben havens in beheer en de clubs hebben een grote inbreng in het watersport gebeuren in Italië. Normaal is het lastig om als buitenstaander in een haven van de Lega Navale te komen. We gaan kijken of we Member kunnen worden van de club. De tocht loopt verder probleemloos en we varen rustig de haven in. Waar een hulp ons opwacht en helpt. Er is aardig wat loop op de steiger wat het gezellig maakt.
23 mei 2025. V. Brindisi 5.10. A. Bari 14.00. Trip 64,5 Zm. Wind ZE/ NE 1-3.
Brindisi is een mooie grote plaats. Goede jachthaven. Een bezwaar is het met enorme snelheid varen van vooral de kleine visbootjes, waar niemand blijkbaar actie aan wil ondernemen. Maken enorme golven. En reeds vanaf 5.00 in de ochtend. We hebben veel nagedacht over donderdag of vrijdag. Helaas konden we in de havens voor Bari geen plekje regelen. Dus werd het weer lange dag. In de middag neemt standaard de wind en golven toe. Aankomst uiterlijk 14.00 is dan plezierig. Vroeg opstaan. Dat is geen probleem. Het is vroeg licht. Bij uitvaren was al wat lichte mist merkbaar. Niet gemeld bij weerberichten. Ruim voldoende zicht. Verderop werd het allengs minder. Met zijn tweeën kijken belangrijk. Er zijn aan de kust veel kleine en grote vissersboten zonder AIS. Later werd de zon krachtiger en werd de mist verdrongen. Bij aankomst in Bari lang wachten bij de dieselpomp. Daarna naar de haven. We werden keurig opgewacht en geholpen met aanmeren. Daarna standaard de Chapeau afspuiten en de ramen weer keurig schoonmaken. We zijn al aardig het doel, Port Reno aan het naderen. Van de geplande 1305 Zm. Zijn er nog 380 Zm te gaan.
21 mei 2025 Brindisie Veel mensen laten Brindisi een beetje links liggen tijdens hun reis door Puglia, maar we raden je echt aan om de tijd te nemen om deze stad eens wat beter te verkennen. Wat een verrassing blijkt Brindisi, met heel wat mooie plekjes die we in ons verhaal meenemen.
Tip: rondom het Piazza Mercato vind je ook een aantal gezellige restaurants voor lunch en/of diner. Aanraders zijn Trattoria Siamo Fritti, Pizzeria Agorà en Escosazio.
Vergaap je aan de gouden gloed op Piazza Duomo
Het is met afstand het mooiste plein van de stad: Piazza Duomo. De gebouwen die het plein omringen, zijn stuk voor stuk juweeltjes, zeker als de zon ze in een gouden gloed zet. Aan het piazza prijkt natuurlijk de Duomo, de kathedraal van Brindisi, met de naastgelegen campanile, klokkentoren, met een poort naar de Via Colonne. Daar weer naast vind je het Museo Archeologico Ribezzo, waar je in de geschiedenis van Brindisi duikt. Dus zoals jullie lezen voor ieder wat wills. Wij zijn via het plattegrond gelopen naar verschillende objecten. Natuurlijk kan je niet alles in een dag doen dus neem gerust de tijd en geniet er van.
Het kapiteel van de zuil die je aan het einde van de Via Colonne bewondert, is een kopie. Het Romeinse origineel vind je in het Palazzo Granafei Nervegna (Via Duomo 20), met duidelijke uitleg over de totstandkoming van het monument en over de verschillende afbeeldingen die je erop kunt onderscheiden.
In het museum zijn ook andere Romeinse resten van Brindisi te zien, waaronder delen van mozaïekvloeren. Naast het museum biedt het palazzo ook onderdak aan een infopunt van de lokale VVV, waar veel foldermateriaal te vinden is voor je verblijf in Brindisi en omgeving.
Nog meer Romeinse resten bewonderen? Onder het Nuovo Teatro Verdi (Largo Gianni D’Errico 1) vind je een kleine archeologische site, de Area Archeologica di San Pietro degli Schiavoni. Je kunt de resten van de Romeinse stad zien vanuit de foyer van het theater, maar als je tijd hebt voor een grondiger bezoek, kun je ook afdalen in deze oude Romeinse stad.
En heerlijk genieten van een kopje koffie in oude sferen voor de jarige job.
18 mei 2025. V. Otranto 5.25. A. Brindisi 11.45. Trip 42,3 Zm. Wind N/ Z 1-3. We zijn 4 dagen in Otranto geweest. Aardig wat wind gehad in de haven. Die zorgde voor onrustige bewegingen van de Chapeau. Er is een goede wind en weinig golven. Tijd voor vertrek noordwaarts. Brindisi in de plotter. Vroeg uit veren. Rond de middag toenemende wind uit het zuiden. Prachtige zonsopgang. Met in het oosten de kust van Albanië in het zicht op ongeveer 45 Zm. Een rustige trip. De havenmeester heeft goed plaatsje. Jammer dat de te snel varende bootjes altijd voor teveel onrustig water zorgen. Brindisi is een grote en mooie stad. Met enorme boulevard.
14 mei 2025. V. Santa Maria Leuca 8.40. A. Otranto 12.15. Trip 25 Zm. W. N 3-4. We hebben even getwijfeld. In de middag zou de wind afnemen. Toch besloten te gaan. Eerst diesel tanken. Wind is op de kop. Golven vallen mee, ongeveer 30 cm. Komen rustig aan in Otranto. Keurig geholpen. Wel wat deining in de haven. Hopelijk beter als gisteravond en nacht. Toen was het heel erg. De slaap moest er onder lijden. Liggen naast Nederlanders met zeilboot.
11 mei 2025. V. Tarante 5.40. A. Santa Maria L. 15.40. Trip 72 Zm. W. N/ZW 1 -3. We hebben even moeten wachten op goed weer. Het is Moederdag, de wekker op 5.00. Na het losmaken van alle lijnen varen we de haven ui. Een lange tocht voor de boeg, naar de onderzijde van de hak. In het begin varen er nog wat bootjes, later wordt het rustig. Pas bij Santa Maria di Leuca komen er eind van de dag heel wat boten aan varen en hebben de havenmeesters het druk. Alleen het laatste stuk krijgen we wat stroom mee.
7 mei 2025. V. Degli Ar. 7.20. A. Tarente Yacht 10.45. Trip 22,3 Zm. Wind NW 1-3. Vandaag rustige wind. We gaan naar Tarente. Degli is prachtige haven. Verder weinig te zien. Buiten blijkt ondanks weinig wind. Aardig wat deining aanwezig. De Chapeau beweegt aardig. Tarente is een grote stad. En ook de marine haven. Een grote binnenhaven door de golfbrekers. Door de grote binnenhaven is daar binnen nog aardig wat beweging. Ook door de kleinere boten die altijd te hard varen. We liggen op twee voor lijnen in het water, twee lijnen achter aan de steiger. De haven meester heeft voor een passerelle (loopplank) gezorgd. De laatste nacht was een zeer onplezierige nacht met heel veel deining de boot lag flink te schommelen.
6 mei 2025. V. Laghi di Sibari 6.25. A. Degli Argonauti 12.10. Trip 40 Zm. W. N2-3.
De haven van Degli di Sibari, is erg rustig. De boten liggen nog op de wal. Daar wordt druk gewerkt. In de haven is bijna niets. De aangrenzende woonwijk, is groot en lijkt vrijwel onbewoond. De steigers zijn aan onderhoud toe. We blijven wel een extra dag. Niet gezellig hier. We twijfelen aan volgende haven, Policoro of Degli Arnauti. Het weer blijft rustig, de 9 Zm extra is geen probleem. De ingang is goed. Bij het invaren van de haven vlakbij onze ligplaats, slaat de motor af. Gelukkig in de haven. De motor start weer, maar loopt zeer onregelmatig, lijkt brandstof. We weten aan de kant te komen en leggen vast. De havenmeester komt even kijken en meld, als we er aan toe zijn, even melden. Eerst maar even lunchen. Voor filter blijkt schoon. Ik laat fijnfilter op de motor leeg lopen. Diesel lijkt wat vies. Ik plaats een nieuw filter. Laat het handmatig vol lopen. De motor start vrijwel onmiddellijk. Probleem lijkt weer opgelost. Morgen weer verder. Dan wat korter tripje.
4 mei 2025. V. Port di Ciro 6.00. A. Laghi di Sibari 11.40. Trip 41 Zm. W. N. 1-3. Het verblijf is niet geweldig hier. Het weer is nog goed. En we gaan weer vroeg op pad. De zon geeft vertrek tijd aan. In het donker uit de haven liever niet. Hier moeten we om Punta Alice heen, ongeveer 3 Zm uit de haven. Een enorme zandvlakte, niet gebruikelijk in in Italië bij een kaap, meestal is het rotsachtig. Er is weinig stroom mee, af en toe beetje tegen. Bij 2100 t/minuut, blijft het meestal onder de 7 knots. De ingang bij de haven is wat lastig. Erg ondiep. Staat ook in de reviews. Meestal overdag wordt je gehaald met bootje. Er is zondagsrust. Er liggen boeien. Allemaal geel. De rode zijn geverfd. Helaas is de verf niet erg geweldig. Daar blijkt de diepte naast de geul 170 cm. In het kanaal is het ongeveer 280 cm. We maken vast zoals gemeld achter de zeilboot aan de langs steiger. In de avond neemt de wind aardig toe met vlagen van 6-7 bf. De ringen aan de steiger blijken hier niet tegen bestand en in het donker gaan we aan de slag om de Chapeau en de zeilboot voor ons weer veilig te leggen. Een bedankje van de havenmeester de volgende ochtend.
3 mei 2025. V. Le Castella 6.00. A. Port di Ciro. 11.15. Trip 36 Zm. W/ZE. NE 1-2. Het verblijf in Le Castella duurde wat langer als verwacht. Storingen kwamen regelmatig over en zorgen voor aardige golfjes, vooral bij Punta Azurra. Op 6 Zm. Le Castella is aardige plaats en goed verzorgde jachthaven. Vriendelijk en net liggeld. Porto de Ciro is aan een flinke opknapbeurt toe. We lagen in een kom voor de boot kraan. Het is zaterdag en in de nacht erg rumoerig. Iedereen kan continu met auto etc het haven terrein op. De haven meester kan alleen stroom regelen in de nacht, als ook het licht brandt. Overdag met zon voor ons niet erg. De zonnecollectoren houden het wel bij. De gebakjes met de cappuccino en het ijs waren heerlijk.
25 april 2025. V. Catanzare 8.15. A. Le Castella 11.15. Trip 21 Zm. W. Z/zw 2-3. We hebben wel genoeg van Catanzaro. De havenmeesters zijn wel vriendelijk. Het overige is onvriendelijk en te duur. We hebben nog wel een overheerlijk restaurant gevonden om heerlijk uit eten te gaan. Dit nog ter gelegenheid van Marijan haar verjaardag. Het restaurant heet de Carnivoren wel heel toepasselijk. Ze hebben daar heerlijke vlees ideeën op het menu staan dat het moeilijk kiezen is. Vanochtend geeft het weer een goed gevoel. Morgen beter. We gaan. Er is een nationale feestdag in Italie de bevrijding dag. Zeetje is vlak. Vlakbij Le Costella draait de wind al zuidwaarts. En komen er kleine golfjes. Bij het Castelet moet je wat vrij van de kust houden ivm rotsen. Ook bij de ingang van de haven alert zijn. Waar nodig voldoende vrij van de kades houden. We hebben een mooie plek op de kop gekregen. Hele vriendelijke mensen er werd ons al een wijntje aangeboden door de mensen die in de haven een feestje aan het vieren waren voor de nationale feestdag. Het was net Urk bij aankomst allemaal met de auto een rondje rijden langs onze boot. Ja dat zien ze hier al helemaal niet en nog wel vanuit Nederland. Een zeilboot kunnen ze nog wel voorstellen maar zeker geen motorboot.
22 april 2025. V. Porto Grazie. 10.20. A. Catanzaro 15.15. Trip 35. W. Ze 3. W 3-5. We hebben een goede nachtrust gehad. Na het ontbijt ga ik even de weerberichten na op Windfinder. Het weer blijkt toch redelijk rustig. En we besluiten naar Catanzaro te varen. Voor ons doen gaan we laat op pad. Marijan gaat nog havengeld betalen. De golven op de boeg, wat onrustiger als gisteren. Ongeveer 4 Zm voor Catanzaro beginnen zich flinke wolken te vormen. Die vlak voor de haven nog voor wat onstuimiger water zorgen. Aanmeren is dan ook met wat extra wind. Er staan 3 mannen te wachten om te helpen dat gaat prima. Ook deze haven is duur, nog in ontwikkeling. Zonder sanitaire voorzieningen.
21 april 2025. V. Marine Queen 4.35. A. Porto Grazie 13.10. Trip 62 Zm. W. ZE 2. Het slapen in Marine Queen88, is een ramp. Door de grote schepen die langs varen, ontstaan in de nacht regelmatig flinke golven. Het is een flinke tocht die voor de boeg is. Daar mogelijk later op de dag wat meer wind komt. Staat de wekker op 4.00. Erg donker dus. Geen maantje die wat licht geeft. De haven zelf is enorm verlicht. De schepen om ons heen zijn met hun verlichting goed zichtbaar. Ook de AIS is geweldig en geeft goed aan, koers en snelheid van de schepen. Om 9.00 ronden we halverwege Capo Spartivento. Wind en golven blijven redelijk rustig. We meren af bij de brandstof pomp. Die komt om 15.00 en we gaan daar lunchen. Na het tanken meren we af op de kop van de betonnen steiger met hulp van de havenmeester. Het is een grote dure haven. Er zijn zoveel ruime plekken over maar we moeten toch op de kop liggen. Veel dagjes mensen die op 2e paasdag rond lopen. Slechte sanitaire voorzieningen. Geen douches. Het is een drukte van jewelste allemaal op de foto voor de boot. Zelfs nog een vraag of ze op de boot mogen foto's maken nou niet dus. De omgeving van de haven is prachtig mooi aangelegd maar het sanitair gedeelte voor zo'n grote haven prut met een rietje. Staat nog in de steigers denk ik. En dan durven ze nog een aardige prijs te vragen voor een nacht. We kregen wel iets korting als we langer bleven liggen. de andere dag ga ik afreken en we gaan vertrekken naar de volgende haven. Misschien wat rustiger en betere voorzieningen????
Foto's onderweg bij zonsopgang en het laatste stukje uitzicht op de Etna
20 april 2025. V. Costa Viola YC. 8.10. A. Marine Queen88 11.30. Trip 21,7 Zm. Wind. Zw/ Zuid 1-2. We zijn op 21 maart in Costa Viola YC aangekomen. In deze periode gedeelte van Sicilië verkend. In Palmi en Gioia Taura geweest. Het is een kleine haven. Wel aardige havenmeesters. Het is tijd geworden om de teen te ronden. En de Straat van Messina in te varen. Het ronden van de teen, zorgt ook voor het zuidelijkste punt van onze reis met de Chapeau. Daar zijn we wel met de ferry twee keer op geweest. Het is rustig weer. Ondanks de 1e paasdag is het al druk met vissers die in en uit varen. We maken los en nemen afscheid van de zeer stille solo varende Engelsman naast ons. Bij het binnengaan van de Straat van Messina is het rustig. Om de teen kan ik net voor de ferry langs en koers richting de haven van Reggio Calabrië. De kleine haven achterin blijkt toch geheel leeg en we moeten naar Marina Queen 88. Naast de lege catamaran die 2 dagen geleden naast ons lag maken we vast met hulp van de havenmeester.
6 april 2025. De wekker staat op 5.45. we houden ervan om erg op tijd te zijn. Het is een kleine 1,5 uur rijden naar Airport Catania. De rest in de auto, het ontbijt pakket even meenemen wat de huisbaas heeft gereed gemaakt. Keurig op tijd nemen we afscheid van Nonno Baffo. Na 4 nachtjes slapen. Bij aankomst op airport zien we niet erg een kort parkeren. Ter plaatse nemen we afscheid. Ik ka het vliegtuig in, vertrek 10.05. Marijan gaat naar de ferry en naar de Chapeau. Alles uitladen en morgen de Panda inleveren bij Enterprise. Na aankomst op Schiphol, de trein naar Alkmaar en Nelie wacht me op. Weekje over huis bij zusje. De vakantie op Sicilië zit er op.
5 april 2025. Het is zaterdag. Morgen laatste dag in Sicilië. We gaan naar Avolo en Lido di Avolo. Niet zo ver rijden. Bij aankomst in Avolo, eerst naar een gezellig koffie tentje. Er zijn heerlijke chocolade gebakjes. Daarna wandelen in Avolo, de stad zelf heeft niet veel te bieden. De wandeling naar Avolo di Lido was pittig. Het weer prachtig en dat maakt het allemaal prima. Op tijd weer naar Nonno Baffo voor een praatje en een glaasje. René en Vicky gaan nog even naar Marzamemi. Wij gaan alvast de eerste dingen beetje inpakken. En even schuilen voor een plotselinge bui.
4 april 2025. We gaan naar Syracuse. Met zijn vieren in de Panda. Even inschuiven om voldoende plaats te krijgen achterin. Syracuse is 1 van de oudste plaatsen van Sicilië. Het oude gedeelte ligt op een soort schiereiland. Met een kanaaltje er tussen. Eigenlijk een eiland met 2 vaste bruggen. Vroeger was het eiland volledig ommuurd. Het is oorspronkelijk uit de vroege middeleeuwen. Smalle straatjes en een enorm kasteel en stukken oude muren aan de zee kant. Wel een flinke tippel om hele stadje te bekijken. Na het schiereiland zijn we nog naar het oude Amfitheater van voor de jaartelling geweest. Vanaf de parkeerplaats. Een flink stuk lopen, daar hadden we geen puf meer voor. Vlakbij was ook een enorme hoge kerk. De kerk was gesloten. Volgens een man die aan kwam lopen en er veel van wist. Is in de kerk een beeltenis van een huilende madonna. Hij heeft er nog een heel verhaal over verteld. De oude kerk is gebombardeerd. En in deze stijl als betonnen kerk later hersteld.
3 april 2025. We hebben van de huisbaas, een briefje gehad van goede dingen om te bezoeken. Eerste is Marzamemi. Een oud vissersdorpje, nu net als de vissersdorpjes in Nederland verworden tot toeristenplaats. Wel heel leuk met de oude straatjes. Oude vissersmannetjes en bootjes. Gezellig bakkie gedaan en echt Siciliaans gebakje. Allemaal toeristen winkeltjes met prullaria. Leuk om er door heen te lopen met dit mooie weer. Daarna naar Noto, beter tijdstip. In de stad geparkeerd en echt toeristisch met treintje door de stad gereden. Consumptie op een terrasje en na afloop van treintjes avontuur nog heerlijk ijsje. Geparkeerd bij Coöp, als dank daar nog boodschappen gedaan. Zoon René en Vicky zijn aangekomen, logeren in hotel in Noto di Lido. Ze komen nog even aan, is 5 minuten rijden. Om programma voor volgende dag te bespreken.
2 april 2025. We gaan nu wat zuidelijker. Piccio een buurtschap bij Noto. Na het ontbijt, even schoonmaken en sleutel afgeven bij de receptie op weg. Is ongeveer 1,5 uur rijden. We nemen binnendoor wegen. Geen tolwegen. Na een bakkie koffie en plas pauze bij MacC. D. Komen we op tijd aan bij Nonno Baffo (Snor grrootvader) Verbouwde woning met 3 appartementen. Waar wij in kwamen was wat krap. Geen kitchenette, alleen espresso ding. Buitenmeubilair is overal wel charmant, het zitten minder charmant. Na dat Marijan even overlegd heeft, mogen de volgende dag in ander appartement. Daar is wel kitchenette. Bed is beter. Ontbijt is uitstekend. We gaan in de middag nog even naar Noto boodschappen doen. Het is een mooie stad, verkeerde tijd enorm druk. Daarna nog even naar Noto di Lido. (Noto aan Zee) In deze tijd van het jaar erg rustig.
1 april 2025. Na het ontbijt naar de receptie, vragen over een bezoek aan de Etna. Als je op Sicilië bent, lijkt dat toch te moeten. In Nederland zijn geen vulkanen. We krijgen een kaartje mee met gegevens. Met Google is dat te vinden. Op 1940 meter hoog, Etna Sud. De weg gaat af en toe met haarspeld bochten omhoog. En gaat tussen uitgeharde lava stromen door. Heel indrukwekkend. Langzaam aan wordt het zicht slechter. Hogerop tussen sneeuw hopen door. Op 1940 meter is het mistig en erg koud. Mijn krol heb ik niet mee. Bijzonder om op die hoogte rond te lopen in de sneeuw. Het uitzicht is helaas niet goed. Vooral hogerop is het mistiger. Het sneeuwt een beetje, met de lift omhoog, heeft geen zin. Na de lunch en rond gekeken te hebben gaan we rustig aan weer naar beneden. Apart dit te hebben gedaan. En we gaan nog even kijken bij de haven van Riposta. Daarna weer terug naar appartement, rond wandelen tussen de citroen bomen. Ik heb voor de eerste 30 jaar genoeg citroenen gezien.
31 maart 2025. We hebben al even gemeld dat varende naar Sicilië lastig wordt. Weer en golven zijn ons niet goed gezind. Daar we wel op 6 april de mogelijkheid moeten hebben om in Catania Klaas om 8.00 uur op airport Catania af te zetten. Hebben we een auto gehuurd op Airport Calabrië. Op 31 maart 9.30 hebben we een taxi geregeld naar Gioia Tauro naar treinstation. Het regent lekker, op tijd breng ik bagage onder dak bij ingang. Marijan en Chappy gaan daar ook wachten. Ik ga dan de Chapeau afsluiten. Het begint enorm te plenzen en als ik daar ook droog sta, ben ik zeiknat. Begint prima!. De taxi is op tijd. De wegen spoelen over. In Gioia is het droog en schijnt de zon. In de trein naar Calabrië en dan met de bus naar airport Calabrië. De auto gehuurd via Sunny Cars. Die hebben dat ondergebracht bij Enterprise. Papieren gedoe en Fiat panda bekijken. Dan op weg naar de Ferry naar Sicilië. We hebben appartement gehuurd ten noorden van De Etna. Prachtige locatie, verbouwde oude boerderij met enorme citroenen boomgaard.
28 maart 2025. We liggen hier wel goed in de haven van Costa Viola Jachtclub. De havenmeesters zijn aardig en helpen waar nodig. In de nacht erg rustig, we zijn hier alleen. Zondag zijn de Deense buren aangekomen. Hun zeilboot gereed maken. Hun plan is komende maandag te vertrekken. Wij hadden het plan om vorige week richting Sicilië te varen. De golven en wind in de Straat van Messina lokken niet erg. Het plan is gewijzigd. We blijven in de haven van Costa Viola. Komende maandag gaan we met de trein naar airport Calabrië. We hebben daar een autootje gehuurd. En gaan via dat vervoer naar Sicilië. Huren iets om te overnachten en gaan o.a. De Etna en Syracuse bezoeken. Op 6 april zet Marijan me op airport Catania af en ga voor klein weekje voor controle naar Andros. Marijan levert autootje in en past met Chappy op de Chapeau. We zijn al even op de fiets naar Gioia geweest. En met de bus naar Palmi. Palmi is een grote oude stad. Wel met prachtige gebouwen en parken. Bus vervoer is lastig. Normaal gaat dat probleemloos zoeken via Google. Deze bussen staan daar niet in. De plannen zijn nu om na omstreeks 15 april bij goed weer verder te varen onder de z.g. laars door.
21 maart 2025. V. Tropea 8.50. A. Costa Viola 11.50. Trip 20,8 Zm. Wind ZE 1 -2. Gisteren een wandeling gemaakt naar Tropea op de rots. Ruim 300 meter met trappen omhoog en via de weg weer omlaag. Oud aardig stadje. Nog niet veel toeristen, veel winkels nog gesloten. Tropea is mooie haven. De nacht was net als gisteren nog aardig fris. Overdag is het al zomers te noemen. De havenmeester helpt keurig met de trap en lijnen los maken. En we gaan op tijd op pad. Steeds dichter naar Sicilië. Hier en daar op afstand van de kust, ivm verspreid liggende rots partijen. Vandaag was ook de Stromboli weer te zien. Nadat we recht op Costa Viola afgingen, is ook Sicilië zichtbaar. In de haven van Costa Viola op 15 Zm afstand. Op afstand van de haven is nog weinig te zien van een haven. Betrekkelijk klein. Dicht bij worden muren om de haven goed zichtbaar. Ze houden komende schepen via AIS in de gaten. Welkomst comité staat gereed. We werden opgevangen door vier sterke mannen Vanavond en weekend gaat het meer waaien, we liggen hier minimaal tot maandag 24 maart. Zaterdag gaan we een fietstocht langs de kust maken een wat grotere plaats om boodschappen te doen. De voorraad kast moet ook zo langzamerhand weer aangevuld worden. Google Maps vertelde dat het grootste gedeelte vlak was, nou dat viel nog even zwaar tegen. Maar ook hier weer boven gekomen. Daarna weer heerlijk geniet in het zonnetje. We zijn de enige gasten in de wat kleine gezellige haven.
20 maart 2025. V. Caramello 9.25. A. Tropea 11.25. Trip 12,3 Zm. Wind NW 2-3. Na een rustige nacht en ontbijt, langzaam aan gereed maken voor vertrek. Korte trip ongeveer 12 Zm. We gaan losmaken, de haven meester komt ons ook weer helpen. Het is rustig weer, de deining komt nu zijwaarts in. Dat geeft weer een aardig schommel gevoel. Net als gisteren varen we overwegend langs de kust. Wat leuker is als stuk via de zee. De haven meester staat keurig gereed en helpt keurig. Nu wel achteruit naar de hoge kade. Hij haalt een prachtige hoge trap, die kan op het zwemplateau staan. Met een brede plank erop naar de kade. Keurige service.
19 maart 2025. V. Maratea 6.20. A. Caramello 17.10. Trip 80,3 Zm. Wind E/W 2-4. Op 15 maart hebben we even losgemaakt om naar tankstation te varen. 350 l getankt. Ook zijn we met de bus naar dorp Maratea geweest. 6 km in de heuvels 350 meter hoog. Leuk oud dorpje met smalle loop straatjes. Heel veel souvenir winkeltjes. Het is wachten op weer verbetering. We liggen uitstekend, ook met flinke wind is er in de haven vrijwel niets te merken van extra deining. Ze zijn enorm bezig met versterking van de kade wanden. Een enorm werk platform met kraan wordt ook gebruikt. Die kan door de forse deining niets doen aan de buitenzijde en ligt werkeloos in de haven. Alleen zijn 24 uur draaiende generator, is een flink storende uitwas. Gelukkig kan de slaap er door heen komen. Na een week komt er eindelijk verbetering. We besluiten tot een flinke trip naar Caramello. 80 Zm. Indien het onderweg niet gaat, kunnen we uitwijken naar Cetraro. Af en toe, is de wind en golven wat heftig en wordt de Chapeau flink met zout water besproeit. Het wind en golven programma van Marijan geeft aan, dat het tijdelijke stukjes zijn. We zetten door, wat een goed plan blijkt. Voor Chappy is een dergelijke lange trip een beproeving, er is geen gras onderweg. De blaas wordt flink op proef gesteld. Bij aankomst van de haven zie ik een vrachtschip aankomen, die op gelijke peiling blijft. Zal die nog voor ons de haven ingaan. Hij blijkt voor anker te gaan, de volgende morgen ligt hij wel in de haven, met nog een tanker. In Caramello worden we keurig opgevangen en mogen langszij liggen. Daarna vinden we dat we een flinke pizza verdiend hebben met een heerlijk toetje. Het slapen ging prima, zonder generator op de achtergrond.
12 maart 2025. V. Camerota 9.00. A. Maratea 11.20. Trip 15,6 Zm. Wind E 2-3. Het weer is aardig van slag. Vandaag een rustige dag op het water. Gisteren nog flinke golven, die in de loop van de dag afnamen. Morgen gaat het onrustige weer zijn kop weer opsteken. Verwachting komende dagen minimaal 60 cm golfhoogte. Is niet plezierig. We denken dat deze haven wat beter beschermd is. In Camerota hebben we 1 nacht nog flink liggen schommelen. Op zee pittige groep dolfijnen gezien. Sprongen aardig stukje boven water. Halverwege kwam een boot met flinke snelheid onze kant op. We dachten eerst aan een vissersboot. Bleek de Guarda Finanza. Ze kwamen zowaar controle doen. Wilden eerst aan boord komen, maar laten zien van de boot papieren was voldoende. De eerste keer sinds 2019, dat er controle aan boord is. Eenmaal in de haven gaan we natuurlijk altijd even de stad of plek verkennen. Alle huizen staan tegen de bergen opgebouwd dus alles met trappen omhoog. Voor ouderen erg lastig, en die wonen er wel. Niet echt rolstoelvriendelijk. Maar in deze omgeving is dat normaal huizen tegen de bergen aan gebouwd. ook hier weer een prachtige mooie omgeving.
Op de rotsachtige piek van de berg San Biagio liggen de ruïnes van de oude, reeds lang verlaten stad Maratea. In 1806 werd de versterkte citadel door 4500 Franse soldaten aangevallen. Met de oprichting van een ijzeren kruis op het hoogste punt van de berg wilde men deze gebeurtenis herdenken. Het kruis werd daarna echter regelmatig door de bliksem getroffen en viel ten slotte om. In 1942 liet burgemeester Biagio Vitolo een nieuw kruis plaatsen, ditmaal van beton en voorzien van een bliksemafleider. Toen in 1953 de industrialisering zich in Maratea begon te ontwikkelen, vatte Stefano Rivetti het idee om het herdenkingskruis te vervangen door een groot monument voor Christus de Verlosser. Op 5 september 1961 richtte hij een brief aan het stadsbestuur, waarin hij zijn voornemens kenbaar maakte. De raad gaf toestemming voor de bouw onder de voorwaarde dat het kruis bewaard bleef. Het werd in 1963 op een andere plek herbouwd.
Het project werd de kunstenaar Bruno Innocenti, professor aan het instituut voor Beeldende Kunst in Florence, toevertrouwd. De bouwwerkzaamheden begonnen in november 1963 en duurden tot het voorjaar 1965.
Het monument staat op het hoogste punt van de berg San Biagio en meet van de voet tot de kroon 21,13 meter. De spanwijdte van de uitgestrekte armen bedraagt ongeveer 19 meter; het hoofd is drie meter hoog. De 400 ton wegende constructie rust op een stalen frame, terwijl de funderingen tot enkele tientallen meters diep de grond ingaan. Op de stalen constructie rust een meer dan 20 cm dikke laag beton en stukken Carrara-marmer. Het beeld heeft geen sokkel en verheft zich onmiddellijk vanaf de kale rots. Links is de voet nog zichtbaar, rechts hangt het gewaad van het beeld tot op de grond.
9 maart 2025. V. Agropolo 7.35. A. Camerota 12.30. Trip 35,7 Zm. Wind E/ Z 1-3. Deining bij Agropolo 5 cm, bij Camerota 10 a 20 cm. Dat houdt ik bij via Windfinder, dat gaat meestal wel correct. Bij vertrek in Agropolo is de zee een spiegeltje. Na een 25 Zm gaat de wind wat toenemen. De deining blijft redelijk, de golven gaan wat plagen. Dichter bij de haven zien we veel zeiltjes, er is zowaar al een Regatta bezig met veel beginnende zeilertjes. Een actieve zeilclub hier blijkbaar op zondag. Is een prachtig gezicht. Er staat een leuk windje. De stad ziet er leuk uit. We hebben nu wat tijd om hier meer tijd door te brengen. Komende dagen geeft Windfinder een golfhoogte van 50 tot 90 cm. Dat wachten we hier in Camerota af. Marijan die gebruikt de Italiaanse Meteo consult Marine. Beiden geven af en toe wat verschillende weersvoorspellingen. En ja wie moeten we dan geloven. Ik geloof de Italiaanse en Klaas windfinder. En daar tussen in gaan we weg.
8 maart 2025. V. Maioni 8.15. A. Agropolo 11.50. Trip 24,1 Zm. Wind NE 1-2. Een dag langer in Maioni is geen optie. De deining is ondanks weinig wind nog niet tot rust gekomen. We besluiten toch naar Agroplo te gaan. Onderweg komen we nog een blusvliegtuig tegen. Vlakbij de boot het is te hopen dat we het droog houden. Maar gelukkig lozen ze verder op zee. Wel spectaculair. De haven van Agropolo ligt beter en er is goed contact. De Chapeau en bemanning gaan de deining tegemoet. Dichter bij de kust varen is dan een optie. Op dit traject houdt het een omweg van ongeveer 10 Zm in. De stuurautomaat wordt op een rechtstreekse koers ingesteld. Ook in Agropolo is de ontvangst uitstekend en worden we keurig opgevangen en geholpen met aanleggen. We kunnen een heerlijke nacht tegemoet en liggen vroeg in de koffer na minimaal 2 erg onrustige nachten. Agropolo is wel een aardige stad. Centrum is flink omhoog tippelen vanaf de haven. Ook op zaterdag gaan de winkels pas om 17.00 open in de middag.
6 februari 2025. V Tre Nodi 10.40. A Tre Nodi 12.10. Trip 8,5 Zm. W Ne 2-3.
De laatste keer varen met de Chapeau was op 6 augustus 2024. Dus een 6 maanden terug. Het medische gedoe is de oorzaak hiervan. Dus wordt het weer tijd voor een tochtje, tevens controle of alles nog goed werkt. Controle van onderwaterschip heeft aangegeven dat dit erg mee valt. Ter hoogte van de waterspiegel een lichte aangroei. Die was eenvoudig weg te halen. Vooraf alle elektronica etc. gecontroleerd. De Chapeau start eenvoudig in 1 keer. Olie druk volgt eenvoudig correct. Hydraulic werkt probleemloos bij wegvaren. Ook tijdens rondje varen op zee, gaat alles correct. Snelheid en toerental van de Iveco correct. Tevreden gaan we weer terug naar de ligplaats.
27 januari zijn we Rome in geweest. Naar de Spaanse Trappen. Moet ook een bezoek waard zijn. Wel redelijk druk in deze periode, maar niet zo druk als in de zomer maanden bij de fontein beneden. Het is uiteraard een enorm project geweest op de trappen te maken. Op dit moment is onze planning om begin maart te vertrekken vanaf Tre Nodi. Op 6 april staat een vlucht geboekt van Catania op Sicilië naar Amsterdam. En op 13 april weer terug. Ik moet voor controle naar Andros kliniek.
Zaterdag 18 januari gaan we onderweg naar de Chapeau. Chappy kan alles goed bekijken en houdt alles goed in de gaten. Even melden dat we sneeuw onderweg in Zwitserland hebben. Na 2 nachten in een hotel op maandag 20 januari in de Chapeau aankomen. Alles is daar in goede staat door Marijan achter gelaten en alles is in orde. Ik ben na 3 maanden weer thuis.
Januari 2025. Het is een aardig tijdje geleden. Vanaf september ben ik beetje in de lappenmand geraakt. Rond 20 september 4 dagen in ziekenhuis in Ostia ivm Tia's. Daar ook problemen met blaas gekregen. Ik ben toch uit ziekenhuis gegaan. Ik ben met Adrie en Jan toch weekje gaan zeilen vanuit Nettuno. Daar hadden we boot gehuurd. De wind liet ons wat in de steek. Alleen ivm toenemende storm kans, moesten we 1 dag eerder naar de haven. In de nacht terug gegaan vanaf Poncho eilanden. Hierna vanaf de Chapeau in september met overvolle blaas naar spoedhulp geraakt in San Camillo in Rome. Waar onmiddellijk een katheter geplaatst is. Wat daarna tot veel heen en weer gereis volgde. Uiteindelijk zijn we na veel vertraging toch op 18 oktober naar Nocco gegaan. Annika en Albino gaan 24 oktober weer naar Costa Rica. We kunnen ze dan nog weekje zien. Helaas krijg ik daar een fikse blaas ontsteking waardoor weer een spoed reis naar eerste hulp volgt.
---------------------------------------2024/2025--------------------------------------------
25 oktober weer terug naar de Chapeau in Rome. Zonder katheter gaat niet meer. Dus met spoed een ticket naar Amsterdam op 28 oktober. Voor onderzoek naar Andros. Marijan blijft voorlopig met Chappy aan boord.
8 november komt kleindochter Dominique met vriend Sjors voor lang weekend aan boord. Ik verblijf totaal 4 weken bij zus Nelie. Met bezoekjes aan huisarts en Andros kliniek.
22 november vertrekt Marijan uiteindelijk toch per auto met Chappy naar Schoorl en komt na 2 dagen rijden aan in Schoorl. De tocht in haar eentje en Chappy zijn voorspoedig verlopen. De ruim 1800 km gingen voortvarend zonder oponthoud. Eenmaal in Schoorl aangekomen kreeg ze natuurlijk een warm onthaal van beide.
Maandag 25 november nemen we intrek in huisje in Medemblik. Het laatste onderhoud bij Andros kliniek resulteert uiteindelijk in een vraag voor Rezum behandeling in Rijswijk bij Andros. Door de spoed aanvraag van Dr. Naderi wordt dit op 12 december 2024 uitgevoerd.
16 december verhuizen we naar park Zeewaard in Sint Maartensvlotbrug. Dan moet ik me nog erg rustig houden ivm de onlangs uitgevoerde Rezum behandeling. Het herstel gaat redelijk voorspoedig.